A BKK igazgatósága a múlt héten felmondta az elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére kötött szerződést, a főpolgármester ma a Központ vezérigazgatóját is lapátra tette.

A szállító megfelelő bankgarancia nyújtásával kapcsolatos szerződésszegésére hivatkozva a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatósága november 21-én egyhangú szavazással, azonnali határidővel felmondta az elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére kötött szerződést a kivitelezővel, a német Schiedt&Bachmann nevű céggel – közölte Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes csütörtökön az MTI-vel. A tájékoztatás szerint a fővárost nem érte anyagi kár, a főváros vezetésének pedig nem volt tudomása a projekt problémáiról.

Ők nem is tudták, mások meg összekeverik 

A hírügynökséghez tegnap eljuttatott közleményében Bagdy Gábor azt írja, hogy az elektronikus jegyrendszer kialakítására a BKK szerződött, és a projektet is a Közlekedési Központ menedzselte, a vele kapcsolatos gondokról sem neki, sem Tarlós István főpolgármesternek nem voltak információi. Hozzátette, hogy a probléma hosszú ideig tartó elhallgatása miatt a főpolgármester a szükséges személyi döntéseket meghozatalára készül, amire nem is kellett sokat várni: Tarlós István pénteken bejelentette, hogy kezdeményezte Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatójának felmentését.

A főpolgármester közleménye szerint a cég részéről a kivitelezési bonyodalom súlyának elhúzódó és téves értelmezése, illetve szofisztikus magyarázatai folytán a projekt mára semmiképp sem indokolható időveszteséget szenvedett. Ennek következményeként pedig az illetékes, BKK-t felügyelő főpolgármester-helyettes feladatát is a városüzemeltetésre korlátozza, és a fejlesztések közvetlen felügyeletével ezt követően Bagdy Gábort bízza meg.

Miután a felelősséget az utolsó lapig leosztotta, Tarlós az úgynevezett ellenzéki hírforrásokat is menetrendszerűen helyre tette, amelyek szerinte az e-jegyrendszer projekttel kapcsolatban összekevernek két különböző szerződést, és ebből mindjárt túlzó, valóságon túli tényadatokat és kilátásokat vezetnek le. A Fővárosi Önkormányzat ugyanis valóban kötött egy finanszírozási szerződést az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal, ami továbbra is érvényben van – BKK viszont teljesen önállóan írt alá egy másik, kivitelezői szerződést egy szállítóval, és most a sorozatos határidő-módosításokat követően ez utóbbit bontotta fel.

A megátalkodott ellenzéki hírforrások egyébként azt pedzegetik, hogy tavaly a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyásával módosították a projekthez kapcsolódó szerződést, ami nem mellesleg Budapest legnagyobb projektje a 3-as metró felújítása mellett. A BKK vezérigazgatójának havonta kellett beszámolnia róla a társaság igazgatóságának, Tarlós István pedig ugyancsak havonta kap beszámolót a BKK ügyeiről az igazgatóság elnökétől. A sok milliárdos bebukott projekt költségeivel kapcsolatban a 444.hu az önkormányzat által közölt adatokat idézi.

A főpolgármester az index.hu októberben közölt interjújában arról beszélt, hogy a 2014-es választások előtt egy hiányosnak mondott szerződést kötöttek, amit aztán a BKK vezetése rosszul menedzselt. A riportból az is kiderült, hogy a városvezető egy dedikált, háromfős szakmai bizottságnak és a BKK vezetésének november 15-ig adott rá határidőt, hogy olyan megoldást tegyenek le az asztalra, ami nem szóbeli ígéretekre, hanem aláírt megegyezésre alapszik.

Se kiköpni, se lenyelni nem sikerül az e-jegyeket

A budapesti elektronikus jegyrendszert a legelső elképzelések szerint akár már 2006-ban bevezethették volna, de a hosszú évekig tartó gatyázást követően a Fővárosi Közgyűlés csak 2011-ben bízta meg a BKK-t az elképzelés kidolgozásával és megvalósításával. A küzdelem állásáról legutóbb tavaly nyáron számoltunk be az online jegyértékesítő rendszer tragikomikus éles tesztje kapcsán – ez a fejlesztés nem azonos az elektronikus jegyrendszerrel.

Három évvel ezelőtt még arról volt szó, hogy 2016-ban a 65 éven felüliek, aztán a bérletesek kapják kézhez a chipkártyákat, míg végül 2017-ben minden utas számára megnyílik a lehetőség az e-jegy használatára. Ehhez képest 2018 november elején ott tartottunk, hogy Dabóczi Kálmán 2019 őszére tette a rendszer legelső olyan funkcióinak bevezetését, amelyek a tágabb utazóközönség számára is elérhetők lesznek. Az akkori tájékoztatás szerint a Scheidt&Bachmann nem csak a projekt elhúzódása miatt szegte meg a BKK-val kötött szerződését, de megfelelő bankgaranciáit sem újította meg a felszólításokban szereplő, október végi határidővel.

Piaci hírek

Korallbébiket is terelget a gyilkos őrdrón

A Nagy-korallzátonynál járőröző RangerBot kezdetben a tengericsillagok kordában tartására figyelt. Új változata viszont gondozói szerepet is ellát.
 
A hiperkonvergens infrastruktúrák úgy biztosítják a felhő gyorsaságát és rugalmasságát, hogy a bizalmas adatokat nem kell külső szolgáltatóra bízni. A Cisco Hyperflex all-in-one megoldásába pedig már multi-cloud platformok is integrálhatók.

a melléklet támogatója a Cisco Systems

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.