A Gartner és az IDC néhány nap különbséggel adta ki a viselhető eszközökről (wearables) szóló adatait és előrejelzéseit, amelyek ismét a piac növekedéséről és a növekedés legújabb csatornáiról szólnak. Az IDC szerint az idei harmadik negyedéves szállítások 21 százalékkal haladták meg az egy évvel korábbit, ami 32 millió eladott terméket jelent a tavaly július és szeptember között jegyzett 26 millióhoz képest. Ezt elsősorban az ázsai és csendes-óceáni térségben (mínusz Japán) tapasztalható fellendüléssel magyarázzák, miközben az amerikai piacon enyhe visszaesést tapasztaltak, Európát pedig meg sem említik a jelentés összefoglalójában.
A Gartner az egész évet tekintve 178 milliós szállítási volument jósol, szemben az előző évi 140 millióval. A piackutató úgy látja, hogy a legjobban menő terméktípusnak az okosóra számít, ami a 2019-re prognosztizált növekedés nagy részét is adja; ezzel szemben ötéves távlatban látványosan felfutnak a fülben hordott eszközök (hearables), amelyekből az ideinél majdnem ötször többet adhatnak majd el. Ilyenek lennének a Google beszédfordításra képes Pixel Buds fülesei, a felhasználók fizikai állapotát monitorozó halláserősítők, vagy praktikusan bármelyik füldugó, amibe sikerül belepréselni a digitális asszisztensek működéséhez szükséges számítási kapacitást.
forrás: IDC, 2018. november
Az optimista előrejelzések elsőre két helyen is ellentmondásosak. Egyrészt olyan adatokat közölnek, amelyek alapján a növekedés egyetlen nagy gazdasági régiónak köszönhető, miközben a nyugati piacokról azt állítják, hogy már nem az új vásárlók, hanem a már aktív, régebbi eszközeiket újabbakra cserélő, felfelé váltó vásárlók határozzák meg. Másrészt a korábbi jóslatok alapján ma már a fél világnak okos ruházatban kellene járnia, aminek egyelőre nem sok jelét tapasztalhatjuk. Mint ahogy az ember-gép interakció forradalmi változásainak sem, amelyeket néhány évvel ezelőtt ugyanezek a kutatások már 2018-ra valószínűsítettek.
Az egyes gyártók rangsorát a harmadik negyedév végén a Xiaomi vezette, amely tavaly ilyenkor még a Fitbithez hasonlóan 3,6 millió darab eszközt szállított. Azonban míg a kínaiak 90 százalék fölötti éves növekedést produkáltak, addig at IDC adatai szerint a Fitbit eladásai néhány százalékkal csökkentek 2018-hoz képest. A lista második helyére az Apple jött be, a 4,2 milliós tétel bő másfélszer több az előző évinél. Ezt a Huawei és a Samsung követi a maga 2 milliót közelítő volumenével, míg a többi gyártó összesített teljesítménye ezúttal már nem érte el a teljes mennyiség felét sem, a tavalyi 52 százalék helyett az idei 32 millió eszköz 43 százalékát tette ki.
forrás: Gartner, 2018. november
Az ilyen összehasonlítás persze nem sokat mond, ha figyelembe vesszük az egyes termékek közti különbségeket: az okosórákat tekintve például az Apple és a Samsung életmód-termékeit ugyanabba a kategóriába sorolják, mint a többi, karóra formára hajazó egészségügyi műszert. Az előrejelzésekkel kapcsolatban érdemes megjegyezni, hogy az évek óta töretlen optimizmus most sem hiányzik a jóslatokból, de ezeknek kívülállóként egyre nehezebb hitelt adni. Vegyük mondjuk az úgynevezett "okos ruházatot", ami hosszú ideje az elemzések slágertémája, a szállítások aktuális bővülése mégis csak araszol évről évre. A Gartner ehhez képest most is azt jelzi, hogy a 2017-es 4,12 millió, a 2018-as 5,65 millió és a 2019-re várt 6,94 millió darab eladott okos ruházati kiegészítőből 2022-re már majdnem 20 millió lesz.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak