Bár ez a piac másként működik, mint a pénzügyi szektor, itt is jó sok lapot osztanak a diszruptív technológiákat fejlesztő cégeknek.

Bár sokan hajlamosak összemosni a fintech és az ún. insurtech cégeket, azok a pénzügyi és a biztosítási piac működéséből adódóan más és más szerepet töltenek be saját területükön. Erre utalt egy tavalyi konferencián Végh István, az Allianz Hungária vezérigazgató-helyettese is, aki akkor még a fintech cégek és szolgáltatásik kapcsán mondta: azok a biztosítási piacon inkább érdességek, mint realitások. Végh István ezt azzal magyarázta, hogy a biztosítási szektor működése kockázatközösségen alapul, a fintech cégek viszont nem szeretik kockáztatni a tőkéjüket, hanem szolgáltatni akarnak.

Magyarán a fintech cégek többségére az az út a jellemző, hogy a pénzügyi szektor bizonyos réspiacait hatékonyabban fedik le olyan platformmal, amelynek működtetése kevesebb tőkét igényel, ugyanakkor – ha beindul – folyamatosan termeli a pénzt.

Bácsfalvi Mihály, a Groupama Biztosító pénzügyi és szakmai vezérigazgató-helyettese tavaly novemberben a CIO Budapesten azzal pontosította a helyzetet, hogy egyfelől a biztosítók sem mehetnek el amellett, hogy az elmúlt másfél évtizedben közel 100 milliárd dollár értékű kockázati tőkét fektettek a fintech cégekbe, és szerinte a biztosítótársaságok háromnegyede nagyon is komolyan veszi ezt. Másfelől hiába "uberizálódik" a világ, a vadonatúj üzleti modellek nem feltétlenül maradnak tartósak.

Háttérszolgáltatások a hatékonyságnöveléshez

A biztosítási üzlet meglehetősen bonyolult folyamat, amelynek számtalan pontján lehet keresnivalója a technológiai innovációnak. Az izraeli Atidot cég például a napokban jelentette be, hogy elindítja felhő alapú, prediktív adatelemző platformját az életbiztosítással foglalkozó társaságok számára. Az új rendszer abban segítheti az életbiztosítókat, hogy a jövőben az ügyfelek adatai alapján az eddigieknél pontosabb képet kapjanak a biztosítottak viselkezdési szokásairól. Ennek alapján sokkal hatékonyabban tudják majd alakítani az üzleti stratégiájukat. 

Az Atidot platformján a biztosítótársaság simán feltölti az ügyfélbázis adatait, azokat pedig a rendszer automatikusan és gyorsan kategorizálja saját mesterséges intelligenciája (úgy is mint gépi tanulásra alapuló technológia) segítségével. A fejlesztő cég ígérete szerint a megoldás egymillió szerződést kevesebb mint egy óra alatt lesz képes feldolgozni.

A platform ezután proficsoportokat hoz létre az adott földrajzi területre a biztosítottak kora, foglalkozása, neme, átlagfizetése és minden más szempont alapján. Az így létrehozott profilok jobb betekintést engednek a biztosítónak az ügyfelei életvitelével, várható jövőbeni viselkedésével kapcsolatban, a társaság pedig ehhez tudja igazítani az üzleti modelljét, amelyben vagy megnöveli az elképzeléseihez jobban illeszkedő ügyfelek számát, vagy bizonyos korlátozó elemeket vezet be a nagyobb kockázatot jelentők biztosítottakkal szemben.

Az életbiztosítás egyébként az a piac, amely az átlagosnál nyitottabb az olyan új technológiák iránt, mint a most bejelentett Atidot platform. Lényegében egyszer megvásárolt termékről van szó, amire csak néha-néha kell ránézni, vagyis a biztosító alig néhányszor és korlátozott módon kerül kapcsolatba az ügyfelével. Ez a hagyományos biztosítók számára ma már versenyhátrányt jelent, mivel a rendszeres kapcsolattartás hiánya csökkentheti a biztosított lojalitását a biztosítója iránt, és megnyithatja a terepet a jobb ügyfélélményt nyújtó biztosítási startupok előtt is, hogy magukhoz csábítsák az ügyfeleket.

Ma 5 ezer milliárd dolláros piacról beszélünk

A globális biztosítási ágazat üzleti értéke ma már megközelíti az 5 ezer milliárd dollárt, ezen belül a szakma régi szereplői egyre nagyobb piacvesztési kockázatnak vannak kitéve az új belépőkkel szemben. Ebben persze maguk is közreműködnek azáltal, hogy jóval lassabban hajlandóak korszerűsíteni a rendszereiket, mint a pénzügyi szolgáltatási ágazat más területein dolgozó konkurenseik. 
 

 
Insurtech Annual Financing Trend
Create your own infographics


Ez a helyzet teremt komoly üzleti lehetőséget az úgynevezett insurtech cégeknek: az ilyen startupok birtokában vannak az új technológiának, és jobban megértik a biztosítási ágazat hatékonyságának a növelésével szembeni piaci elvárásokat. Vannak köztük olyanok is, akik abból próbálnak meg profitálni, hogy segítik a régi szereplőket, mások viszont versenybe szállnak velük.

A biztosítási piac jelenlegi helyzetével kapcsolatban nemrégiben készített részletes elemzést a BI Intelligence. Ez többek között megállapítja, hogy mind az USA-ban, mint Európában nagy lehetőség előtt áll az ágazat, mivel mindkét földrajzi területen hatalmas és piaci szempontból nagyon érett a biztosítási ipar. Az insurtech cégek termékei és szolgáltatásai főleg a kiskereskedelmi vásárlókat célozzák meg, legyenek azok kisvállalkozások vagy magánemberek.

Fejlődőképesek a hagyományos biztosítók is

Az insurtech cégek többsége termékeket és szolgáltatásokat kínál a biztosítók és viszontbiztosítók számára az üzleti folyamatok javítása céljából, valamint az ügyfelek jobb kiszolgálása érdekében. A biztosítási ipar főbb szereplői közül a legnagyobb technológiai kihívással a biztosítási brókereknek kell szembenézniük, mivel az insurtech cégek gyorsabban tudnak reagálni az ágazati problémákra, mint a hagyományos piaci szereplők.

Utóbbiakról sem állítható ugyanakkor, hogy megálltak volna a fejlődésben, mert egyre inkább hajlandók innoválni.  A biztosítók és a viszontbiztosítók előszeretettel fektetnek be a számukra releváns technológiákkal dolgozó insurtech és fintech cégekbe. Ezzel egyidejűleg javítják az ügyfelekhez kötődő digitális felületeiket – emeli ki a jelentés.

Cloud & big data

Így kell adatot törölni a GDPR szellemében

Nemzeti szinten eddig is szigorú rendelkezések vonatkoztak az érzékeny adatok megsemmisítésére, de az Európai Unió Általános Adatvédelmi Rendeletének hatályba lépése után senki sem kerülheti el az információtörlés folyamatos feladatát.
 
Hirdetés

Ezért vannak biztonságban személyes adataink a felhőben

Nyakunkon az új európai adatvédelmi rendelet bevezetésének határideje, ami minden, adatkezelést végző vállalatra vonatkozik. A felhőszolgáltatók azonban elébe mentek a GDPR-nak.

A GDPR miatt elvileg változik az adatok életciklusa, de a gyakorlatban nem feltétlenül. Aminek viszont kellene változnia, az a hazai szabályozás. Ezen a téren viszont nem állunk jól.

a melléklet támogatója az Aruba Cloud

A koncentrált erőforrások kockázatai is koncentráltan jelentkeznek. Az informatikai szolgáltatóknak, felhős cégeknek érdemes lenne körülnézniük a közműszolgáltatóknál, hogyan kezelik ezt a problémát.

Sikeremberektől is tanultak a CIO-k

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Hogyan forradalmasítja a számítástechnikát a nanotechnológia? Majzik Zsolt kutató (IBM Research-Zürich) írása. Vigyázat, mély víz! Ha elakadt, kattintson a linkekre magyarázatért.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.