Ha a futurisztikus megoldásokat még kevesen is használják, a hájpgörbe produktivitási szakaszáig eljutó technológiákat már mindenkinek érdemes bevezetnie.

Bár a legtöbb szó arról esik, milyen fantasztikusabbnál futurisztikusabb lehetőségeket nyit a digitalizáció a szállodaipar előtt, valójában az ágazatot legjobban a mindennapokban már bevált eszközök érdeklik. Pedig néha azok is elég futurisztikusnak tűnnek egy akár öt évvel ezelőtti állapothoz képest is.

A digitalizáció azonban talán soha nem volt aktuálisabb, mint manapság: a pandémia után éledező turizmus egyik legnagyobb problémája Magyarországon is a munkaerőhiány. Ha az informatikai eszközök nem is képesek kiváltani mindent munkáskezet, sok területen segíthetik az automatizációt és a működési hatékonyság javítását (ami végső soron szintén segíti a munkaerőhiány csökkentését).

Rendszerszerűen kell digitalizálni

Ha nagyon le akarjuk egyszerűsíteni, egy hotelben négy fontosabb területet kell(ene) lefedni digitális eszközökkel. Először is az operációt, azaz a napi tevékenység koordinálását. Erre ma már kiváló, kifejezetten hotelekre szabott PMS (Property Management System) szoftverek vannak. Egy jól beállított PMS esetén kevesebb személyes ellenőrzési pontot kell beépíteni a rendszerbe, laposodhat a szervezet, és nőhet a hatékonyság. A houskeeping területen dolgozók például akár automatikusan, mobiltelefonra is kaphatják a beosztásukat, illetve értesítést olyan rendkívüli eseményekről, melyekkel nekik kell foglalkozniuk.

Ezzel szorosan összefüggő, ám külön kezelendő terület a bevételmenedzsment. Az ilyen funkcionalitású PMS-ek a napi költségek optimalizálása mellett segítenek többek között az árazásban (közvetlenül és közvetítőkön keresztül értékesített szobák, konkurenciaelemzés stb.). Vannak már olyan fejlett elemző eszközöket tartalmazó PMS-ek, melyek képesek értékesítési csatornánként megtalálni a napi ároptimumot, és azt automatikusan átvinni az online értékesítési felületekre. Ez a menedzsment válláról vesz le hatalmas terhet, miközben javítja a hotel kihasználtságát és jövedelmezőségét.

Nagyon fontos terület a marketing digitális támogatása. A jó marketing ugyanis nem merülhet ki abban, hogy például közösségi oldalakon vonzó tartalmakat töltünk fel, esetleg reklámozunk. Egyes komplex, a szállodaipar igényeihez fejlesztett szoftverek a vendégelégedettség mérésétől (lásd keretes írásunkat), a Google-kampányok tervezésén át a vendék utókövetéséig szinte minden fontosabb marketingfeladatot támogatnak.

Végül, de nem utolsósorban, hiszen végső soron minden ezen áll vagy bukik: a vendégélmény. Itt olyan ügyfélközpontú digitális megoldásokra kell gondolni, melyek révén a vendégnek a lehető leggyorsabb, zökkenőmentes és az egyedi igényeit is figyelembe vevő komplex szolgáltatást lehet nyújtani. Ebbe a tranzakciók, a recepcióval/személyzettel történő kommunikáció vagy a takarítás éppúgy beletartozik, mint például helyi programok, kikapcsolódási lehetőségek naprakész kínálatának megismertetése szállodán belül és kívül egyaránt.

Mi kell a vendégnek?

Miközben minden vendég más és más, eltérő környezetből és céllal érkeznek egy adott szálláshelyre, vannak jól meghatározható általános igények. A turizmussal kiemelten foglalkozó TCI Research több év adata, valamint mélyinterjúk alapján készített 2017-ben egy tanulmányt a HotRec (Hotels, Restaurants and Cafés in Europe) európai szakmai szervezet megbízásából a szállodaiparról Mapping the future of Hotel and Restaurant experience címmel. A válaszokban értelemszerűen kiemelkedő pontszámokat kaptak az olyan elvárások, mint a biztonságérzet (a válaszadók 87 százaléka jelölte meg nagyon fontosnak), a magánélet tiszteletben tartása (87 százalék), a barátságos személyzet (85 százalék), valamint az otthonosság (75 százalék).

Ugyanakkor a válaszadók jelentős részénél fogalmazódtak meg olyan igények is, mint a személyre szabott élmény (62 százalék), a helyi bennfentes utazási tippek, a hűségjutalmazási rendszer (57 százalék) és a high-tech szórakozási lehetőségek (51 százalék).

A kutatók mindezt úgy összegezték, hogy a szállodákkal szembeni ügyféligény a biztonságos visszavonulás lehetősége körül koncentrálódik. Azaz képes problémamentesen, rugalmasan és a vendég magánszféráját a legkevésbé megzavarva biztosítani a pihenéshez és a kikapcsolódáshoz a körülményeket.
 

Forintos ötlet a wifihasználatra

A rendszerszerű digitalizációra jó példa a vendégwifi használata más célokra. Sorozatunk előző részében bemutattuk, miért jó módszer illetéktelenektől valamilyen bejelentkezési platformmal védeni a vendégeknek biztosított vezeték nélküli internetelérést. A platform ráadásul alkalmassá tehető, hogy egy opt-in mezővel megfejelve marketingcélokra begyűjtse a vendégek emailcímét. Ezt továbbgondolva lehet kérni a vendégektől azonnali helyszíni visszajelzést. Az ilyen visszajelzések felhívhatják a figyelmet a gyorsan orvosolható problémákra. Mindössze néhány szempontot kell figyelembe venni egy ilyen szondázásnál.

● Legyen rövid és egyszerű: maximum két kérdést érdemes feltenni, melyekre gombokkal (igen/nem; pontszám) lehet válaszolni. Szövegírást csak extrém esetben kérjünk, például ha személyesen is kapcsolatba szeretnénk lépni vele a véleménye miatt.
● Legyen mobilbarát: ma már mindenkinek ez a legfontosabb kommunikációs felületet mind szóban, mind írásban.
● Szegmentálja a vendégeket: ha valaki csak a szálloda éttermét használja, ne kérdezzük meg tőle, hogy elégedett-e a minibár tartalmával.


A trend szorosan összefügg azzal, hogy a vendégek körében fokozatosan többségbe kerülnek a digitális bennszülöttek, és egyre nagyobb számban jelennek meg az ezredforduló környékén születettek. Mint egy hazai szállodai szakember fogalmazott egy szakmai rendezvényen: az Y és a Z generáció (1980-2000 között, illetve a 2000 után születettek) már nem feltétlenül akar találkozni a recepcióssal, szobapincérrel, és amit lehet, inkább a mobiljáról intézne a nap 24 órájában, és ehhez számára kulcskérdés a net.

Ez persze a szállodáknak is lehetőség: jelen lehetnek a vendég döntési folyamatának minden érintkezési pontján, és hathatnak is rá. Minél gyorsabban adaptálják és alkalmazzák rendszerszerűen, az egész világot meghatározó konnektivitás jegyében a digitális eszközöket, annál nagyobb versenyelőnyre tehetnek szert.

Cloud & big data

Összezuhantak a Meta részvényei, amikor kiderült, hogy az MI pénzbe kerül

Sokan próbáltak szabadulni a papíroktól, miután a vállalat lassulásra figyelmeztetett a mesterséges intelligencia fejlesztésével összefüggő, hosszabb távra szóló beruházásokra hivatkozva.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.