A vietnámi Vingroup egy nagyszabású vállalati összeolvadás nyomán jött létre tíz évvel ezelőtt, és ázsiai mintára mindennel foglalkozik az ingatlanfejlesztéstől vagy a mezőgazdaságtól az egészségügyön és a turizmuson és a szórakoztatóiparig vagy a kiskereskedelemig. A cégcsoport Vin-akármi elnevezésű márkái között természetesen okostelefonokat is találunk, és ott van még a 2017 óta működő VinFast járműgyártó, amely már sajét elektromos autókkal és elektromos rollerekkel is megjelent a piacon, sőt 2022-től kizárólag ilyen modelleket szállítana majd.
A társaság gyors terjeszkedésére jellemző, hogy kedden egy előzetes megállapodás aláírását jelentette be egy észak-karolinai gyártóüzem felépítéséről. Az első körben 2 milliárd dollárból megvalósuló beruházás elektromos buszok, SUV-k és akkumulátorok gyártását célozza, a vietnami konszern pedig azt is közölte, hogy hosszabb távon összesen 4 milliárd dollárt fektetne első amerikai gyárkomplexumába. Az építkezésnek még ebben az évben nekiállnak, és várhatóan 2024 júliusára fejezik be.
Mások lassítanak, ők gyorsítanak
Az üzem kezdeti kapacitása évi 150 ezer egység lenne, a lokáció jelentősége pedig az árak stabilizálásában és a termékek szállítási idejének csökkentésében nyilvánulna meg, hogy az eddigieknél elérhetőbb elektromos járművekel jelenjenek meg a régióban. A VinFast egyébként két elektromos SUV-ra is megkezdte az előrendelések felvételét, ezek szállítását az idei negyedik negyedévben kezdi majd meg; ezek ára nagyjából harmadával lesz alacsonyabb a Tesla SUV-knál, és 42 ezer példány értékesítését célozzák meg belőlük világszerte.
A kommentárok szerint a VinFast merész lépésre szánta el magát az amerikai belépővel, főleg, hogy azpnnal versenyezni akar az ottani régi autógyártókkal, az olcsó SUV-kra hajtó startupokkal és az arrafelé jellemző akkumulátorlízing-modellekkel. Mindezt olyan piaci környezetben, amelyben a Rivian vagy a Lucid már csökkentették termelési céljukat az ellátási láncok problémái miatt, és amelyben még a Tesla vezérigazgatója is "őrült nehéznek" nevezte a kifizetődő darabáron folytatott mennyiségi termelést.
A Reuters vonatkozó riportjából pedig az is kiderül, hogy a VinFast nem csak Észak-Amerikában nyomul: a társaság ezek szerint már azt is bejelentette ez év januárjában, hogy Németországban keresgél megfelelő helyet első európai gyártóüzemének.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak