Az online hirdetési csalók az idén a tavalyinál kétszer nagyobb összeget húznak ki a hirdetők zsebéből. A kicsalt összeg meghaladhatja a 16,4 milliárd dollárt.

Exponenciális mértékben szaporodnak a weben a hirdetési csalások, egyre szofisztikáltabb formát öltve. A hirdetési csalás (ad fraud) megakadályozza, hogy adott reklám a hirdető által kívánt időben és hirdetési környezetben jusson el a célközönséghez – ehelyett arra törekszik, hogy illegális eszközök segítségével minél több pénzt szivattyúzzon ki az online hirdetési ökoszisztémából.

Még a kicsalt összeget sem lehet pontosan meghatározni

A Business Insider egy tanulmányt idéz, amit az Adloox reklámhitelesítő társaság tett közzé nemrégiben, megállapítva, hogy a csalók bevétele több mint a kétszerese a nemzeti reklámcégek szövetsége által a múlt évre becsült 7,2 milliárd dolláros összegnek. Az Adloox saját becslése ennél jóval nagyobb kárt jelez, szerintük 2016-ban a világ digitális reklámköltésének közel a 20 százaléka mintegy 12,5 milliárd dollár ment a kukába a hirdetési csalók miatt.

Még ennél is sötétebb jövő várhat 2025-ben az online hirdetési piacra, akkorra már az 50 milliárd dollárt is elérheti a csalással megszerzett pénz, ami ezzel szervezett bűnözés gyakorlatában a második legjobban jövedelmező üzletág lehet a kábítószerkereskedelem után.

Jól működik a kattintáseltérítés

Az egyik legnépszerűbb csalási módszer az úgynevezett kattintáseltérítés, ami mögött többnyire hekkerek által üzemeltetett botok hálózata van. Ez bizonyos tekintetben úgy viselkedik, mint egy hús-vér ember, végigkattintgat egy csomó reklámot, és a kattintások száma alapján söpri be a hirdetési bevételeket. A legutóbbi kattintáseltérítő módszert Methbotnak nevezte el az azt felfedező White Ops nevű biztonsági cég.

Ezen a módszeren belül az is előfordul, hogy a bűnözők egy valódi netezőt visznek be az erdőbe, azaz egy zömében népszerű témákkal foglalkozó – fogyókúra, fiatalító szerek stb. – kamu hirdetésekkel zsúfolt kamu oldalra. Ezen a módon a csalók akár napi 3-5 millió dollár bevételhez is jutnak, miközben az online hirdetéseknek pedig mindössze nagyjából a felét látják valódi emberek.

A felmérésre megbízást adó The&Partnership alapítója, John Hornby szerint az iparág felelőssége elvitathatatlan. A legfontosabb feladat, hogy az ágazat szereplői – beleértve a médiacégeket, az ipari testületeket, az olyan nagy nemzetközi játékosokat, mint a Google és a Facebook, de ha kell a kormányok segítségét is igénybe véve – összefogjanak és megszabadítsák a reklámipar digitális ökoszisztémáját a csalási problémától. Az eddig megtett nemzetközi erőfeszítések mellett további és gyorsabb lépésekre lesz szükség.

A hirdetőknek is át kell gondolniuk a stratégiájukat, ki kell szabadulniuk az olcsó digitális média „droghatása” alól, és inkább a megfelelő márkavédelemre kell költeniük. Az ajánlattétel előtti verifikáció például az adott márka teljes médiaköltésének a 2 százalékát kitevő összeg, de a hirdetők zöme még mindig nem hajlandó ennyit áldozni rá – hangsúlyozza a szakértő.

Piaci hírek

Így kell adatot törölni a GDPR szellemében

Nemzeti szinten eddig is szigorú rendelkezések vonatkoztak az érzékeny adatok megsemmisítésére, de az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletének hatályba lépése után senki sem kerülheti el az információtörlés folyamatos feladatát.
 
Hirdetés

Ezért vannak biztonságban személyes adataink a felhőben

Nyakunkon az új európai adatvédelmi rendelet bevezetésének határideje, ami minden, adatkezelést végző vállalatra vonatkozik. A felhőszolgáltatók azonban elébe mentek a GDPR-nak.

A GDPR miatt elvileg változik az adatok életciklusa, de a gyakorlatban nem feltétlenül. Aminek viszont kellene változnia, az a hazai szabályozás. Ezen a téren viszont nem állunk jól.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.