A Huawei mutatta be Sanghajban, és a januárban debütált 5G-s lapkakészletére épül. Az MH5000 nevű eszköz sok mindent újraírhat az autóiparban.

Sanghajban az Auto Show 2019-en mutatta be a Huawei a világ első 5G autókommunikációs modulját. Az MH5000 néven bemutatott modul a gyártó januárban debütált Balong 5000 nevű 5G-s lapkakészletére épül.

Az MH5000 fontos lépés az önvezetésben és a "connected car" koncepcióra épülő szolgáltatások bevezetéséhez, ugyanakkor megjelenése nem különösebben meglepetés. A Balong 5000 bemutatásakor ugyanis ez a lehetőség már ott volt a listán. A lapkakészletet elve úgy tervezték, hogy bármilyen hálózati eszközben lehessen alkalmazni, azaz a Huawei eredetileg sem csak 5G-s mobiltelefonokban gondolkodott.

Rugalmas és gyors

A Balong 5000 egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy támogatja az összes jelenleg használt mobilkommunikációs szabványt (2G-től 5G-ig). A tervezésekor fontos cél volt az is, hogy a különböző üzemmódok között is rövid késleltetésű kommunikációt képes biztosítani alacsony energiafogyasztás mellett. A legnagyobb előnye azonban az, hogy támogatja a standalone (natív 5G-s) és a non-standalone (4G LTE-re épülő) hálózati architektúrákat is.

Már a csipkészlet bejelentésekor hangsúlyozták, hogy az alacsony késleltetés és a megbízhatóság kiemelt szerepet kapott, mivel a hálózatba kapcsolt autók kommunikációját is támogatja (Vehicle to Everything).

A gyártó közleménye szerint az MH5000 modul fontos eszköze lesz autós közlekedésében, és a várakozások szerint segíti az autóipar elmozdulását az 5G felé. A várhatóan az év második felében forgalomba kerülő modulnak lesz felvevő piaca is.

Mindeközben Európában...

Amellett, hogy a Huawei maga is évek óta dolgozik saját intelligens autórendszerein – több kínai nagyvárosban is folynak tesztek –, az elmúlt évben szoros kapcsolatot alakított ki fontos iparági szereplőkkel. Közösen dolgozik a négy legnagyobb kínai autógyártó közül a FAW Csoporttal, a Dongfeng Motorral és a Changan Automobile-lal. Bár ezek a márkák főleg Kínában ismertek, kapcsolatban állnak a legnagyobb globális gyártókkal különféle együttműködések révén. A FAW többek között a Volkswagen Csoporttal és a General Motorsszal dolgozik együtt, a Dongfeng a Renault-val, a Changan pedig a Forddal és a Mazdával is.

Ennek azért is lehet jelentősége, mert eközben az Európai Unió nagy gyártói között megy a kötélhúzás a hálózatba kapcsolt intelligens autók kommunikációs szabványa körül. Az Európai Bizottság egyelőre az ITS-G5 (Intelligent Transportation Systems) szabványt részesítené előnyben, amely az IEEE 802.11p Wi-Fi szabvány egy módosított változata. Ezt támogatja a Volkswagen Csoport, a Renault, a Toyota és a Scania mellett az NXP csipgyártó, illetve a többek között útdíjfizetési rendszereket szállító Kapsch.

A másik oldalon áll a BMW, a Daimler, a Ford és a PSA által támogatott C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything). Utóbbi csoport mögé beállt a Deutsche Telekom. A szabványt támogatók 2016-ban hoztak létre egy szövetséget, amelynek jelenleg több mint száz tagja van, köztük a nagy hálózatieszköz-gyártók.

Gyorsan kicsit vagy lassabban nagyot kell lépni?

Abban nincs vita a két érdekcsoport között, hogy hosszabb távon a C-V2X a nyerő mind a teljesítmény, mind a megbízhatóság szempontjából. A Volkswagen ennek ellenére azért érvel az ITS-5G mellett, mert ahhoz már vannak működőképes eszközök, így akár még az idén megjelenhetnek olyan intelligens hálózatba kapcsolt autók, melyek ezt a kommunikációs szabványt használják. Ezzel szemben, állítja a VW Csoport, a C-V2X szabványú eszközökre még éveket kell várni.

A BMW vezérigazgatója, Harald Krueger, valamint Tim Hoettges DT-vezér viszont másként látja. Közösen fordult levélben az EU-s döntéshozókhoz a C-V2X mellett érvelve. Szerintük egy ilyen döntéssel az EU egyértelműen átadja a kezdeményezést Kínának, és Európa le fog maradni az autó-autó és az autó-infrastruktúra közötti kommunikáció kiépítésében. Az autógyártóknak sem lesz előnyös: mivel Kína a C-V2X mellett tette le a voksát, az európai gyártóknak mindenképpen foglalkozniuk kell mindkét rendszerrel (fejlesztés, telepítés), ha nem akarnak kiszorulni a kínai piacokról.

A Bizottság az ITS-G5 javaslatot küldte meg az Európai Tanácsnak jóváhagyásra, de a május közepén esedékes végeleges döntés előtt a Tanács illetékes szakbizottsága még megvizsgálja a BMW és a DT kifogásait is.

Mobilitás

MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.