A világjárvány az élet minden területét felforgatta, ennek eredményeként pedig új digitális szokásokhoz és megoldásokhoz kellett igazodnunk. A cégvezetők úgy próbálták megteremteni szervezetükön belül a távmunka lehetőségét, hogy közben folyamatosan megfeleljenek a változó ügyféligényeknek, és a munkavállalóknak is átmenet nélkül kellett alkalmazkodniuk az átalakuló munkakörülményekhez. A technológia alapvető segítséget jelentett mindezek során, ugyanakkor katalizálta is a változásokat, és világszerte nagyon sok új kihívást támasztott az üzleti funkciókban az operatív működéstől a pénzügyekig.
De mi a helyzet itthon?
A Dell Technologies legújabb felméréséből kiderül, hogy a hazai vállalatok általában mérsékelt sikerrel vették az akadályokat, és van még hová fejlődniük. Az elmúlt két évben nagyon sok olyan cég indult el a digitalizáció útján, amelyik halogatta infrastruktúrájának modernizálását, és aki már a pandémia előtt elindította ezeket a fejlesztéseiket, az az elmúlt két évben még jobban felgyorsította digitalizációs terveinek megvalósítását. A gyors fejlődéssel azonban nehéz volt lépést tartaniuk, ahogy a szolgáltatások átalakítására, új technológiák vagy akár új üzleti modellek bevezetésére is szükségük volt.
A nem reprezentatív kutatásban túlnyomórészt felsővezetők, rajtuk kívül pedig egyéb területek vezető beosztású dolgozói vettek részt a legkülönbözőbb méretű és változatos iparágakban működő cégektől. A válaszokból kiderült, hogy a vállalatok digitalizációjának kulcsát elsősorban az innovatív technológiák bevezetésében (55,9 százalék), a szolgáltatások átalakításában (51,4 százalék) és az alkalmazottak digitális felkészültségében (47,7 százalék) látják, és ezeket a tényezőket nagy arányban jelölték meg a digitalizáció koordinálásáért felelős CIO-k is.
Meglepő módon az anyagi források számítanak a legkevésbé releváns tényezőnek, bár a résztvevők harmada ezt is meghatározó szempontnak tartja. A Dell Technologies itt a Digiméter Covid ’22 Index tavaszi felmérését idézi, amelynek értelmében a hazai kis- és középvállalatok digitalizációja egy 10-es skálán mindössze a 2,6 szintet éri el. A mostani kutatásában a válaszadók ennél lényegesen jobbra értékelték saját teljesítményüket (igaz, ebben nem kizárólag kkv-k szerepeltek), az állami szektor pedig kissé le van maradva a magánszektortól és a multinacionális vállalatoktól.
Nézzük a top 3 kihívást!
A technológiáról szólva a válaszadók legnagyobb részének az üzleti folyamatok automatizálása okoz kihívást (28,8 százalék). Ez az arány a multik és az az állami szféra esetében az átlagnál magasabb, rendre 39 és 31 százalékos, míg a magánszektorban csak 22 százalékot tesz ki – bár éppen ez az a szegmens, ahol a legnehezebben követik a technológiai fejlődést. A második leggyakoribb probléma a válaszadók összességénél is éppen az, hogy mennyire képesek lépést tartani az innováció ütemével (17,1 százalék), a harmadik helyen pedig a hibrid munkavégzés áll 11,7 százalékkal.
1. Automatizálás és fejlett adatelemzés
Versenyelőnyt csak az tud kovácsolni a rendelkezésére álló adatokból, aki képes azokat megfelelően és valós időben összegyűjteni, feldolgozni, elemezni és értelmezni, hogy erre alapozva hozzon döntéseket. A növekvő adatmennyiséggel azonban egyre nagyobb kihívást jelent az adatok okos kezelése. A Dell egy másik, globális kutatása alapján a vállalatok közel kétharmada tartja adatvezéreltnek a működését, de alig negyed részüknél kap kiemelt szerepet az adathasználat az egész cégre kiterjedően. A hazai erdmények azt mutatják, hogy a magyar vezetők ebben is jobbnak ítélik meg a saját helyzetüket.
Az egyes szerepek szerint a marketingvezetők munkáját támogatja leghatékonyabban az információk kezelése, az informatikáért és a működésért felelős vezetők viszont bőven az átlag alá pontozták az adatgyűjtés, -feldolgozás és -felhasználás hatékonyságát. Ugyanígy átlag alatti a helyzet értékelése az állami szférában; a magánszektorban egy fokkal ügyesebben gyűjtik, mint ahogyan feldolgozzák és felhasználják az adatokat; a multinacionális cégeknél is erősebbnek érzik magukat az adatgyűjtésben a feldolgozáshoz képest, de relatíve jól tudják felhasználni a kapott eredményeket.
Az adatokban rejlő lehetőségek kiaknázása egyszerűbb, ha a döntéseket egy program készíti elő. Ha sikerül optimalizálni azt a környezetet, ahol az adatok keletkeznek, arra ráépíthető a mesterséges intelligenciára alapuló, valós idejű betekintés, hogy személyre szabott élményeket nyújthassunk az alkalmazottaknak és az ügyfeleknek. A Dell Technologies megbízható, teljes körű partnerként biztosít megoldásokat és szolgáltatásokat a modern alkalmazásplatformok felépítéséhez vagy a szakemberhiány áthidalásához, amelyek nem kötik az ügyfeleket egyetlen felhőszolgáltatóhoz vagy környezethez sem.
2. Az innováció követése
A hazai döntéshozók közül is sokan számítanak arra, hogy a mesterséges intelligencia és a gépi tanulás egyre nagyobb teret nyer a mindennapokban, hasonlóan az automatizáláshoz, a hibrid munkavégzéshez, a felhőszolgáltatásokhoz vagy a fejlett adatelemzéshez. A felértékelődő technológiák között szerepelt a bloklánc, a kvantumszámítástechnika, a metaverzum és a képi feldolgozás is. Az újdonságok bevezetéséhez persze nem elég az informatikai vezetők vagy cégvezetők elköteleződése: az anyagi beruházás mellett a kollégáknak is érteniük kell, hogy ez miként segíti a munkájukat és könnyíti meg az életüket.
Az új technológiák feltérképezése, megismerése és bevezetése igen összetett feladat, amelyben a Dell Technologies egy mindenre kiterjedő szolgáltatási portfólióval támogatja ügyfeleit, benne a tanácsadással, a telepítéssel, a helyszíni, felügyelt és support szolgáltatásokkal vagy az oktatással. Mindezek során a vállalat kiterjedt tapasztalataira támaszkodva kínál az adott szervezeteknek testre szabott, a céges vízióval és stratégiával összhangban álló megoldásokat, amelyek kihasználják a legmodernebb technológiák előnyeit is, beleérte a mesterséges intelligenciát, a gépi tanulást és a mély tanulást.
3. A hibrid munkavégzés
2020-ig csak elvétve akadtak olyan vállalatok, amelyek bizonyos munkakörökben engedélyezték a távmunkát, de mára a hazai szervezetek 91,9 százaléka támogatja a hibrid munkavégzés valamilyen formáját, 90,2 százalékul pedig hosszú távon is tervez ezzel a gyakorlattal. A technológiai és a szolgáltatói ágazat élen jár az új megoldások kihasználásában, miközben az állami szektorban még nagyobb részt a telefonra és a személyes megbeszélésekre hagyatkoznak. A magyarországi cégvezetők értékelése nagy szórást mutat a hibrid munkavégzést illetően, de az átlag enyhén pozitív megítélést mutat.
A technológia meghibásodása gyorsan teremthet stresszhelyzeteket, különösen olyankor, ha valaki nincs bent az irodában, és nem tud azonnal személyes segítséget kérni az informatikusoktól. A megfelelő és fejlett munkaeszközök így nem csak a kényelmes és hatékony munkavégzéshez, hanem a stressz csökkentésén keresztül az egészség megőrzéséhez is hozzájárulnak, kiválasztásukban pedig munka típusa mellett az egyéni preferenciák és használati szokások is fontosak. Aki bizonytalan, hogy mit érdemes választania, az bizalommal fordulhat a Dell Technologies szakértőihez a legjobb ajánlatokért. A Dell Technologies kínálatában minden igényre megtalálható a megfelelő számítógép, amelyet nagyszerűen kiegészítenek a Windows 11 képességei, lehetővé téve a könnyebb, kreatívabb, hatékonyabb és biztonságosabb munkavégzést bármikor, bárhonnan, bármilyen területen.
Ha további részleteket, érdekességeket szeretne megtudni a felmérésről, látogasson el a white paper oldalára »
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak