Előzetes, kísérleti vizsgálatot indított az Unió egy spanyol piacvédő szabályozás miatt: azt szeretnék kideríteni, hogy mennyiben felel meg az uniós jognak, ahogy a spanyol kormány védi saját taxisait az olyan platformszolgáltatókkal szemben, mint az Uber, a Bolt vagy a Cabify. Mint a Financial Times írja, a platformszolgáltatók évek óta küzdenek azért, hogy hozzáférjenek a spanyol piachoz, ám az ottani helyi vagy országos hatóságok ezt speciális szabályozással rendre korlátozzák.
Az ügyhöz nem nehéz találni magyar párhuzamot: az Uber Budapesten nem egészen másfél évet élt meg. 2016-ban a személyi fuvarozás hazai szabályozását úgy módosították, hogy a cég a magyar operáció feladására kényszerült. (Ha sikeres lesz a hagyományos taxitársaságok közelmúltban indított akciója, hamarosan csomagolhat a magyar viszonyokhoz eddig sikeresen akklimatizálódó Bolt is.)
A spanyol taxis közérdekű szolgáltató
A kísérleti vizsgálatot a spanyol autómegosztó, -kölcsönző szolgáltatásokat tömörítő Feneval nevű iparági szövetség panasza váltotta ki. A szövetség azért fordul Adina Vălean közlekedéspolitikáért felelős biztoshoz, mert szerintük a szegmens működését szabályzó aktuális rendelet szembe megy az Európai Bíróság egy június elején Barcelonát elmarasztaló ítéletével.
Az EB ítélete után pár nappal kiadott rendelet ugyanis lehetővé teszi a helyi önkormányzatoknak, hogy környezetvédelmi okokra hivatkozva korlátozzák a platformszolgáltatók számára kiadható engedélyek számát. Ez a hagyományos taxitársaságokra nem vonatkozik, mert azokat ugyenez a rendelet közérdekű szolgáltatónak minősíti. Csakhogy az Európai Bíróság pár nappal korábban éppen azért ítélte el a katalán főváros önkormányzatát, mert az a platformszolgáltatók által kezelt autók számát a hagyományos taxik harmincadában maximalizálta – természetesen környezetvédelmi (forgalomcsökkentési) okokra hivatkozva. A bíróság viszont kimondta: még környezetvédelemre vagy emissziós célokra hivatkozva sem lehet hátrányos helyzetbe hozni vállalkozásokat a konkurenseikkel szemben.
Az persze kétesélyes, hogy mi lesz a vizsgálat végkimenetele, a kísérleti eljárások inkább puhatolózásnak tekinthetők, és sokszor nem is jutnak magasabb szintre. A Financial Times értesülései szerint az Európai Bizottság ennek megfelelően óvatosan fogalmazott a Fenevalnak küldött válaszában: először csupán az a cél, hogy "jobban megértsék Spanyolország érvelését".
A lap megkereste a spanyol közlekedési minisztériumot is, amely szerint a szabályozás "az arányosságra, a tisztességes versenyre, valamint a közérdek és a környezet védelmére összpontosít". A minisztérium szóvivője egyébként azt mondta, hogy nincs tudomásuk semmilyen ezzel kapcsolatos EU-s vizsgálatról.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak