Tavaly elkezdték a Schwarz Csoport átszabását. A magyar piacon a Lidl kiskereskedelmi áruházláncával jelen lévő családi vállalkozás ugyanis 2022-ben erőteljesen nyitott az IT-szolgáltatási piac felé. Mintha az Amazon lenne a minta, bár a kiindulópont egészen más, és a célcsoport a felhőszolgáltatások többségénél kifejezetten a kkv szektor. A cégcsoport egyelőre főleg Németországra koncentrál, de hamarosan megjelenhet EU-s szinten is.
Az első lépések megtételéhez nem kellett különösebb innováció: lemásolták, amit az Amazon, az Alibaba vagy nyomukban a Walmart már végigcsinált. A Schwarz Csoport tavaly májusban indította el kereskedelmi "made by EU"-s felhőszolgáltatását Stackit márkanéven. Ez ugyanarra az infrastruktúrára épül, amivel a saját üzletágait (Lidl, Kaufland, Schwarz Produktion élelmiszer-feldolgozó és PreZero hulladékgazdálkodó üzletág) kiszolgálja.
Ősszel viszont már az első iparági akvizíciójukat is bejelentették: felvásárolták az XM Cyber nevű izraeli kiberbiztonsági céget. Bár ez a felvásárlás Magyarországon elment a radar alatt, Németországban sokan felkapták a fejüket.
Ettől várják az igazi áttörést
A modell ugyanaz volt, mint a felhőszolgáltatásoknál, írja a Handelsblatt. Elsődlegesen a saját IT-rendszerek védelme a cél, de a professzionális védelmet szolgáltatásként is kínálják. Az XM Cyber ára ahhoz valóban tetemes volt – a szakmában 700 millió dollárt rebesgettek –, hogy védelmi megoldásait csak saját céljaira használja a Schwarz. Az ilyen jellegű felvásárlásokban, amikor egymástól viszonylag távoli területek között kell szinergiát találni, van gyakorlata a cégcsoportnak: pl. a 2021-ben megszerzett PreZero hulladékgazdálkodási céget arra használta, hogy saját üzletét ún. körforgásos gazdasággá alakítsa, de szolgáltatásként is kínálja ezt a képességét.
A Schwarz Csoport a kiberbiztonságtól várja az igazi áttörést, azaz hogy az IT-szolgáltatások piacának számottevő szereplőivé válhat. Egyrészt azért, mert a vállalatok – legalábbis a németek – egyre többet költenek IT-biztonságra. A német vállalatvezetők kétharmada ugyanis a kiberbiztonságot tartja a legnagyobb kockázatnak, ami veszélyezteti a sikeres üzletmenetet. Másrészt azért, mert nagyon bíznak abban, hogy az XM Cyber megoldásai a legjobbak között vannak.
Mint Rolf Schumann, a Schwarz Digital részlegének vezetője mondta az üzleti lapnak, a Stackit felhőplatform eddig a legjobb esetben kiegészítő ajánlat lehetett az egymással is hatalmas versenyben lévő AWS, Microsoft és a Google kínálata mellett (lásd pl. a német adatvédelmi biztosok kifogásait az Office 365 használatával kapcsolatban). Az XM Cyberrel viszont szintet léptek.
A verseny ugyan a kiberbiztonsági termékek piacán is nagy, de itt, a magasabb bizalmi küszöb miatt, jobban érvényesül a hazai pálya előnye, bár Schumann inkább az XM Cyber kiemelkedő képességiben bízik. Állítása szerint, ha egy cég kipróbálta az iraeli startup megoldását, akkor meg is vásárolta. És itt már közel sem csak kkv-kban gondolkodhat a Schwarz Csoport: XM Cyber-ügyfél pl. a Swisscom, a Nasdaq vagy Európa harmadik legnagyobb tengeri kijárata, a hamburgi kikötő is. Ehhez kell megfelelő értékesítési csapat, amelynek építése folyamatban van, és kellenek partnerek, A csoport olyan IT-szolgáltatókkal is együttműködik, mint az IBM.
A Schwarz vezetése elszánt, hogy az IT-t költségközpontból profitközponttá alakítsa, ahogy tette korábban a PreZero hulladékgazdálkodási vállalattal is. Olyannyira központi kérdés ez, hogy állítólag a cégcsoport első számú vezetője, a tavaly kinevezett Gerd Chrzanowski szorosan figyelemmel kíséri a fejleményeket, írta a Handelsblatt.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak