Az ausztrál hadsereg gépe a pilóta hibájából pottyanhatott a tengerbe, de elvileg rendelkeznie kellett olyan programmal, ami megakadályozta volna a kockázatos manővert.

Az Australian Broadcasting Corporation (ABC) belső forrásaira hivatkozva számolt be róla, hogy az eredetileg európai tervezésű MRH-90 Taipan helikopterek szoftverfrissítését annak ellenére sem telepítették a teljes ausztrál flottájára, hogy a figyelmeztetések szerint erre szükség lehet bizonyos hajtóműhibák megelőzéséhez. Sőt a nemzeti műsorszolgáltató úgy tudja, hogy részben ez vezetett egy katonai helikopter március végi balesetéhez is: a gép "rutinszerű terrorelhárító kiképzési tevékenységet" végzett Új-Dél-Wales állam partvidékén, amikor a vízbe zuhant.

Az incidensnek szerencsére nem volt súlyos sérültje, de Ausztrália a hatósági vizsgálatok idejére leállította 47 fős Taipan-flottáját. Bár nem sokkal később, április 6-án visszatérthettek a normál repülési műveletekhez, a hadsereg megerősítette, hogy továbbra is érvényben vannak közelebbről meg nem határozott "kockázatcsökkentési intézkedések". A katonai repülésbiztonsági hivatal így tovább folytatja az ügy kivizsgálását, bevonva a helikopterek gyártásában fővállalkozóként résztvevő Airbus Australia Pacificet és a hajtóműgyártó anyavállalatát, a Safrant is.

Arra a kis időre már...

A riportból kiderül, hogy 2010 áprilisában az egyik, akkor még viszonylag új Taipan "katasztrofális" mechanikai meghibásodást szenvedett, az érintett vállalatok pedig három hónapon belül kiadtak egy szoftverfrisítést. Ez mások mellett meggátolta, hogy a pilóták "nem biztonságosan módon" hajtsanak végre melegindítást (hot start), vagyis hogy a műveletek során ki- és bekapcsolgassák a turbótengelyes gázturbinás hajtóműveket. Ennek potenciálisan pusztító hatásai ezek szerint egy egyszerű informatikai javítással kiküszöbölhetők lennének a légi járművekre.

Az ADF forrásai azonban azt nyilatkozták, hogy a frissítést csak néhány gépre telepítették, és ha a Jervis-öbölben lezuhant helikopter megkapta volna a szoftverfrissítést, akkor a baleset is elkerülhető lehetett volna. Az ausztrál védelmi minisztérium nem kommentálta az értesüléseket, de az biztos, hogy az év elején a kormány már megerősítette egy korábbi döntést a megbízhatatlannak ítélt MRH-90-esek idő előtti visszavonultatásáról, hogy egy 1,9 milliárd dolláros beszerzés kereteiben amerikai gyártású Black Hawk helikopterekre cseréljék le azokat.

Néhány nappal ezelőtti cikkünkben éppen arról írtunk, hogy a szingapúri ISACA igazgatója szerint hogyan kellene követni a légi közlekedés mintáját a vállalati biztonság javításához.

Biztonság

CIO Hungary 2025: hogyan válhat veszélyessé egy félrenevelt MI?

Beszámolónk harmadik része a 16. CIO Hungary konferencia második napjáról, ahol a stresszes témák mellett a stresszcsökkentésről is sokat megtudhattunk.
 
Hirdetés

Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?

A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.

Azok a vállalatok, amelyek gyorsabban, intelligensebben és empatikusabban tudnak reagálni ügyfeleik kérdéseire, összességében értékesebb, hosszabb távú kapcsolatokat építhetnek ki.

CIO KUTATÁS

AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE

Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?

Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!

Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.