Egyelőre inkább csak presztízscélokat szolgál az Apple TV+, az amerikai óriás streamingszolgáltatása – összegezhető a The Information belső forrásokra alapozott riportja. A lap szerint a cég éves szinten nagyságrendileg 1 milliárd dollárt veszít a grandiózus saját produkciókat készítő filmes üzletágon.
A még Apple-léptékkel is tekintélyes méretűnek mondható veszteség egyik fő oka az, hogy a vállalatnak a start óta eltelt bő fél évtized alatt sem sikerült megfelelő nagyságrendű előfizetői közösséget toboroznia. A The Informationnek súgó névtelen források szerint tavaly nagyjából 45 milliós közönsége volt a szolgáltatásnak. (A szektor éllovasa, a Netflix mindeközben több mint 300 millónyi előfizetővel büszkélkedhet.)
A nagy mínuszhoz persze ezzel párhuzamosan az is kell, hogy a vállalat a takarón kicsit túlnyújtózkodva költsön a divízió működtetésére, benne elsősorban a saját produkciók gyártására. A tűzhöz közeli források szerint a cég 2019 óta évente több mint 5 milliárd dollárt fordít az Apple TV+ finanszírozására. (A Netflix idén várhatóan 18 milliárd dollár körüli összeget szán tartalomelőállításra.)
A The Information beszámolója szerint az Apple vezérigazgatója egy ideig "elnézte" az egyensúlytalanságot, ám tavaly már 500 millió dollárral megvágta a büdzsét. Tim Cook egyúttal megkérdőjelezte az olyan nagy költségvetésű filmek gyártásának értelmét, mint amilyen a 200 millió dolláros Argylle, amely a jelek szerint sem az előfizetői számokat, sem a nézettségi statisztikákat nem emelte meg látványosan.
Mindezek együtt azt eredményezik, hogy az Apple egyre szélesebb és a vállalati bevételek egyre nagyobb szeletét szállító szolgáltatási portfóliójában ez az egyetlen olyan üzletág, amelyik nem képes profitábilisan működni. Igaz, a források szerint éppen csak pluszban jár több másik kisebb részleg is, mint például az Apple Arcade, az Apple Music és az Apple News+.
Nem akkora probléma
A streamingszolgáltatás ugyanakkor ismertséget és elismerést hoz a cégnek, például különböző filmes díjak elnyerésével. A bezárása pedig azért sem tűnik valószínűnek, mivel a cégvezetés az eredeti üzleti tervek alapján sem számíthatott sokkal jobb nyereségességi mutatókra. Más streamingszolgáltatásokhoz hasonlóan az Apple TV+ esetében sem várták, hogy az indulás után rögtön nyereséges lesz. Szintén belső információ, hogy úgy kalkuláltak, hogy a szolgáltatás az első 10 év során 15 és 20 milliárd dollár közötti veszteséget produkál majd. (Ez nagyjából összevethető a 2020 őszén indított Disney+ teljesítményével, amely tavaly tavaszig 11,4 milliárd dollárnyi működési veszteséget könyvelt el. Igaz, az azt követő negyedévben már az első pozitív periódusnak örülhettek.)
A már majdnem 100 milliárd dolláros éves tiszta nyereségnél járó Apple eredményeit nem terheli túlságosan a streamingre kiszórt évi 1 milliárd, ugyanakkor valamiféle kézzel fogható hasznot előbb-utóbb muszáj lesz produkálnia a részlegnek. Ez az eredeti elképzelések szerint nem is feltétlenül az előfizetői szám látványos megugrásában jelentkezne, hanem abban, hogy az Apple TV+ felhasználói elkezdnek egyéb almás termékeket is vásárolni, fogyasztani. Erre azonban a The Information riportja szerint még házon belül sem áll rendelkezésre semmiféle kimutatás vagy kutatási jelentés.
Ted Sarandos, a rivális Netflix vezérigazgatója egy héten adott interjúban azt mondta a témával kapcsolatban, hogy nem igazán érti, mit is szeretne elérni az Apple vezetősége a streamingszolgáltatással, "de nagyon okos emberek. Talán látnak valamit, amit mi nem."
(Illusztráció: Apple)
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak