Az Európai Bizottság szerint 300 millió előfizetéstől esnek el a szolgáltatók a roamingdíj-politikájuk miatt. Felmérést készítettek az európai roaminghelyzetről.
Hirdetés
 

Az Európai Bizottság megbízásából készített tanulmány szerint a mobiltelefon tulajdonosoknak 47 százaléka nem használja a mobilinternet-elérést, ha másik uniós tagállamban tartózkodik. E-mail üzeneteit tízből csak egy előfizető kezeli külföldön is az otthon megszokott módon. Az utazók 28 százaléka viszont külföldön egész egyszerűen kikapcsolja a mobilját, és a felhasználók milliói állnak át a szöveges üzenetek használatára a telefonbeszélgetések helyett.

A díjmaximalizálás bevezetésének 2008-as kezdete előtti helyzethez képest azonban ez is hatalmas előrelépés. Azóta a hívások és a szöveges üzenetek díja 80 százalékkal csökkent, az adatroaming-díjak pedig egyes esetekben akár 91 százalékkal is alacsonyabbak lettek. A csökkenő díjaknak köszönhetően 2008 óta 1500 százalékkal nőtt az adatroaming használata.

Európa sok országában még mindig drágának tartják

A mobil adatszolgáltatások otthoni használatának folyamatos növekedésére való tekintettel különösen aggasztó tendencia az, hogy sok felhasználó külföldön tudatosan nem veszi igénybe a távközlési szolgáltatásokat, ami mind a telefonos alkalmazások fejlesztői, mind a mobilszolgáltatók szempontjából nem más, mint egy elmulasztott növekedési lehetőség – áll a kutatásról kiadott közleményben.


Neelie Kroes, az Európai Bizottság alelnöke, szerint az, hogy a felhasználók korlátozzák telefonhasználatukat, a távközlési vállalatoknak is rossz, de veszteségek érik a roamingdíjak többletköltsége miatt a vállalkozásokat és a mobiltelefonos alkalmazások fejlesztőit is. A roamingot az egységes piac anomáliájának tekinti Kroes, aki úgy fogalmazott, hogy a roaming "puszta léte is gazdasági képtelenség", bár azt is elismerte, hogy 2008. óta ezen a téren hatalmas eredményt sikerült elérni.

A megoldásra már megszületett az ún. "Connected Continent" bizottsági jogszabály-javaslat, amely azt célozza, hogy az Európai Parlament és a Tanács meg tudja teremteni a telefonhívások és az internethasználat egységes piacának feltételeit. A szabályozási kötelezettségek és piaci ösztönzők együttes alkalmazásával kell a mobilszolgáltatókat rávenni arra, hogy belföldi szolgáltatási csomagjaikat és díjszabásukat legkésőbb 2016-ig az egész unió területén belül minden fogyasztóra kiterjesszék.

A magyarok sem szívesen roamingolnak

A felmérés közzétett eredményei szerint a megkérdezett magyar felhasználók (1017 válaszadó) 59 százaléka soha nem hagyja el az országot. A roaming tehát csak a magyar felhasználók 41 százalékát érinti. A több-kevesebb rendszerességgel utazók 38 százaléka azonban egyszerűen kikapcsolja a mobilját, amíg külföldön tartózkodik. 12 százalékuk kikapcsolja az adatroamingot. 26 százalékuk vesz igénybe valamilyen speciális adatroaming szolgáltatást a szolgáltatójától. Kilenc százalékuk inkább vesz a célországban SIM-kártyát, és azt használja, míg 8 százalékuk inkább valamilyen Wi-Fi kapcsolaton keresztül éri el a netet, illetve a válaszadók 5 százaléka alkalmilag dönti el, hogy melyik módszert alkalmazza.

A teljes jelentés adattáblái letölthetők az Európai Digitális Agenda oldaláról.

A magyar fiataloknak bejön a mesterséges intelligencia

Egy tavaly ősszel végzett kutatás eredményei szerint a 13–16 éves fiatalok alapvetően pozitívan állnak hozzá a generatív algoritmusokhoz. A nagy többség nemcsak ismeri, de rendszeresen használja is a technológiát.
 
Hirdetés

Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban

A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.

A mesterséges intelligencia új korszakába léptünk. A generatív MI nem csupán kísérleti technológia. Sok cég stratégiai eszköznek tekinti, amely segít a versenyképesség megőrzésében, javításában.

a melléklet támogatója a One Solutions

Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió. A valódi előrelépéshez olyan infrastruktúrára, szolgáltatásokra és partneri támogatásra van szükség, amelyek nemcsak technológiai válaszokat adnak, hanem üzletileg is működőképes megoldásokat kínálnak.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.