Az Alphabet autonóm járművek fejlesztésével foglalkozó leányvállalata, a Waymo a múlt héten jelentette be, hogy Florida államban is megkezdi önvezető autóinak tesztelését. A kezdetben egy elzárt pályán, néhány hónapon belül viszont közúton is beinduló próbautakra az Orlando, Tampa, Fort Myers és Miami közti országutakon kerítenének sort, a floridai helyszín jelentőségét pedig a csapadékos időjárás speciális követelményeire való felkészülés adja.
A Waymo hivatalos blogjának pénteki bejegyzése szerint a cég ezzel már összesen 25 helyszínen kísérletezik az eső, a havazás, a köd, a füst vagy a por által meghatározott körülményekkel, amelyek az emberi sofőrök érzékelésére is komoly hatással vannak, de a gépi algoritmusok is értelemszerűen külön felkészítést igényelnek ezekre a kihívásokra. Különösen, hogy az időjárási feltételek a járművek teljesítményét is befolyásolják, függetlenül a látási viszonyoktól.
A társaság biztonsági igazgatója szerint mindez nem csak azt jelenti, hogy a technológiát fel kell készíteni a gyalogosok vagy biciklisták észlelésére és általában a többi járműre jelentett veszély minimalizálására, de önmagában már az is lényeges dolog, hogy a rendszer érzékelje és azonosítsa a körülmények hirtelen változását. Ahogy egy motorosnak is érdemes lehúzódnia egy hirtelen jött felhőszakadásban, úgy az önvezető autóknak is fel kell ismerniük, ha nem képesek teljes biztonsággal ellátni a feladatukat.
A szakértők szerint egyébként ez a képesség kulcsszerepet játszik majd az autonóm járművek tömeges üzembe állításában. A külső körülmények extrém változásának észlelése ugyanolyan típusú biztonsági követelmény, mint a Waymo egyik versenytársa, a GM által fejlesztett kép- és hangfeldolgozó MI-rendszer, ami képessé teszi az önvezető autókat, hogy lehúzódjanak és utat adjanak például egy mentőnek.
Egyre nagyobb flotta szállítja a márföldeket
Visszatérve a látási viszonyokra, az autonóm járművek technológiái egyes területeken már magasabb szintű észlelésre is képesek, mint a humán sofőrök: ilyen mondjuk az Arizonára jellemző porviharok esete, amikor a radar vagy lidar rendszerek nyilvánvalóan hatékonyabbak az emberi látásnál. Bár vannak olyan feltételek, amelyek között sem az emberek, sem az MI-rendszerek által irányított járműveknek nem tanácsos útnak indulni, a látási viszonyok nullázódása biztosan olyan helyzet, amikor a gépek nagy segítséget jelentenek majd.
Minderről és a Waymo biztonsági jelentéséről bővebben a vállalat blogján lehet olvasni. Érdemes azt is megemlíteni, hogy a Waymo a bejelentést követő napon közzétett egy nagy csomó szenzoradatot is, amit járművei az eddig megtett sok millió mérföldnyi úton gyűjtöttek össze. Itt már képbe kerül a bő fél évvel ezelőtt indított Waymo One kereskedelmi szolgáltatás is, ami ma már egy több mint ezer járműből és a hozzájuk tartozó sofőrökből álló taxiflottát jelent.
A cég nemrég közölte, hogy autonóm járművei különféle szimulációkban több mint 10 milliárd, fizikailag pedig több mint 10 millió mérföldet tettek már meg. Tavalyi tervek alapján a válallat teljes állománya 2020-ra már a százezres nagyságrendben vonultat fel személyautókat és kisbuszokat, ami úgy se kevés, hogy az ABI Research prognózia szerint 2025-re 8 millió önvezető autó közlekedik majd világszerte, miközben a 2030-ra egyedül az amerikai utakra 20 millió darab autonóm járművet jósol.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak