Ez a tíz cég összesen 1,7 milliárd dollárt égetett el, mielőtt 2017-ben bezárta a boltot.

A Business Insider év végi összeállításában tíz amerikai startupot listáz, amelyek összességükben 1,695 milliárd dollárnyi befektetői tőkét szereztek működésük során, mégis mindannyian beleálltak a földbe 2017 februárja és novembere között. Némelyikük cégértéke a csúcson a félmilliárd, sőt három milliárd dolláros szintet is elérte, de a bőkezű finanszírozás és a médiafigyelem ellenére sem voltak képesek fenntartható üzleti modellt vagy piacképes termékeket építeni.

Beepi (2013-2017)
A használt autók eladóit és vásárlóit összekapcsoló oldalba összesen 150 millió dollárt fektettek, ami akkor 560 milliós cégértéket feltételezett. A hírek szerint több helyen is mérlegelték a Beepi felvásárlását, de az exit végül nem jött össze, és a vállalkozásnak idén februárban minden pénze elfogyott.

Quixey (2009-2017)
A mobil appokat is indexelő kereső aránylag sokáig húzta, de képtelen volt előállni egy működőképes üzleti modellel, végül az év elején kénytelen volt szélnek ereszteni munkatársai legnagyobb részét. Ezt a befeketők 133 millió dollárja bánja, akik a csúcson egy 600 millióra értékelt vállalkozás tulajdonosai voltak.


Yik Yak (2013-2017)
Az anonim közösségimédia-alkalmazás korábban a minimum véleményes felhasználási szokások miatt forgott a hírekben. A problémákat végül megoldotta, hogy áprilisban lelőtték a szolgáltatást, miután az képtelen volt megtartani addigi bázisát. A Yik Yak korábban 73 millió dollárnyi befektetést szerzett és 400 milliós cégértékkel futott; a végén csak 3 milliót sikerült kivenni belőle a komplett fejlesztői gárda továbbadásával.

Maple (2014-2017)
A korábban 115 millió dolláron jegyzett New York-i ételszállító vállalkozás májusban dobta be a törölközőt, miután felélte az addig összegereblyézett 29 millió dollárját. Az elvileg magasra pozicionált és az amerikai médiában is szépen futtatott gasztrobiznisz romjait a brit Deliveroo vásárolta fel.

Sprig (2013-2017)
A Sprig a Maple San Franciscó-i megfelelője volt, és ugyancsak májusban adta fel a küzdelmet. A csúcsminőségű, 15 percen belül kiszállított kaja alul maradt a konkurenciával folytatott árversenyben. (Hányan Ubereztek volna Pesten, ha az elképesztően innovatív szolgáltatás nem olcsóbb, hanem éppenséggel drágább lett volna a hagyományos taxinál?) A Sprig 57 millió dollárt égetett el, korábban 110 millióra tartották.

Hello (2012-2017)
A cég Sense alvásfigyelő szenzora egy eredményes Kickstarter projektnek indult, ami nem sokra rá a Best Buy vagy a Target láncok kínálatában is megjelent. Ennél jobb rajt nem is kell egy startupnak, amit a befektetők 40 millió dollárral díjaztak. A 300 millióra értékelt cég júniusban mégis becsődölt.

Jawbone (1997-2017)
Ha a startup fogalomnak létezne bármilyen egzakt időbeli meghatározása, akkor a Jawbone biztosan kiesne ebből a kategóriából. A testen hordható digitális eszközök egyik úttöröje húsz év után, idén júliusban kezdte eladogatni eszközeit és érdekeltségeit, miután komoly tartozásokat halmozott fel a kereskedőknél. A cég vezérigazgatója azóta már egy újabb startup élén hasítja a hullámokat, de a befektetők a Jawbone-ba tolt egymilliárd dollárjuknak épp csak a töredékét kaphatják majd vissza. A társaságot sikerei tetőpontján 3 milliárdon is jegyezték.

Juicero (2013-2017)
Az év vicce is lehetne, hogy ahogy egy startup 118,5 millió dollárt kap egy gyümölcslé-préselő gépre, amit ráadásul három évig csak papíron létezett. A fizikai termék megjelenése tovább rontott a helyzeten: nagyon hamar kiderült, hogy a 400 dolláros masina mindössze egy perforált tasak tartalmát préseli bele a poharakba – éppen csak kicsit körülményesebben, mintha a fogyasztó a saját kezével tenné ugyanezt. A Juicero elvileg 270 millió dolláros cég volt, a kérdés pedig az, hogy egy pillanatig is komolyan gondolták-e a dolgot.

 

Raptr (2008-2017)
A 44 millió dollárnyi tőkével és 170 milliós cégértékkel büszkélkedő startup hosszú ideig a digitális játékosok kvázi alapértelmezett közösségi hálójaként működött. Bővülő szolgáltatásai azonban sok versenytárs palettáján is megjelentek, a lejtőn pedig az AMD-vel való partnerség tavalyi felmondása indította el.

Doppler Labs (2013-2017)
A környezeti zajokat kiszűrő, de a beszdhangot mégis átengedő, testre szabható okos fülhallgatók egy ideig az AirPod (Apple) vagy a Pixel Buds (Google) érdemi versenytársaként pozicionálták a társaságot. Ez 51 millió dollárnyi befektetést hozott a Here One fülesek gyártójának, és 235 millióra tornászta fel a startup értékelését. A eladások mégsem jöttek, és a Doppler Labs most novemberben vált működésképtelenné.

Piaci hírek

Így kell adatot törölni a GDPR szellemében

Nemzeti szinten eddig is szigorú rendelkezések vonatkoztak az érzékeny adatok megsemmisítésére, de az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletének hatályba lépése után senki sem kerülheti el az információtörlés folyamatos feladatát.
 
Hirdetés

Ezért vannak biztonságban személyes adataink a felhőben

Nyakunkon az új európai adatvédelmi rendelet bevezetésének határideje, ami minden, adatkezelést végző vállalatra vonatkozik. A felhőszolgáltatók azonban elébe mentek a GDPR-nak.

A GDPR miatt elvileg változik az adatok életciklusa, de a gyakorlatban nem feltétlenül. Aminek viszont kellene változnia, az a hazai szabályozás. Ezen a téren viszont nem állunk jól.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.