A vizsgálat tárgya: megfelel-e az uniós jognak, ahogy a spanyol kormány védi saját taxitársaságait az Uberhez hasonló platformszolgáltatókkal szemben?
Hirdetés
 

Előzetes, kísérleti vizsgálatot indított az Unió egy spanyol piacvédő szabályozás miatt: azt szeretnék kideríteni, hogy mennyiben felel meg az uniós jognak, ahogy a spanyol kormány védi saját taxisait az olyan platformszolgáltatókkal szemben, mint az Uber, a Bolt vagy a Cabify. Mint a Financial Times írja, a platformszolgáltatók évek óta küzdenek azért, hogy hozzáférjenek a spanyol piachoz, ám az ottani helyi vagy országos hatóságok ezt speciális szabályozással rendre korlátozzák.

Az ügyhöz nem nehéz találni magyar párhuzamot: az Uber Budapesten nem egészen másfél évet élt meg. 2016-ban a személyi fuvarozás hazai szabályozását úgy módosították, hogy a cég a magyar operáció feladására kényszerült. (Ha sikeres lesz a hagyományos taxitársaságok közelmúltban indított akciója, hamarosan csomagolhat a magyar viszonyokhoz eddig sikeresen akklimatizálódó Bolt is.)

A spanyol taxis közérdekű szolgáltató

A kísérleti vizsgálatot a spanyol autómegosztó, -kölcsönző szolgáltatásokat tömörítő Feneval nevű iparági szövetség panasza váltotta ki. A szövetség azért fordul Adina Vălean közlekedéspolitikáért felelős biztoshoz, mert szerintük a szegmens működését szabályzó aktuális rendelet szembe megy az Európai Bíróság egy június elején Barcelonát elmarasztaló ítéletével.

Az EB ítélete után pár nappal kiadott rendelet ugyanis lehetővé teszi a helyi önkormányzatoknak, hogy környezetvédelmi okokra hivatkozva korlátozzák a platformszolgáltatók számára kiadható engedélyek számát. Ez a hagyományos taxitársaságokra nem vonatkozik, mert azokat ugyenez a rendelet közérdekű szolgáltatónak minősíti. Csakhogy az Európai Bíróság pár nappal korábban éppen azért ítélte el a katalán főváros önkormányzatát, mert az a platformszolgáltatók által kezelt autók számát a hagyományos taxik harmincadában maximalizálta – természetesen környezetvédelmi (forgalomcsökkentési) okokra hivatkozva. A bíróság viszont kimondta: még környezetvédelemre vagy emissziós célokra hivatkozva sem lehet hátrányos helyzetbe hozni vállalkozásokat a konkurenseikkel szemben.

Az persze kétesélyes, hogy mi lesz a vizsgálat végkimenetele, a kísérleti eljárások inkább puhatolózásnak tekinthetők, és sokszor nem is jutnak magasabb szintre. A Financial Times értesülései szerint az Európai Bizottság ennek megfelelően óvatosan fogalmazott a Fenevalnak küldött válaszában: először csupán az a cél, hogy "jobban megértsék Spanyolország érvelését".

A lap megkereste a spanyol közlekedési minisztériumot is, amely szerint a szabályozás "az arányosságra, a tisztességes versenyre, valamint a közérdek és a környezet védelmére összpontosít". A minisztérium szóvivője egyébként azt mondta, hogy nincs tudomásuk semmilyen ezzel kapcsolatos EU-s vizsgálatról.

Közösség & HR

A szuperintelligencia megalkotása mellett a Gmail elhantolásán fáradozik a DeepMind agytrösztje

A tavaly Nobel-díjat szerző Demis Hassabis szerint 5-10 évre vagyunk a mesterséges általános intelligencia elérésétől, ám addig még nagyon szeretné a levelezést is nyugdíjba küldeni.
 
A láthatatlan kitettségek feltérképezése nem a jövő biztonsági kérdése, hanem az első lépés, amit ma kell megtenni.

a melléklet támogatója a One Solutions

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.