Miután áprilisban kiderült, hogy a Tesla júniusra ígért nagy bejelentését már nem várja meg David Lau, a Tesla szoftveres fejlesztésekért felelős alelnöke, aki közel 13 évet töltött a vállalatnál, a vállalat vezérigazgatója is elismerte, hogy sokat emlegetett önvezető robotaxi-szolgáltatásuk kezdetben biztonsági sofőrökre fog támaszkodni. Elon Musk ehhez képest megígérte, hogy a Tesla mostanában indítja majd el önvezető fuvarmegosztó szolgáltatását Austinban, ami az eddigiek fényében ugyanolyan ambiciózus vállalás, mint az üzletember korábbi bejelentései: az illetékes közlekedésbiztonsági hatóság eddig még csak tervezetet sem kapott a Teslától arra vonatkozóan, hogy miként kezelnék a vészhelyzeteket.
A The Information riportja alapján a társaság ez utóbbival is masszív lemaradásban van, miközben április végéig még az autonóm járművek tesztelését sem kezdte meg biztonsági sofőr nélkül. Az idő pedig fogy, és nemcsak a robotaxi-szolgáltatás nyár elejére ígért bevezetését illetően, hanem azért is, mert Musk lényegében a cég jövőjét tette fel a Tesla-tulajdonosoknak extra bevételt generáló szolgáltatásra. Ehhez képest a járműgyártó inkább a lemaradását fokozhatja a robotaxis erőlködéssel, miközben eladásai meredeken zuhannak a kulcsfontosságú piacokon, így Európában és Kínában is.
Erről már korábban is volt szó
A The Information a bizonytalanságot azzal érzékelteti, hogy Waymónak egy teljes évtizedébe telt, mire részletes térképeket készített minden városról, ahol biztosítani akarta autonóm járműflottájának biztonságos közlekedését – sőt az is hónapokba telt, amíg ezeken a helyeken elhagyhatta az emberi biztonsági sofőröket. A Tesla persze más megközelítéssel dolgozik, és inkább ügyfeleinek vezetési adatait igyekszik begyűjteni, de a lapnak nyilatkozó Tesla-mérnök szerint "hétköznapi működési problémákkal" küzdenek, legyen szó az elakadt autók kiszabadításáról vagy a megfelelő ügyfélszolgálati támogatásról.
Musk ígérete ebben a helyzetben nem sokat számít a kezdetben tíz Model Y járműből álló flotta beindítását tekintve, ami Austin meghatározott területein működne majd, és az sem világos, hogy a robotaxi-szolgáltatása jobban teljesíthet-e, mint a Tesla már meglévő vezetéstámogató funkciói. Ahogy az összeállításban fogalmaznak, Musk olyasmit árul, ami valószínűleg csak sokkal később valósulhat meg, ha egyáltalán. Szerinte ugyanis a valódi próbatétel az lesz, hogy elalhat-e valaki aludni az autójában, hogy csak a célállomáson kelljen felébrednie, és ez már az idén megvalósul majd az Egyesült Államok számos városában – kár, hogy a Tesla vezérigazgatója nem kevesebb mint hat évvel ezelőttre is pontosan ugyanezt jósolta.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak