A személyi igazolványok, a peres eljárások vagy a számlázás területén is alapvető szerepet is játszik az elektronikus aláírás a kommunikációs és hitelesítési folyamatok felgyorsításában és biztonságosabbá tételében.

Előző cikkünkben megvizsgáltuk, mi az elektronikus aláírás, hogyan alakult ki, miként hozható létre és ellenőrizhető le. Ezúttal az e-aláírás hazai használatát járjuk körbe kicsit részletesebben.

Nyugdíjba mennek a műanyag személyi igazolványok

2016 elején vezették be hazánkban az elektronikus személyi igazolványt. Az e-kártya (vagy eSZIG) jóval többet tud, mint a korábbi, papíralapú, személyazonosság igazolására szóló iratot kiváltó – amúgy műanyagból készülő – lapocska, még ha a két típus mérete azonos is. Legfőbb különbség köztük, hogy a személy- és egyéb azonosító adatok egy memóriachipben tárolódnak, így az e-kártya képes kiváltani a külön adókártyát és TAJ-kártyát is (TAJ – Társadalombiztosítási Azonosító Jel).

A chipben az elektronikus aláíráshoz (minősített elektronikus aláíráshoz) szükséges adatok is rögzíthetők, ez azonban nem automatikus, csak akkor történik meg, ha a kártytulajdonos kéri. Ehhez később megváltoztatható PIN és PUK kód is tartozik, melyet az állampolgár a kártya átvételekor kap meg. A kódok biztonságát szigorúan veszik, például ha valaki azokat elveszíti, beszerzésükhöz újra el kell mennie személyesen egy kormányablakhoz.

At eSZIG-gel az állampolgárok képessé válnak arra is, hogy természetes személyként elektronikus dokumentumokat írjanak alá. Ez biztosítja, hogy az új igazolvány a fent említett feladatok mellett más elektronikus ügyintézési feladatokat is kiszolgálhat, mivel a közigazgatási folyamatokban és a magánjogi eljárásokban egyaránt könnyebbé teheti az adott személy hitelesítési folyamatát.

A szolgáltatás biztosításáról a Nemzeti Infokommunikációs Szolgáltató Zrt. (NISZ) gondoskodik.

Gyorsabb és olcsóbb kommunikáció a bíróságokkal

Az Országos Bírósági Hivatal (OBH) közleményben erősítette meg 2016-ban, hogy kötelező lesz a polgári peres eljárásokban az elektronikus kapcsolattartás a gazdálkodó szervezetek, a jogi képviselővel eljáró peres felek, valamint a közigazgatási szervek számára. Az indoklás szerint az ún. e-perek bevezetésével csökken az ügyfelek papírmunkája és a postaköltség.

Polgári perekben egyébként 2013. január 1-től van lehetőség az elektronikus kapcsolattartásra, azaz arra, hogy a felek a papíralapú beadványok mellőzésével terjeszthessék elő beadványaikat, illetve elektronikus csatornákon tarthassanak kapcsolatot a bíróságokkal; ez 2018. január 1-től vált kötelezővé.

Akár az ügyfél, akár az őt képviselő ügyvéd jár el egy ügyben, a beadványokat, kérelmeket és az ügy során felmerülő dokumentumokat (okiratot, bizonyítékot stb.) e-mailben vagy egyéb internetes felületen el kell juttatni a bíróságra. Ehhez azonban az ügyvédeknek is be kellett szerezniük elektronikus aláírásra módot adó tanúsítványt, írtuk két éve. A lépés kihagyhatatlan, mivel az elektronikus aláírás(ok) meglétét az ügy bírája vizsgálja és amennyiben szükséges, a beadványt előterjesztőt a hiányok pótlására szólítja fel.

Számlázás, papírok nélkül

A fentieken túl számos egyéb területen is használható az elektronikus aláírás Magyarországon; többek között ügyviteli és számlázó rendszerekben alkalmazható elektronikus számlázási célokra. Az elektronikus számla fogalmát az ÁFA törvény 175. paragrafusa vezeti be. A törvény szerint a számla kizárólag elektronikus úton is kibocsátható, amennyiben legalább fokozott biztonságú elektronikus aláírást és minősített időbélyegzés szolgáltató által kibocsátott időbélyeget alkalmaznak az érintett felek.

A szolgáltatás használatához szükség van még a befogadó előzetes belegyezésére is, akinek ellenőriznie kell tudni a számlával érkező elektronikus aláírást. A technika használatának terjedését segíti, hogy nincsenek jogi megkötések a számla formátumát tekintve, ugyanakkor azok zömmel PDF-ben kerülnek előállításra, amelynek tömeges aláírására léteznek különböző integrálható vagy stand-alone (integrációt nem igénylő) megoldások (mint amilyen például az e-Szignó), amely e-számlákat ezek után már aláírva lehet a partner felé továbbítani.

Cloud & big data

Egyre furcsábbak lesznek a CAPTCHA tesztek, ahogy a gépek is okosodnak

Már nagyon jók például például a fényképek címkézésében, de a logikai összefüggéseken könnyen fennakadnak. Igaz, ezzel így lehet némelyik emberi felhasználó is.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.