A globális járványhelyzet felgyorsította a digitális transzformációt, de ettől a digitalizációban élen járó vállalatok nem lettek sokkal többen.

Számokkal is bizonyította a Dell 2020-as Digital Transformation Indexe, hogy a globális koronavírus-járvány miatt óriásit léptek előre a digitalizáció terén a vállalatok. (A kutatást kétévente végzik el, az idei a harmadik kiadása.) Mint Rakoncza Zsolt, a Dell Magyarország vezetője mondta a kutatást bemutató sajtótájékoztatón, mintegy öt évvel van előbbre a világ annál, mint amire korábban számítottak a kutatók: amit a technológiák alkalmazásában korábban 2030-ra vártak, már 2025-re valósággá válhat. Ennek legfőbb oka, hogy a megnövekedett digitalizációs kényszer miatt a vállalatok kockázatvállalási hajlandósága is nagyobb, bár ez utóbbinak azért vannak erős korlátai (lásd lentebb).

Üzleti modellváltás és digitalizáció

A kutatás szerint idén a válaszadó szervezetek 79 százaléka átdolgozta üzleti modelljét, és lényegében ugyanennyien (80 százalék) gyorsították fel digitális átalakulásukat. Ez a digitális vezetők közé sorolható vállalatok arányát is emelte ugyan 1 százalékponttal (5-ről 6 százalékra), de az igazán látványos előrelépés a digitális befogadók körében volt tapasztalható: ezeknek a szervezeteknek az aránya két év alatt 23-ról 39 százalékra bővült a megkérdezettek körében.

 
Dell Technologies Digital Transformation Index 2020 1. ábra
Infogram


A válaszadók 12 százaléka minden digitális átalakításhoz kapcsolódó programját felgyorsította idén, további harmaduk (29 százalék) pedig a többségét. 39 százalékuk azonban erősebben priorizált, csupán a legszükségesebbnek vált területeken erősítette a digitalizáció fokát. Tanulságos az a lista, hogy mely területeken hajtottak végre sikeres digitalizációs projekteket: legtöbben a kiberbiztonságot (48 százalék) és az otthoni munkavégzést (44 százalék) érintő digitalizációs projektekre koncentráltak (lásd a 2. grafikont).

Egységes és óvatos a digitális menetrend

Meglehetősen egységes kép alakult ki arról, hogy milyen digitális menetrendet alakítottak ki a szervezetek. Első lépésként a legtöbb vállalat olyan alaptechnológiákra összpontosít mint a kiberbiztonság, az adatkezelés vagy a multi-cloud támogatása. Az olyan feltörekvő technológiákkal mint az edge computing vagy a mesterséges intelligencia csak később terveznek foglalkozni.

Ez azonban nem jelent feltétlenül további intenzív beruházásokat, az év eseményei ugyanis megfontoltabbá is tették a vállalatokat. A felmérés szerint általánosan jellemző, hogy visszavesznek a rövid távú (1-3 éves) beruházásaikból. Az, hogy a költekezést visszafogják, érthető, hiszen harmadukban (32 százalék) ott a félelem, hogy nem élik túl az elkövetkező néhány évet. További 60 százalékuk pedig úgy látja, hogy csak komoly véráldozatokkal (pl. elbocsátások) tud visszatérni a nyereségességi pályára. A forráshiány az egyik legfontosabb – és a válaszadók által is látott – akadálya a digitális fejlődésnek. De ezt a tanulmány szerzői részben arra vezetik vissza, hogy az informatikai funkciókat a szervezetek költségközpontként kezelik, és nem az innováció stratégiai hajtóerejének. Ez azért is meglepő, mert ugyanakkor a válaszadók 89 százaléka úgy látja, hogy például idén a járvány nyomán keletkező problémákat csak agilisabb és skálázhatóbb informatikai infrastruktúrával lehet kezelni.

 
Dell Technologies Digital Transformation Index 2020 2. grafikon
Infogram


Ami a jövőt illeti, a kutatás alapján három kulcsterülete lesz a digitális fejlődésnek. Az Everything as a Service, azaz hogy mindent (is) szolgáltatásként fognak igénybe venni a szervezetek az alapinfrastruktúrától a menedzsment eszközökön át a mesterséges intelligenciáig. Általános lesz a multi-cloud megközelítés, mert ez teszi lehetővé, hogy a különböző felhőmegoldásokból a számukra legnagyobb előnyt jelentő szolgáltatásokat alkalmazzák (ezzel párhuzamosan felértékelődik az egységes felügyelet). A harmadik terület az ún. adat-ökoszisztéma, azaz az a vállalat lesz előnyösebb helyzetben, amely jobb-értékesebb információt lesz képes kinyerni az exponenciális tempóban gyűlő adataiból.

Cloud & big data

Egyre furcsábbak lesznek a CAPTCHA tesztek, ahogy a gépek is okosodnak

Már nagyon jók például például a fényképek címkézésében, de a logikai összefüggéseken könnyen fennakadnak. Igaz, ezzel így lehet némelyik emberi felhasználó is.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.