Az Európát, a Közel-Keletet és Afrikát magában foglaló térségben okostelefonokból 2017-ben már csak 361 millió kelt el, szemben az egy évvel korábbi 374 millióval. Viszont a hagyományos mobilok szegmenes érdekesen alakult, mivel a butatelefonok szállítási mennyisége 8,7 százalékkal 206 millióra nőtt, megfordítva a korábbi, erősen csökkenő trendet – állítja friss éves összesítésében az IDC piackutató cég.
Európában lassul a csereciklus
Az okostelefon eladások térségbeli 109 milliárd dolláros összértéke ebben a devizában számítva alig volt alacsonyabb a 2016-osnál, euróban összesítve viszont mintegy 5 milliárddal maradt el az egy évvel korábbi 101 milliárd eurótól.
Ami az európai piacot illeti, az uniós országokban, Norvégiában és Svájcban a fogyasztók továbbra is hajlandóak többet költeni telefonra, még akkor is, ha egyébként már ritkábban cserélik azokat. Ez a tendencia egyaránt vonatkozik a nyugat-európai és a közép-kelet-európai térségre. (A magyarországi piacra vonatkozó adatok a következő hetekben várhatóak.) Az IDC elemzői szerint egy olyan évben, amikor az európai gazdaság a látványos javulás jeleit mutatta, az euró erősödött a dollárral szemben, a bevételi oldal visszaesése tükrözi a nyomást, amit az okostelefon-biznisz érett szakaszba jutása jelent a piacra.
Ebben a gyártók szempontjából ma már nem túl rózsás helyzetben Nyugat-Európában a legjobban az Apple állta a sarat. A prémiumkategóriás iPhone X-et nagyon az év végén, novemberben dobták piacra, de csak ez a lépés máris 4,3 milliárd dollárral fejelte meg az amerikai cég európai eladásait, amely végül az Apple teljes bevételének az egyhatodát adta.
Az Apple-nek bejött a számítása az iPhoneX-szel
Az iPhone-ok eladása Németországot kivéve amúgy Nyugat-Európa-szerte stagnált, de a teljes EMEA-régiót figyelembe véve az összesített okostelefon-értékesítés a 2016-os 34,2 százalékról 37,5 százalékára nőtt. Ehhez 57 millió készüléket kellett eladnia a térségben az Apple-nek, az egy évvel korábbi 54,8 millió után.
Jót tett az androidos piac prémium szegmensének, hogy a Huawei egyre nagyobb kihívójává vált a piacot vezető Samsungnak. Az élénkülő verseny nyomán a 700 dollárnál drágább okostelefonok kategóriájában 2016-hoz képest egyötödével nőtt az értékesítés.
Megfigyelhető volt ugyanakkor az a trend is, hogy a márkák nem álltak le a régebbi prémium modellek gyártásával sem, azokat alacsonyabb áron értékesítetve, hogy így növelhessék az eladott készülékek számát. A vevők egy meghatározó részének ugyanis ma már legalább olyan fontos, hogy minél jobb ár-érték arányban jusson telefonhoz, mint hogy csak a slágertermékeket keresse.
A régió ismét vevő a Nokiára
Az EMEA-térségben a Samsung 40 százalékos részesedéssel 2017-ben is megőrizte vezető szerepét az androidos szegmensben. (A koreai márka a legerősebb a világpiacon is.) A Huawei által támasztott kihívás gyengült, a kínai gyártó androidos piaci aránya alig haladta meg az egy évvel korábbi 13,4 százalékot. A Nokia brandet újraélesztő HMD-nek jó néhány térségbeli régi Nokia-hívő országban sikerült megkapaszkodnia, olyannyira, hogy az EMEA-régióban tudta értékesíteni az összes eladott okostelefonjának a felét.
Az EMEA-régió meglehetősen eltérő gazdasági fejlettségű országokat takar, miközben a fejlettebbnek számító Nyugat- és Közép-Kelet-Európában már lejtmenetre váltott a piac, a fejlődőnek számító országokban még messze vannak az érettség szakaszától, emiatt ott még akár nőhet is az értékesítés.
Ott sem mindegy azonban, hogy melyik termékkategóriában. Afrika 1,2 milliárdos népessége ellenére nem növelte a belépőszintű készülékek eladásából származó bevételt. A gyártók közül ez különösen az Alcatelnek és a Lenovónak fájt, mivel ők pont ezekkel a termékekkel reméltek nagyobb sikert elérni az afrikai térségben, de végül csalódniuk kellett.
Jó hír ugyanakkor a hagyományos mobilkészülékek gyártóinak, hogy ezen a piacon megfordult a trend. Afrikában már a keresletélénkülés jelei mutatkoznak, de legalábbis az értékesítés csökkenésének a lassulása figyelhető meg. Miközben a Közel-Kelet még mindig az olajárzuhanás következményeit nyögi, az orosz piac ismét felfutóban.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak