Az Atari 2600-on futó, 46 évvel ezelőtt kiadott Atari Chess program kezdő fokozaton is feltörölte a táblát a mesterséges intelligenciával, ami inkább abban jeleskedett, hogy kifogásokat keressen a vereségek után.
Hirdetés
 

A folyamatos fejlődés és a mesterséges általános intelligencia (AGI) küszöbön álló megjelenéséről szóló kampányok ellenére rendszeresen kiderül, hogy a generatív MI csont nélkül el tud bukni az emberi szemmel egyszerűnek tekinthető feladatokon. Ezúttal egy közel 50 évvel ezelőtti játékkonzol fogott ki az OpenAI chatbotján: a Citrix szoftvermérnöke, Robert Caruso egy LinkedIn-bejegyzésben ismertette, hogyan "verte agyon teljesen" a ChatGPT-t egy 1977-ben piacra dobott Atari 2600-as gép és a rajta futó, 1979-es Atari Chess játékprogram.

Ahogy a Futurism riportjában olvasható, a Pong videojáték megjelenését két évvel követő Atari 2600 (Atari Video Computer System) akármilyen nagy szám volt a maga idején, az ember azt várhatná, hogy évtizedekkel később a legmodernebb MI-technológia ellen már nem rúghat labdába. Caruso szerint a ChatGPT egy beszélgetés során "önként jelentkezett" az Atari elleni sakkpartira, hogy kiderítse, milyen gyorsan tud legyőzni egy olyan ellenfelet, amelyik csak 1-2 lépéssel előre gondolkodik előre – és hamar világossá vált, hogy egyáltalán nem képes rá.

Szerencsére a nap nem sütött a szemébe

Ahogy Caruso írja, az MI a szabályok elsajátítását követően teljesen elhasalt már a kezdő fokozaton is: állandóan összekeverte a bástyákat és a futókat, rosszul olvasta a lépéseket, és "újra meg újra elvesztette a fonalat" a bábuk helyzetét illetően. A beszámoló legérdekesebb része, hogy mindezért a ChatGPT állítólag az ataris ikonokat is hibáztatta, amelyeket túl absztraktnak és nehezen felismerhetőnek minősített. Miután azonban átállították neki a játékot a standard jelölésre, ugyanolyan rosszul teljesített, bár azt ismételgette, hogy a következő partiban már nyerni fog.

A bejegyzés szerint az MI-chatbot annyit hibázott, hogy azzal "egy alsós sakkszakkörben is kinevették volna", miközben az Atari szerény, 8 bites motorja "1977-es makacssággal" végezte a dolgát. Mindehhez aztán mások is hozzátették a maguk sztoriját: az egyik felhasználó például arról ír, hogy egyszer amőbázni próbált az MI-vel, ami még azt sem volt képes követni, hogy mikor van vége a játéknak. Bár önmagában sem a sakk, sem az amőba nem olyan alkalmazás, ami miatt érdemes lenne dollármilliárdokat ölni az MI fejlesztésébe, valamit talán jelez az AGI kilátásairól.

Konzumer tech

Időseknek szánt szuperszemüveget hajt a ByteDance mesterséges intelligenciája

Az új kínai okosszemüveget a Lao Feng Xiang luxus ékszermárka fejleszti, és megpróbálja kihasználni vele az idősebb felhasználóknak tervezett intelligens termékek iránti kereslet növekedését.
 
A digitális támadások célpontjai ma már nem feltétlenül azok a vállalatok, amelyektől a támadók adatokat vagy pénzt akarnak szerezni. Elég, ha a támadás egyik láncszeme nem védett – az elkövetők ezen keresztül lépnek be a rendszerbe. És ez a láncszem gyakran nem is belül van.

a melléklet támogatója a One Solutions

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.