A cég egyre több időjárási körülményre teszteli járműveit, az egyik legfontosabb cél pedig az, hogy a rendszerek gyorsan felismerjék saját korlátaikat.

Az Alphabet autonóm járművek fejlesztésével foglalkozó leányvállalata, a Waymo a múlt héten jelentette be, hogy Florida államban is megkezdi önvezető autóinak tesztelését. A kezdetben egy elzárt pályán, néhány hónapon belül viszont közúton is beinduló próbautakra az Orlando, Tampa, Fort Myers és Miami közti országutakon kerítenének sort, a floridai helyszín jelentőségét pedig a csapadékos időjárás speciális követelményeire való felkészülés adja.

A Waymo hivatalos blogjának pénteki bejegyzése szerint a cég ezzel már összesen 25 helyszínen kísérletezik az eső, a havazás, a köd, a füst vagy a por által meghatározott körülményekkel, amelyek az emberi sofőrök érzékelésére is komoly hatással vannak, de a gépi algoritmusok is értelemszerűen külön felkészítést igényelnek ezekre a kihívásokra. Különösen, hogy az időjárási feltételek a járművek teljesítményét is befolyásolják, függetlenül a látási viszonyoktól.
 


A társaság biztonsági igazgatója szerint mindez nem csak azt jelenti, hogy a technológiát fel kell készíteni a gyalogosok vagy biciklisták észlelésére és általában a többi járműre jelentett veszély minimalizálására, de önmagában már az is lényeges dolog, hogy a rendszer érzékelje és azonosítsa a körülmények hirtelen változását. Ahogy egy motorosnak is érdemes lehúzódnia egy hirtelen jött felhőszakadásban, úgy az önvezető autóknak is fel kell ismerniük, ha nem képesek teljes biztonsággal ellátni a feladatukat.

A szakértők szerint egyébként ez a képesség kulcsszerepet játszik majd az autonóm járművek tömeges üzembe állításában. A külső körülmények extrém változásának észlelése ugyanolyan típusú biztonsági követelmény, mint a Waymo egyik versenytársa, a GM által fejlesztett kép- és hangfeldolgozó MI-rendszer, ami képessé teszi az önvezető autókat, hogy lehúzódjanak és utat adjanak például egy mentőnek.

Egyre nagyobb flotta szállítja a márföldeket

Visszatérve a látási viszonyokra, az autonóm járművek technológiái egyes területeken már magasabb szintű észlelésre is képesek, mint a humán sofőrök: ilyen mondjuk az Arizonára jellemző porviharok esete, amikor a radar vagy lidar rendszerek nyilvánvalóan hatékonyabbak az emberi látásnál. Bár vannak olyan feltételek, amelyek között sem az emberek, sem az MI-rendszerek által irányított járműveknek nem tanácsos útnak indulni, a látási viszonyok nullázódása biztosan olyan helyzet, amikor a gépek nagy segítséget jelentenek majd.

Minderről és a Waymo biztonsági jelentéséről bővebben a vállalat blogján lehet olvasni. Érdemes azt is megemlíteni, hogy a Waymo a bejelentést követő napon közzétett egy nagy csomó szenzoradatot is, amit járművei az eddig megtett sok millió mérföldnyi úton gyűjtöttek össze. Itt már képbe kerül a bő fél évvel ezelőtt indított Waymo One kereskedelmi szolgáltatás is, ami ma már egy több mint ezer járműből és a hozzájuk tartozó sofőrökből álló taxiflottát jelent.
 


A cég nemrég közölte, hogy autonóm járművei különféle szimulációkban több mint 10 milliárd, fizikailag pedig több mint 10 millió mérföldet tettek már meg. Tavalyi tervek alapján a válallat teljes állománya 2020-ra már a százezres nagyságrendben vonultat fel személyautókat és kisbuszokat, ami úgy se kevés, hogy az ABI Research prognózia szerint 2025-re 8 millió önvezető autó közlekedik majd világszerte, miközben a 2030-ra egyedül az amerikai utakra 20 millió darab autonóm járművet jósol.

Cloud & big data

Működő üzlet lett a Google ballonjaiból

Az internetszórásra képes eszközöket elsőként Kenyában vetik be kereskedelmi szolgáltatásként.
 
Már Budapesten is van olyan előadás, amit wifihálózat és mobiltelefon segítségével tettek interaktívvá.

a melléklet támogatója a TP-Link Magyarország

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Tavaly január végétől megszűnt a Java SE 8 ingyenes frissítése, és a Java SE 11 sem használható ingyenesen üzleti célra. Tanácsok azoknak, akik még nem találtak megoldást. Hegedüs Tamás (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.