Immár ötödik alkalommal írta ki az Év Digitális Tanári Kara című pályázatát a Vezető Informatikusok Szövetsége (VISZ). A pályázaton minden olyan magyarországi, érvényes működési engedéllyel rendelkező középfokú oktatási intézmény indulhatott, ahol a képzés főállásban oktató tanárok közreműködésével valósul meg.
Pályázat a pandémia jegyében
Az egymillió forint alapítványi támogatással járó díj nyertesét a VISZ által felkért zsűri két körben választotta ki. A pályázó iskoláknak írásos pályaműben kellett bemutatniuk az elmúlt egy-két tanév folyamán az oktatás digitalizációja terén elért eredményeiket, majd második körben az esélyes csapatoknak a zsűri előtt is kellett prezentálniuk a tevékenységüket.
Az elbírálás során a zsűri figyelembe vette, hogy az intézmény hogyan érvényesíti az új digitalizációs szemléletet, a korszerű módszereket és megközelítéseket a tantárgyak oktatásában és számonkérésében. Ki kellett térni arra is, hogy milyen új módszerek vezettek be, milyen tanítási és számonkérési segédanyagokat dolgoztak ki a tanárközösségek, valamint arra is, hogy ezekhez milyen digitális oktatási eszközöket alkalmaztak.
Idén a rendkívüli helyzetre való tekintettel egy új szempontot is figyelembe vett a zsűri: hogyan sikerült kezelnie a közösségnek a távoktatásra történő átállást. Meglepő eredmény született: a VISZ tagjaiból, újságírókból és oktatási szakemberekből álló zsűri egy olyan iskola pályázatát találta a legkiemelkedőbbnek, amelyről a közvélekedés a digitális oktatást nagyon távolinak gondolhatja. A díjat és vele az egymillió forintos alapítványi támogatást ugyanis a Fészek Waldorf Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola nyerte el.
A második helyezett Szabó Lőrinc Kéttannyelvű Általános Iskola és Gimnázium vihette haza az 55 inches LSK ClassBoard CBT3555S interaktív kijelzőt, melyet az LSK Hungária ajánlott fel, a harmadik helyezett, a Soproni SZC Handler Nándor Szakképző Iskolája pedig a Dell egy 24 iches LCD monitorát nyerte.
Digitális átállás két nap alatt hosszú távra
A 13 évfolyamos solymári iskola pályázatának címe – Digitális átállás két nap alatt hosszú távra – jól tükrözi, mi történt tavasszal nagyon sok iskolában. Az iskolát némileg felkészületlenül érte a fizikai oktatás felfüggesztése. Korábban ugyanis sem az intézmény infrastruktúrájának fejlesztésében, sem a pedagógiai módszerekben nem jelentett prioritást a digitális technológiák alkalmazása.
A helyzet kezelésében azok az alapelvek azonban segítettek, amelyek meghatározzák a solymári iskola működését: testületi, közösségi döntéseket hoznak; a közös célok megvalósítása egyéni vagy kisebb csoportok felelőssége; a feladatokat bátran delegálják, de mindig nyomon követik, elemzik, és ha kell, korrigálnak. Március közepén végül ez segített abban, hogy át tudtak állni digitális oktatásra két nap alatt.
Díjátadó 2020-ban: Strausz György, a VISZ elnöke (balra), valamint a győztes solymári iskola képviselői (jobbra), Szegedi Eszter és Ilyés Lénárd
A közösségi döntéseknek és a nagyon jó feladatfelosztási és delegálási gyakorlatnak köszönhetően egyrészt gyorsan tudtak döntést hozni a 'hogyan tovább'-ról, és sikerült egy viszonylag egységes keretrendszert is kialakítani a digitális oktatáshoz. Ez mind a tanároknak, mind a diákoknak nagy könnyebbség volt, hiszen nem kellett óráról órára vándorolni platformok között.
Mint pályázatuk összefoglalójában írták, "a technológia nagyon gyorsan tanulható, de a benne rejlő lehetőségekről messze nincs elég információja a pedagógusoknak, ami fő oka lehet a motivációhiányának. Ezt azonban a szükség gyorsan felülírja... A digitális eszközök használata önmagában nem érték, viszont a pedagógiai megújulás terén számos lehetőséget hordoz magában. Ezért mi célként mindig a pedagógiai minőség növelését tűzzük ki és nem az eszközhasználatot. Ezt a tapasztalatok megvitatására épülő további kísérletezés, a pedagógusközösség együttműködése, közös tanulása támogathatja leginkább."
Strausz György, a VISZ elnöke, valamint Nagyné Agárdi Györgyi, a szervezet elnökségi tagja, aki a szervezeten belül felel a pályázat lebonyolításáért, a döntés hátteréről elmondta: a zsűri három fontos szempontot szeretett volna érvényesíteni. A koronavírus-járvány miatt hangsúlyozottan esett a latba, hogy mit tettek az elmúlt egy évben az iskolák a digitalizáció, az online oktatás terén. Szintén kiemelt szempont volt, hogy mennyire közösségi téma a digitalizáció, vagyis hányan dolgoztak együtt a kitűzött célok eléréséért, valamint hogy a pályázó intézmény mennyire nyitott más iskolák tapasztalataira, illetve saját eredményei megosztására.
Mint a szervezet két vezetője mondta, ezekben a Fészek Waldorf Általános Iskola, Gimnázium és Alapfokú Művészeti Iskola kiválóan teljesített. Strausz György szerint óriási és példaértékű eredmény, hogy egy olyan oktatási intézmény, amelynek korábbi oktatási módszerei nagyon távol álltak a digitális eszközök használatától, képes volt megújulni, és elveit nem feladva integrálni működésébe egy új eszköztárat.
Digitalizáció a mindennapokban: hogyan lesz a stratégiai célból napi működés?
A digitális transzformáció sok vállalatnál már nem cél, hanem elvárás – mégis gyakran megreked a tervezőasztalon. A vezetői szinten megfogalmazott ambiciózus tervek nehezen fordulnak át napi működéssé, ha hiányzik a technológiai rugalmasság vagy a belső kohézió.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak