A közösségi hálózat üzemeltetője végül csak helyt adna a negatív reakcióknak.

Hosszú évek, egészen pontosan a like funkció 2009 februári megjelenése óta téma a legismertebb közösségi oldalt használók között a bejegyzések kedveléseinek ellenkező irányú megjelölése. A Facebook azonban konzekvensen elutasította a dislike bevezetését, attól tartva (nem teljesen indokolatlanul), hogy a negatív visszajelzések elbátortalaníthatják a tagokat, ami pedig csökkenő posztolási kedvhez vezet.

A kevesebb bejegyzés ugyanis kevesebb tartalmat, a kevesebb tartalom pedig rövidebb oldalon eltöltött időt jelent. Ez pedig megérződne Mark Zuckerberg cégének bevételein, így a dislike bevezetésére nyilvánvaló okokból nem került sor mostanáig.

Változó idők

A napokban azonban kis létszámú felhasználói csoporttal valami hasonló megoldás tesztelésébe kezdett a közösségi hálózat. Twitteres beszámolók szerint egyeseknél megjelent néhány nyilvános Facebook oldal bejegyzése alatt egy downvote gomb. Megnyomásával nem negatív számot felvevő értékelést kap az adott tartalom, hanem az üzemeltetőnek küldhető jelentés lehetősége bukkan fel. Eszerint az adott poszt sértő (Offensive), félrevezető (Misleading) vagy nem a témához kapcsolódó (Off Topic) jelzőkkel jelölhető meg.

A Facebook elismerte a változásokat, elárulva, hogy egyelőre csak kis (konkrétan nem meghatározott) számú, angol anyanyelvű, Android mobil operációs rendszert használó felhasználók részére tették elérhetővé a lehetőséget.

"Nem tesztelünk dislike gombot. Egy olyan új funkciót próbálunk ki, melynek segítségével felhasználóink visszajelzéseket adhatnak nyilvános oldalakon megjelenő bejegyzésekhez tartozó hozzászólásokról. A kísérlet néhány amerikai felhasználó részvételével zajlik" – közölte a Facebook egyik szóvivője.

Noha a dislike-tól továbbra is mereven elzárkózik az üzemeltető, tavalyelőtt egyszer már megreformálta like-rendszerét. A kedvelések mellett bevezette az úgynevezett reagáló emojikat, melyekkel az emberek egy kattintással kifejezhetik, ha az adott bejegyzés örömet, bánatot, meglepődést vagy dühöt vált ki belőlük.

A like gombbal ellentétben, a downvote funkció nem a többi hozzászóló számára szolgáltat információt, az inkább az üzemeltetőnek szól. A cél ugyanis az lenne, hogy a tagok maguk, ráadásul a lehető legegyszerűbben jelezhessék a vállalatnak a helytelen tartalmakat. A downvote használata nem érinti az adott hozzászólás addigi like-eredményeit, mivel a felhasználók nem láthatják, hogy egy adott kommentre hány downvote érkezett.

És, hogy mikor válik széles körben elérhetővé a funkció? A vállalat közlése szerint erre vonatkozó tervekkel egyelőre nem rendelkeznek, jelenleg a tesztelés fázisa zajlik.

Előtérbe kerül a párbeszéd

Az idei év első nagy Facebook-beavatkozása a hírfolyamot érintette. Ez az a pont, ahol a felhasználók a legtöbb időt töltik, jelentős részben az itt eléjük kerülő tartalom milyenségétől függ, hogy meddig böngészik a közösségi hálózatot. Az üzemeltető szeretné, ha a felhasználói interakció a jelenlegihez képest komplexebbé válna, azaz: a facebookozók beszélgetnének egymással.

Kérdés, hogy a lépés következtében nem záródik-e be még jobban a felhasználói burok, nem kerülnek-e még inkább a saját gondolataikat megerősítő, az attól eltérő véleményeket viszont kizáró virtuális térbe a közösségi hálózat regisztráltjai. A hosszú ideje zajló folyamat egyrészt eltorzíthatja a facebookozók világképét, másrészt pedig nem állítja meg a tavalyi és tavalyelőtti év egyik legnagyobb problémáját okozó álhírek terjedését.

Ha ugyanis valaki pontatlan információkat tartalmazó hírt oszt meg, ami vitát generál az ismerősei között, akkor az gyakorlatilag permanens jegyet kap az érintettek hírfolyamában való megjelenésre. Vagy legalábbis kapott – a most ismertté vált downvote ugyanis pont ezeknek a tartalmaknak a kiszűrését teheti lehetővé.

Közösség & HR

E-kereskedelem: naponta egymilliárd forintot költöttünk

A hazai online kiskereskedelem növekedése még mindig háromszor akkora, mint a hagyományosé, de a bővülés üteme már lassul. Azért így is sikerült 365 milliárd forintos forgalmat összehoznia a mintegy 5 ezer webáruháznak.
 
Hirdetés

Ezért vannak biztonságban személyes adataink a felhőben

Nyakunkon az új európai adatvédelmi rendelet bevezetésének határideje, ami minden, adatkezelést végző vállalatra vonatkozik. A felhőszolgáltatók azonban elébe mentek a GDPR-nak.

A GDPR miatt elvileg változik az adatok életciklusa, de a gyakorlatban nem feltétlenül. Aminek viszont kellene változnia, az a hazai szabályozás. Ezen a téren viszont nem állunk jól.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.