Sanghajban az Auto Show 2019-en mutatta be a Huawei a világ első 5G autókommunikációs modulját. Az MH5000 néven bemutatott modul a gyártó januárban debütált Balong 5000 nevű 5G-s lapkakészletére épül.
Az MH5000 fontos lépés az önvezetésben és a "connected car" koncepcióra épülő szolgáltatások bevezetéséhez, ugyanakkor megjelenése nem különösebben meglepetés. A Balong 5000 bemutatásakor ugyanis ez a lehetőség már ott volt a listán. A lapkakészletet elve úgy tervezték, hogy bármilyen hálózati eszközben lehessen alkalmazni, azaz a Huawei eredetileg sem csak 5G-s mobiltelefonokban gondolkodott.
Rugalmas és gyors
A Balong 5000 egyik legfontosabb tulajdonsága, hogy támogatja az összes jelenleg használt mobilkommunikációs szabványt (2G-től 5G-ig). A tervezésekor fontos cél volt az is, hogy a különböző üzemmódok között is rövid késleltetésű kommunikációt képes biztosítani alacsony energiafogyasztás mellett. A legnagyobb előnye azonban az, hogy támogatja a standalone (natív 5G-s) és a non-standalone (4G LTE-re épülő) hálózati architektúrákat is.
Már a csipkészlet bejelentésekor hangsúlyozták, hogy az alacsony késleltetés és a megbízhatóság kiemelt szerepet kapott, mivel a hálózatba kapcsolt autók kommunikációját is támogatja (Vehicle to Everything).
A gyártó közleménye szerint az MH5000 modul fontos eszköze lesz autós közlekedésében, és a várakozások szerint segíti az autóipar elmozdulását az 5G felé. A várhatóan az év második felében forgalomba kerülő modulnak lesz felvevő piaca is.
Mindeközben Európában...
Amellett, hogy a Huawei maga is évek óta dolgozik saját intelligens autórendszerein – több kínai nagyvárosban is folynak tesztek –, az elmúlt évben szoros kapcsolatot alakított ki fontos iparági szereplőkkel. Közösen dolgozik a négy legnagyobb kínai autógyártó közül a FAW Csoporttal, a Dongfeng Motorral és a Changan Automobile-lal. Bár ezek a márkák főleg Kínában ismertek, kapcsolatban állnak a legnagyobb globális gyártókkal különféle együttműködések révén. A FAW többek között a Volkswagen Csoporttal és a General Motorsszal dolgozik együtt, a Dongfeng a Renault-val, a Changan pedig a Forddal és a Mazdával is.
Ennek azért is lehet jelentősége, mert eközben az Európai Unió nagy gyártói között megy a kötélhúzás a hálózatba kapcsolt intelligens autók kommunikációs szabványa körül. Az Európai Bizottság egyelőre az ITS-G5 (Intelligent Transportation Systems) szabványt részesítené előnyben, amely az IEEE 802.11p Wi-Fi szabvány egy módosított változata. Ezt támogatja a Volkswagen Csoport, a Renault, a Toyota és a Scania mellett az NXP csipgyártó, illetve a többek között útdíjfizetési rendszereket szállító Kapsch.
A másik oldalon áll a BMW, a Daimler, a Ford és a PSA által támogatott C-V2X (Cellular Vehicle-to-Everything). Utóbbi csoport mögé beállt a Deutsche Telekom. A szabványt támogatók 2016-ban hoztak létre egy szövetséget, amelynek jelenleg több mint száz tagja van, köztük a nagy hálózatieszköz-gyártók.
Gyorsan kicsit vagy lassabban nagyot kell lépni?
Abban nincs vita a két érdekcsoport között, hogy hosszabb távon a C-V2X a nyerő mind a teljesítmény, mind a megbízhatóság szempontjából. A Volkswagen ennek ellenére azért érvel az ITS-5G mellett, mert ahhoz már vannak működőképes eszközök, így akár még az idén megjelenhetnek olyan intelligens hálózatba kapcsolt autók, melyek ezt a kommunikációs szabványt használják. Ezzel szemben, állítja a VW Csoport, a C-V2X szabványú eszközökre még éveket kell várni.
A BMW vezérigazgatója, Harald Krueger, valamint Tim Hoettges DT-vezér viszont másként látja. Közösen fordult levélben az EU-s döntéshozókhoz a C-V2X mellett érvelve. Szerintük egy ilyen döntéssel az EU egyértelműen átadja a kezdeményezést Kínának, és Európa le fog maradni az autó-autó és az autó-infrastruktúra közötti kommunikáció kiépítésében. Az autógyártóknak sem lesz előnyös: mivel Kína a C-V2X mellett tette le a voksát, az európai gyártóknak mindenképpen foglalkozniuk kell mindkét rendszerrel (fejlesztés, telepítés), ha nem akarnak kiszorulni a kínai piacokról.
A Bizottság az ITS-G5 javaslatot küldte meg az Európai Tanácsnak jóváhagyásra, de a május közepén esedékes végeleges döntés előtt a Tanács illetékes szakbizottsága még megvizsgálja a BMW és a DT kifogásait is.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak