Az ausztrál hadsereg gépe a pilóta hibájából pottyanhatott a tengerbe, de elvileg rendelkeznie kellett olyan programmal, ami megakadályozta volna a kockázatos manővert.

Az Australian Broadcasting Corporation (ABC) belső forrásaira hivatkozva számolt be róla, hogy az eredetileg európai tervezésű MRH-90 Taipan helikopterek szoftverfrissítését annak ellenére sem telepítették a teljes ausztrál flottájára, hogy a figyelmeztetések szerint erre szükség lehet bizonyos hajtóműhibák megelőzéséhez. Sőt a nemzeti műsorszolgáltató úgy tudja, hogy részben ez vezetett egy katonai helikopter március végi balesetéhez is: a gép "rutinszerű terrorelhárító kiképzési tevékenységet" végzett Új-Dél-Wales állam partvidékén, amikor a vízbe zuhant.

Az incidensnek szerencsére nem volt súlyos sérültje, de Ausztrália a hatósági vizsgálatok idejére leállította 47 fős Taipan-flottáját. Bár nem sokkal később, április 6-án visszatérthettek a normál repülési műveletekhez, a hadsereg megerősítette, hogy továbbra is érvényben vannak közelebbről meg nem határozott "kockázatcsökkentési intézkedések". A katonai repülésbiztonsági hivatal így tovább folytatja az ügy kivizsgálását, bevonva a helikopterek gyártásában fővállalkozóként résztvevő Airbus Australia Pacificet és a hajtóműgyártó anyavállalatát, a Safrant is.

Arra a kis időre már...

A riportból kiderül, hogy 2010 áprilisában az egyik, akkor még viszonylag új Taipan "katasztrofális" mechanikai meghibásodást szenvedett, az érintett vállalatok pedig három hónapon belül kiadtak egy szoftverfrisítést. Ez mások mellett meggátolta, hogy a pilóták "nem biztonságosan módon" hajtsanak végre melegindítást (hot start), vagyis hogy a műveletek során ki- és bekapcsolgassák a turbótengelyes gázturbinás hajtóműveket. Ennek potenciálisan pusztító hatásai ezek szerint egy egyszerű informatikai javítással kiküszöbölhetők lennének a légi járművekre.

Az ADF forrásai azonban azt nyilatkozták, hogy a frissítést csak néhány gépre telepítették, és ha a Jervis-öbölben lezuhant helikopter megkapta volna a szoftverfrissítést, akkor a baleset is elkerülhető lehetett volna. Az ausztrál védelmi minisztérium nem kommentálta az értesüléseket, de az biztos, hogy az év elején a kormány már megerősítette egy korábbi döntést a megbízhatatlannak ítélt MRH-90-esek idő előtti visszavonultatásáról, hogy egy 1,9 milliárd dolláros beszerzés kereteiben amerikai gyártású Black Hawk helikopterekre cseréljék le azokat.

Néhány nappal ezelőtti cikkünkben éppen arról írtunk, hogy a szingapúri ISACA igazgatója szerint hogyan kellene követni a légi közlekedés mintáját a vállalati biztonság javításához.

Biztonság

Tesz a politikára az X

Egy félmilliárdos közösségi platform esetében aggasztó, ha nem erősíti, hanem éppen ellenkezőleg, gyengíti a politikai tartalmú álhírek elleni védőhálót. Az EU fenyeget, a népszavazásra készülő ausztrálok aggódnak.
 
A világ a "cloud first" stratégiát követi. Nem kérdés, hogy a IT-biztonságnak is azzal kell tartania a tempót, de nem felejtheti, hogy honnan startolt.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Jön a Clico formabontó cloud meetupja, ahol eloszlatják a viharfelhőket

Merre mennek a bitek a felhőben, ledobja-e szemellenzőjét az IT-biztonságért felelős kolléga, ha felhőt lát, lesz-e két év múlva fejlesztés cloud nélkül? A Clico novemberben fesztelen szakmázásra hívja a szoftverfejlesztőket a müncheni sörkertek vibrálását idéző KEG sörművházba.

Minden vállalatnak számolnia kell az életciklusuk végéhez érő technológiák licencelési keresztkockázataival. Rogányi Dániel és Vincze-Berecz Tibor (IPR-Insights) írása.

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 1. rész

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 2. rész

Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 3. rész

A felmérésekből egyre inkább kiderül, hogy az alkalmazottak megtartása vagy távozása sokszor azon múlik, amit a szervezetük nem csinál, nem pedig azon, amiben egymásra licitál a többi munkáltatóval.

Ezért fontos számszerűsíteni a biztonsági kockázatokat

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2023 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.