Tökéletesen mutatja a technológiai fejlődés zeneiparra gyakorolt hatását az, hogyan változott az évek során a bevételek forrása.

Habár csak az Egyesült Államok piacáról publikál információkat, a helyi iparági szövetség (Recording Industry Association of America - RIAA) kutatásai a közeljövő világpiaci változásainak indikátoraként is felfoghatók. A RIAA legfrissebb jelentése kapcsán a Statista összeszedte az elmúlt három évtized bevételi struktúrájának változását. A színes grafikonon gyönyörűen kirajzolódik, ahogy a különböző hanghordozó platformok felívelnek, majd végül eljelentéktelenednek. A jelenlegi király természetesen a streaming szolgáltatás.

Ismét hegymenetben

Mielőtt rátérnénk a történelmi összehasonlításra, lássuk, hogy alakultak a legfrissebb számok. Tavaly 9,8 milliárd dollár bevétele volt az amerikai piac szereplőinek, amelynek elsöprő részét az internet, azon belül is a streaming szolgáltatások hozták. Utóbbiak az elmúlt bő fél évtizedben rendkívül gyors terjeszkedésbe kezdtek, és 2018-ban már 7,4 milliárd forgalmat bonyolítottak a szektor tagjai, élükön a Spotify-jal és az Apple Musickal. Ez az összeg tartalmazza az előfizetéseket és az ingyenes, de reklámokkal támogatott megoldások bevételeit is. Ehhez jön még hozzá a direkt letöltések után elkönyvelt 1 milliárd dollár.

A piac átstrukturálódását jól illusztrálja, hogy fizikai adathordozókból már csak 1,1 milliárd dolláros éves forgalomról lehet beszélni. Miközben korábban szépen prosperáló lábak tűnnek el, az iparági szereplőknek mindenképpen pozitív hír, hogy a 2017-es 8,8 milliárdhoz képest kétszámjegyű éves növekedést produkált a szektor. Utóbbi rá is fért a piacra, ahogy az alábbi hullámvonal is igazolja.
 

Bevételi források inflációval korrigált változása az amerikai zeneiparban (forrás: RIAA, grafikon: Statista.com)

 

A Statista által összesített adatok figyelembe veszik az infláció miatti eltéréseket, azaz ezek a számok értékben összehasonlítható egymással annak ellenére, hogy a két végpont között eltelt 30 éve. Az amerikai zeneipar a CD-k felfutásával élte virágkorát, amelynek 1999-ben lett vége. Az internet teremtette illegális terjesztés miatt zuhanórepülésbe kezdtek a bevételek, ám a 2000-es évek közepén feltűntek azok új típusú platformok, amelyek részben pótolni tudták a kiesést.

A színes sávok hízása és fogyása remekül mutatja, milyen gyorsan változnak a fogyasztói viszonyok a zenehallgatásban. A 80-as évek elején uralkodó bakelitlemezeket kiszorították a kazetták, hogy aztán őket is marginalizálja a CD. Az elmúlt tíz évben viszont méginkább felgyorsultak az események, hiszen az évtized elején még úgy tűnt, hogy a direkt letöltés veszi át a fizikai adathordozóktól a stafétát, ám ma már világosan látszik, hogy ennek a csatornának csak egy rövid epizódszerep jutott a zeneipar történetében.

Konzumer tech

Elkezdett tetőzni a közösségi médiára fordított figyelem

Egy átfogó nemzetközi kutatás arra jutott, hogy sok régióban megállt, sőt néhol csökkent is az átlagos idő, amennyit az emberek naponta a közösségi média bugyraiban töltenek.
 
Mostanáig szinte mindig bízhattunk érzékszerveinkben. A deepfake jelenség miatt azonban olyan pillanathoz érkeztünk a történelemben, ami után többé nem lehet biztosak a látottak, hallottak valódiságában. Teljesen a gépekre leszünk utalva?

a melléklet támogatója az ITBN

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.