Mindössze néhány nappal azt követően, hogy az illetékes amerikai szövetségi hivatal (FCC) kiadta a szükséges engedélyt, a SpaceX megkezdte hajókra szabott műholdas internetszolgáltatásának értékesítését. A Starlink Maritime a hírek szerint akár 350 Mbps letöltési sebességet is képes biztosítani a világ tengereit járó hajóknak.
Mindez azonban nem lesz olcsó az érdeklődést mutató ügyfelek számára, hiszen csak a telepítéshez szükséges hardverért 10 ezer dollárt kérnek, a havi előfizetési díj pedig 5000 dollárral könnyíti meg a netkapcsolatra vágyó jachtulajdonosok számláját. A SpaceX biztosra megy, mivel ezeket az összegeket előre kell kifizetnie az ügyfélnek. Igaz, ha éppen nincs hajózási szezon, az előfizetés szüneteltethető, de az újbóli aktiváláskor a szolgáltató az adott hónap teljes díját felszámolja.
Összehasonlításképpen a helyben telepített Starlink induló készlete szűk 600 dollárba kerül, míg a szolgáltatás havi díja 110 dollár.
Kemény körülmények között
A gyakran extrém körülményeket produkáló tengerekre természetesen speciális rendszert kell installálni a fedélzetre, hogy az összeköttetés zavartalan maradjon. Ez jelen esetben egy nagy teljesítményű terminálpárt takar, amelyek kialakításánál figyelembe vették, hogy az eszközök folyamatosan ki lesznek téve a sós vízpermet, a szélsőséges széljárás és viharos időjárás jelentette "környezeti kihívásoknak".
No, it’s dual, high performance terminals, which are important for maintaining the connection in choppy seas & heavy storms.
— Elon Musk (@elonmusk) July 7, 2022
Still obv premium pricing, but way cheaper & faster than alternatives.
SpaceX was paying $150k/month for a much worse connection to our ships!
A Tesla mellett a SpaceX-et is irányító Elon Musk a bejelentés kapcsán a szolgáltatás költségére is kitért. Az alapító-vezérigazgató egy twitterező bejegyzésére reagálva elismerte az ár prémium jellegét, ugyanakkor azt mondta, hogy cége korábban ennél sokkal többet (havi 150 ezer dollárt) fizetett azért, hogy saját hajóik a mostaninál lényegesen gyengébb internetes kapcsolatot kaphassanak.
A szolgáltatás egyelőre nem globális, hiszen a lefedettség az USA, Európa, Brazília, Chíle, Új-Zéland és Ausztrália part menti vizeinek nagyobb részére és a Földközi-tenger teljes területére terjed ki. A SpaceX ígéretei szerint az összeköttetés további kiterjesztésére még idén, illetve 2023 folyamán is számíthatnak az ügyfelek.
Mindenhol ott lennének
A Starlink eredeti célja szerint a félreeső, rosszul ellátott közösségeket igyekszik megfelelő kapcsolatokon keresztül csatlakoztatni a világhálóra, ám a vállalat igyekszik a lehetséges telepítési kört mind jobban kitágítani. Ennek keretében már teherautókra és repülőgépekre is készültek terminálok. Musk például már tavaly júniusban világossá tette, hogy a Starlink a Boeing 737-es és Airbus A320-as típusok hatósági tanúsítványának megszerzésére koncentrál, mivel ezekkel utazik a legtöbb ember.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak