A Dell Technologies legújabb felméréséből kiderül, hogy milyen nehézségekkel küzdenek a magyarországi cégvezetők és informatikai döntéshozók a pandémia utáni időszakban.

A világjárvány az élet minden területét felforgatta, ennek eredményeként pedig új digitális szokásokhoz és megoldásokhoz kellett igazodnunk. A cégvezetők úgy próbálták megteremteni szervezetükön belül a távmunka lehetőségét, hogy közben folyamatosan megfeleljenek a változó ügyféligényeknek, és a munkavállalóknak is átmenet nélkül kellett alkalmazkodniuk az átalakuló munkakörülményekhez. A technológia alapvető segítséget jelentett mindezek során, ugyanakkor katalizálta is a változásokat, és világszerte nagyon sok új kihívást támasztott az üzleti funkciókban az operatív működéstől a pénzügyekig.

De mi a helyzet itthon?

A Dell Technologies legújabb felméréséből kiderül, hogy a hazai vállalatok általában mérsékelt sikerrel vették az akadályokat, és van még hová fejlődniük. Az elmúlt két évben nagyon sok olyan cég indult el a digitalizáció útján, amelyik halogatta infrastruktúrájának modernizálását, és aki már a pandémia előtt elindította ezeket a fejlesztéseiket, az az elmúlt két évben még jobban felgyorsította digitalizációs terveinek megvalósítását. A gyors fejlődéssel azonban nehéz volt lépést tartaniuk, ahogy a szolgáltatások átalakítására, új technológiák vagy akár új üzleti modellek bevezetésére is szükségük volt.
 


A nem reprezentatív kutatásban túlnyomórészt felsővezetők, rajtuk kívül pedig egyéb területek vezető beosztású dolgozói vettek részt a legkülönbözőbb méretű és változatos iparágakban működő cégektől. A válaszokból kiderült, hogy a vállalatok digitalizációjának kulcsát elsősorban az innovatív technológiák bevezetésében (55,9 százalék), a szolgáltatások átalakításában (51,4 százalék) és az alkalmazottak digitális felkészültségében (47,7 százalék) látják, és ezeket a tényezőket nagy arányban jelölték meg a digitalizáció koordinálásáért felelős CIO-k is.
 


Meglepő módon az anyagi források számítanak a legkevésbé releváns tényezőnek, bár a résztvevők harmada ezt is meghatározó szempontnak tartja. A Dell Technologies itt a Digiméter Covid ’22 Index tavaszi felmérését idézi, amelynek értelmében a hazai kis- és középvállalatok digitalizációja egy 10-es skálán mindössze a 2,6 szintet éri el. A mostani kutatásában a válaszadók ennél lényegesen jobbra értékelték saját teljesítményüket (igaz, ebben nem kizárólag kkv-k szerepeltek), az állami szektor pedig kissé le van maradva a magánszektortól és a multinacionális vállalatoktól.

Nézzük a top 3 kihívást!

A technológiáról szólva a válaszadók legnagyobb részének az üzleti folyamatok automatizálása okoz kihívást (28,8 százalék). Ez az arány a multik és az az állami szféra esetében az átlagnál magasabb, rendre 39 és 31 százalékos, míg a magánszektorban csak 22 százalékot tesz ki – bár éppen ez az a szegmens, ahol a legnehezebben követik a technológiai fejlődést. A második leggyakoribb probléma a válaszadók összességénél is éppen az, hogy mennyire képesek lépést tartani az innováció ütemével (17,1 százalék), a harmadik helyen pedig a hibrid munkavégzés áll 11,7 százalékkal.

1. Automatizálás és fejlett adatelemzés

Versenyelőnyt csak az tud kovácsolni a rendelkezésére álló adatokból, aki képes azokat megfelelően és valós időben összegyűjteni, feldolgozni, elemezni és értelmezni, hogy erre alapozva hozzon döntéseket. A növekvő adatmennyiséggel azonban egyre nagyobb kihívást jelent az adatok okos kezelése. A Dell egy másik, globális kutatása alapján a vállalatok közel kétharmada tartja adatvezéreltnek a működését, de alig negyed részüknél kap kiemelt szerepet az adathasználat az egész cégre kiterjedően. A hazai erdmények azt mutatják, hogy a magyar vezetők ebben is jobbnak ítélik meg a saját helyzetüket.

Az egyes szerepek szerint a marketingvezetők munkáját támogatja leghatékonyabban az információk kezelése, az informatikáért és a működésért felelős vezetők viszont bőven az átlag alá pontozták az adatgyűjtés, -feldolgozás és -felhasználás hatékonyságát. Ugyanígy átlag alatti a helyzet értékelése az állami szférában; a magánszektorban egy fokkal ügyesebben gyűjtik, mint ahogyan feldolgozzák és felhasználják az adatokat; a multinacionális cégeknél is erősebbnek érzik magukat az adatgyűjtésben a feldolgozáshoz képest, de relatíve jól tudják felhasználni a kapott eredményeket.

Az adatokban rejlő lehetőségek kiaknázása egyszerűbb, ha a döntéseket egy program készíti elő. Ha sikerül optimalizálni azt a környezetet, ahol az adatok keletkeznek, arra ráépíthető a mesterséges intelligenciára alapuló, valós idejű betekintés, hogy személyre szabott élményeket nyújthassunk az alkalmazottaknak és az ügyfeleknek. A Dell Technologies megbízható, teljes körű partnerként biztosít megoldásokat és szolgáltatásokat a modern alkalmazásplatformok felépítéséhez vagy a szakemberhiány áthidalásához, amelyek nem kötik az ügyfeleket egyetlen felhőszolgáltatóhoz vagy környezethez sem.

2. Az innováció követése

A hazai döntéshozók közül is sokan számítanak arra, hogy a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás egyre nagyobb teret nyer a mindennapokban, hasonlóan az automatizáláshoz, a hibrid munkavégzéshez, a felhőszolgáltatásokhoz vagy a fejlett adatelemzéshez. A felértékelődő technológiák között szerepelt a bloklánc, a kvantumszámítástechnika, a metaverzum és a képi feldolgozás is. Az újdonságok bevezetéséhez persze nem elég az informatikai vezetők vagy cégvezetők elköteleződése: az anyagi beruházás mellett a kollégáknak is érteniük kell, hogy ez miként segíti a munkájukat és könnyíti meg az életüket.

Az új technológiák feltérképezése, megismerése és bevezetése igen összetett feladat, amelyben a Dell Technologies egy mindenre kiterjedő szolgáltatási portfólióval támogatja ügyfeleit, benne a tanácsadással, a telepítéssel, a helyszíni, felügyelt és support szolgáltatásokkal vagy az oktatással. Mindezek során a vállalat kiterjedt tapasztalataira támaszkodva kínál az adott szervezeteknek testre szabott, a céges vízióval és stratégiával összhangban álló megoldásokat, amelyek kihasználják a legmodernebb technológiák előnyeit is, beleérte a mesterséges intelligenciát, a gépi tanulást és a mély tanulást.

3. A hibrid munkavégzés

2020-ig csak elvétve akadtak olyan vállalatok, amelyek bizonyos munkakörökben engedélyezték a távmunkát, de mára a hazai szervezetek 91,9 százaléka támogatja a hibrid munkavégzés valamilyen formáját, 90,2 százalékul pedig hosszú távon is tervez ezzel a gyakorlattal. A technológiai és a szolgáltatói ágazat élen jár az új megoldások kihasználásában, miközben az állami szektorban még nagyobb részt a telefonra és a személyes megbeszélésekre hagyatkoznak. A magyarországi cégvezetők értékelése nagy szórást mutat a hibrid munkavégzést illetően, de az átlag enyhén pozitív megítélést mutat.

A technológia meghibásodása gyorsan teremthet stresszhelyzeteket, különösen olyankor, ha valaki nincs bent az irodában, és nem tud azonnal személyes segítséget kérni az informatikusoktól. A megfelelő és fejlett munkaeszközök így nem csak a kényelmes és hatékony munkavégzéshez, hanem a stressz csökkentésén keresztül az egészség megőrzéséhez is hozzájárulnak, kiválasztásukban pedig munka típusa mellett az egyéni preferenciák és használati szokások is fontosak. Aki bizonytalan, hogy mit érdemes választania, az bizalommal fordulhat a Dell Technologies szakértőihez a legjobb ajánlatokért. A Dell Technologies kínálatában minden igényre megtalálható a megfelelő számítógép, amelyet nagyszerűen kiegészítenek a Windows 11 képességei, lehetővé téve a könnyebb, kreatívabb, hatékonyabb és biztonságosabb munkavégzést bármikor, bárhonnan, bármilyen területen.

Ha további részleteket, érdekességeket szeretne megtudni a felmérésről, látogasson el a white paper oldalára »

Piaci hírek

Pénzben fürdetik Elon Musk mesterségesintelligencia-cégét is

A jelek szerint a befektetők képtelenek nemet mondani, ha a világ (ebben a pillanatban harmadik) leggazdagabb embere kitalál valamit.
 
Bejelentési kötelezettségük elmulasztása, és a szabályoknak való sorozatos meg nem felelés komoly pénzbírságot vonhat maga után.

a melléklet támogatója a Balasys IT Zrt.

Hirdetés

Biztonságos M2M kommunikáció nagyvállalti környezetben a Balasystól

A megnövekedett támadások miatt az API-k biztonsága erősen szabályozott és folyamatosan auditált terület, amelynek védelme a gépi kommunikáció (M2M) biztonságossá tételén múlik.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.