A parlament kedden 156 igen szavazattal fogadta el azt az április végén benyújtott, 162 oldalas salátatörvényt, amely mások mellett lehetővé teszi a Nemzetbiztonsági Szakszolgálat számára, hogy az országot érintő kibertámadások elhárításának érdekében ellenőrizhesse az állami és önkormányzati szervezetek (akár az országgyűlés vagy az alkotmánybíróság) elektronikus hírközlési hálózatainak tartalmát.
A törvény megfogalmazása szerint ez nem vonatkozik az érintett szervezetek kommunikációjának tartalmára a leíró és naplóadatokon túl, vagyis a szakszolgálat formálisan csak adatforgalom tényét ellenőrizheti. Ahogy azonban a beszámolókban idézett szakértők is megállapítják, a korlátozás mellett nincsenek garanciák, hogy ne férjenek hozzá mindenhez az egészségügyi papíroktól az adóügyeken át a szabálysértésekig.
Ezt így látja Péterfalvi Attila, a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóság elnöke is, aki a belügyminisztérium közigazgatási államtitkárának írt levelében felvetette, hogy a törvény ebben a formában korlátlan megfigyelést eredményezhet, ami nem áll összhangban az alapjogi követelményekkel, és nem nyújt garanciát a személyes adatok és a magánélet védelméhez sem. A törvény értelmében a Terrorelhárító Információs és Bűnügyi Elemző Központ megállapodást köt a Legfőbb Ügyészséggel a titkos információgyűjtések során az ügyészségnek átadható adatokról, de a jogszabály ezekről sem rendelkezik pontosan.
Nem a jogkörök bővítése a probléma
Bár azt a szakértők is elismerik, hogy a kiberhadviselés korszakában a nemzetbiztonsági szolgálatokat is fel kell hatalmazni a megfelelő intézkedésekre, ezt nem lehet megtenni a keretek pontos meghatározása, a személyes adatokhoz való hozzáférés kontrolja nélkül. Ebben az esetben például a cél annyi lett volna, hogy időben észleljék, ha a megfelelő szervereken váratlanul és nem megmagyarázható módon megugrik az adatforgalom.
A beterjesztő kormányzati oldalon hiányolt precizitás egyébként az ellenzéki térfélre sem volt jellemző: miután a Jobbik frakciója a Fidesszel együtt megszavazta a titkosszolgálatokat is érintő törvényjavaslatot, a párt közleményben ismerte el, hogy ezzel hibát követett el. A párt képviselői állítólag a téma felelősének a javaslata alapján szavaztak, ami abból a szempontból persze érdektelen, hogy a kétharmados kormánytöbbség nélkülük is elboldogult volna valahogy.
Nem számít teljes újdonságnak, de a most elfogadott jogszabály a rendőrségi törvényt is úgy módosítja, hogy a szándékos bűncselekmény megalapozott gyanúja miatt kihallgatott személyek és kapcsolataik adatait legalább huszonöt évig kell tárolnia a rendőrségnek, de ha bebizonyosodik a gyanúsított ártatlansága, akkor is húsz évig meg kell őrizni a "kriminalisztikai szempontból fontos jellemzőit".
Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai
Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak