Nem csökken a PayPal felvásárlási kedve, pedig csak a közelmúltban szerezte meg az épp tőzsdére készülő, sikeres stockholmi fintech céget, az iZettle-t. Az online fizetési szolgáltató cég vezetője, Dan Schulman – aki egyidejűleg a Symantec elnöke is –, a német Handelsblattnak beszélt terveiről.
Van tér növekedni. Bár a PayPal nagy szereplője az elektronikus fizetési piacnak, mindössze egy százalék körüli a részesedése, de évente 20 százalékkal nő a rajta keresztül lebonyolított tranzakciók volumene.
Évi 1-3 milliárdból vesznek új képességeket
A PayPal szélesítené a kis- és közepes kereskedelmi vállalkozásoknak nyújtott szolgáltatásait. A távlati terv egy olyan integrált platform kiépítése, amely a fizikai és az online kereskedelem átalakítását is segíti. Ez azonban csak akkor hatékony, ha a hitelkártyától az Apple Payig bármely fizetési módot képes kezelni. A platform értelemszerűen arra is lehetőséget ad, hogy a kereskedők ne csak a vevőiknek tegyék lehetővé ezeket az alternatív fizetési módokat, de a beszállítóiknál is ezt a csatornát használják.
Már vannak ilyen jellegű fejlesztések, a PayPal appba például integrálnak olyan QR-kódolvasót, ami kezdetben személyek közötti pénzutalásra használható, de később kereskedőknél is lehet vele fizetni. A terv az, hogy a PayPal app a jövőben hasonlóan működjön, mint a Google Pay.
A céljai gyorsabb eléréséhez a PayPal további felvásárlásokat tervez – árulta el a német üzleti lapnak Schulman. A cég jó állapotban van, úgyhogy képes finanszírozni ezeket az ügyleteket. A vezérigazgató állítása szerint évi 1-3 milliárd dollárt akarnak fordítani piacspecifikus készségek megszerzésére. A cégvezér ugyanakkor nem zárta ki az iZettle-hez hasonló, nagyobb szabású ügyleteket sem, ha azok stratégiailag és pénzügyileg is illeszkednek a PayPal terveihez.
Ugyanakkor nem akarnak minden képességet megszerezni. Legalább ilyen fontosak a PayPal stratégiájában a partnerségek. Az elmúlt másfél-két évben 25 jelentősebb partneri megállapodást kötöttek technológiai céggel – köztük olyanokkal, mint a Google, a Microsoft vagy az Alibaba –, valamint különböző pénzügyi szolgáltatókkal. Schulman nem is tagadta, nagyon szeretnék elérni azt, hogy semleges platformként működhessen együtt más pénzügyi szolgáltatókkal és bankokkal.
Dan Schulman
Az 1958-as születésű menedzser eddigi pályafutása során sikert sikerre halmozott. Dolgozott az AT&T-nél, ott volt a Virgin Mobile alapításánál, és sikeresen tőzsdére vitte a céget. 2014-ben igazolt a PayPalhoz.
Szélesebb körben azonban egy akciója tette híressé. 2007-ben 24 órát töltött hajléktalanként a New York-i utcákon, szakadt farmerben és pólóban, hetes borostával, telefon, óra és pénz nélkül. A legmegrázóbb élménye az volt, hogy hirtelen milyen kicsivé is vált, és senki sem figyelt rá. Bár jó kommunikátornak tartja magát, öt órájába került, míg egy dollárt tudott szerezni, majd két mérföldet kóborolt, míg talált egy olyan helyet, ahol kávét tud venni. Mint írta, bár korábban számára az idő volt a legértékesebb árucikk, arra a 24 órára hirtelen túl sok ideje lett.
A PayPal-vezér szerint feladatuk a pénzügyi ágazat demokratizálása. Mint a Hadelsblattnak fejtegette, mintegy kétmilliárd ember él a pénzügyi rendszeren kívül. Ők sokszor azért is órákat állnak sorba, ha egy csekket akarnak befizetni, és jövedelmüknek közel tíz százalékát fizetik ki feleslegesen díjakra és kamatokra. Csak az Egyesült Államokban 150 milliárd dollár volt ez a költség.
A digitális fizetésnek nincs alternatívája
Az okostelefon azért forradalmi ezen a téren is, mert azzal mindenki a kezébe kap egy teljes bankfiókot, ami akár 80 százalékkal olcsóbbá teheti a tranzakciókat. Azzal kapcsolatban azonban óvatosan fogalmaz, hogy a fizikai pénz eltűnik-e. Bár húszévnyi távlatban a digitális fizetés diadalát jósolja, nagyon kultúrafüggő, hogy milyen mértékben veszi át a fizikai pénz helyét. Míg Kínában az okostelefonok 95 százalékát használják fizetésre is, addig Németországban sokkal erősebbek a hagyományos fizetési módok.
A szereplők száma pedig nem fog csökkenni, mondta a PayPal-vezér. Olyan irdatlan nagy a piac, hogy azon továbbra is sok versenytárs küzd majd, hagyományos pénzügyi szereplők és technológiai vállalatok és fintechek egyaránt. A nagyobb méret persze nagyon hasznos, mert több szolgáltatást lehet kínálni és több partnert is lehet begyűjteni.
A teljes interjú egy kattintásnyira olvasható.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak