Dél-Korea legnagyobb autógyártójának igen sok fejfájást okozott az elmúlt időszakban, hogy a közösségi média bármit képes villámgyorsan elterjeszteni a világban. Megoldásként a cég a héten jelentette be, hogy elkészült az a szoftverfrissítés, amely minden érintett járműnél megakadályozza annak a trükknek a működését, amely a múlt évben hatalmas nyilvánosságot kapott a különböző platformokon.
Az autók nem kívánt beindítását eredményező szoftveres módszer még 2021-ben tűnt fel, elsőként a TikTok felületén, de igazán virálissá tavaly vált. A Hyundai és Kia modelleket egyaránt érintő trükk végrehajtása ráadásul mindössze fél percet vesz igénybe, így ideális módszerré vált nem csak a szórakozó kedvű "civilek", hanem az autótolvajok számára is.
Az Egyesült Államokban az elmúlt hónapokban különösen felszaporodtak a trükkhöz kapcsolódó lopások. Wisconsinban például a 2019-es szint 30-szorosára emelkedtek a Hyundai és Kia modellekhez köthető bűncselekmények. Épp a hét elején történt egy kapcsolódó eset a virginiai Woodbridge-ben is, ahol a rendőrség egy 15 éves fiút vett őrizetbe. A vád szerint rövid időn belül ellopott egy Hyundai Elantrát és egy Hyundai Sonatát. Utóbbit végül összetörte, majd gyalog menekült el a kiérkező rendőrök elől.
Nem egy karikacsapás
Az autótulajdonosok azonban nem lélegezhetnek fel egyszerre, mivel a vállalat lépcsőzetesen kezdi telepíteni az új szoftvert. A természetesen ingyenes műveletet azonban nem lehet távolról végrehajtani, a kocsikat egy nagyjából órás művelettel a szakszervízekben fogják frissíteni. A tervek szerint júniusig minden érintett modell esetében elkészül a szükséges patch.
További problémát jelent, hogy néhány, indításgátlóval nem rendelkező 2011-2022 között gyártott modell esetében nem lehetséges telepíteni a frissítést. Ezeket a tulajdonosokat a Hyundai az általuk vásárolt kormányzár megtérítésével igyekszik kiengesztelni.
Könnyen lehet azonban, hogy néhány kormányzár kifizetésénél jóval nagyobb lesz az ügy költsége a gyártó számára, mivel amerikai ügyfelek egy csoportja közös jogi kereset benyújtásával igyekszik kimondatni a bírósággal a vállalat felelősségét. A beadványban azt állítják, hogy a Hyundai hanyagságból nem telepített minden modellre olyan eszközöket, amelyek megakadályozzák az ilyen típusú lopásokat.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak