A BKK igazgatósága a múlt héten felmondta az elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére kötött szerződést, a főpolgármester ma a Központ vezérigazgatóját is lapátra tette.
Hirdetés
 

A szállító megfelelő bankgarancia nyújtásával kapcsolatos szerződésszegésére hivatkozva a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) igazgatósága november 21-én egyhangú szavazással, azonnali határidővel felmondta az elektronikus jegyrendszer kiépítésére és üzemeltetésére kötött szerződést a kivitelezővel, a német Schiedt&Bachmann nevű céggel – közölte Bagdy Gábor főpolgármester-helyettes csütörtökön az MTI-vel. A tájékoztatás szerint a fővárost nem érte anyagi kár, a főváros vezetésének pedig nem volt tudomása a projekt problémáiról.

Ők nem is tudták, mások meg összekeverik 

A hírügynökséghez tegnap eljuttatott közleményében Bagdy Gábor azt írja, hogy az elektronikus jegyrendszer kialakítására a BKK szerződött, és a projektet is a Közlekedési Központ menedzselte, a vele kapcsolatos gondokról sem neki, sem Tarlós István főpolgármesternek nem voltak információi. Hozzátette, hogy a probléma hosszú ideig tartó elhallgatása miatt a főpolgármester a szükséges személyi döntéseket meghozatalára készül, amire nem is kellett sokat várni: Tarlós István pénteken bejelentette, hogy kezdeményezte Dabóczi Kálmán, a BKK vezérigazgatójának felmentését.

A főpolgármester közleménye szerint a cég részéről a kivitelezési bonyodalom súlyának elhúzódó és téves értelmezése, illetve szofisztikus magyarázatai folytán a projekt mára semmiképp sem indokolható időveszteséget szenvedett. Ennek következményeként pedig az illetékes, BKK-t felügyelő főpolgármester-helyettes feladatát is a városüzemeltetésre korlátozza, és a fejlesztések közvetlen felügyeletével ezt követően Bagdy Gábort bízza meg.

Miután a felelősséget az utolsó lapig leosztotta, Tarlós az úgynevezett ellenzéki hírforrásokat is menetrendszerűen helyre tette, amelyek szerinte az e-jegyrendszer projekttel kapcsolatban összekevernek két különböző szerződést, és ebből mindjárt túlzó, valóságon túli tényadatokat és kilátásokat vezetnek le. A Fővárosi Önkormányzat ugyanis valóban kötött egy finanszírozási szerződést az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bankkal, ami továbbra is érvényben van – BKK viszont teljesen önállóan írt alá egy másik, kivitelezői szerződést egy szállítóval, és most a sorozatos határidő-módosításokat követően ez utóbbit bontotta fel.

A megátalkodott ellenzéki hírforrások egyébként azt pedzegetik, hogy tavaly a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyásával módosították a projekthez kapcsolódó szerződést, ami nem mellesleg Budapest legnagyobb projektje a 3-as metró felújítása mellett. A BKK vezérigazgatójának havonta kellett beszámolnia róla a társaság igazgatóságának, Tarlós István pedig ugyancsak havonta kap beszámolót a BKK ügyeiről az igazgatóság elnökétől. A sok milliárdos bebukott projekt költségeivel kapcsolatban a 444.hu az önkormányzat által közölt adatokat idézi.

A főpolgármester az index.hu októberben közölt interjújában arról beszélt, hogy a 2014-es választások előtt egy hiányosnak mondott szerződést kötöttek, amit aztán a BKK vezetése rosszul menedzselt. A riportból az is kiderült, hogy a városvezető egy dedikált, háromfős szakmai bizottságnak és a BKK vezetésének november 15-ig adott rá határidőt, hogy olyan megoldást tegyenek le az asztalra, ami nem szóbeli ígéretekre, hanem aláírt megegyezésre alapszik.

Se kiköpni, se lenyelni nem sikerül az e-jegyeket

A budapesti elektronikus jegyrendszert a legelső elképzelések szerint akár már 2006-ban bevezethették volna, de a hosszú évekig tartó gatyázást követően a Fővárosi Közgyűlés csak 2011-ben bízta meg a BKK-t az elképzelés kidolgozásával és megvalósításával. A küzdelem állásáról legutóbb tavaly nyáron számoltunk be az online jegyértékesítő rendszer tragikomikus éles tesztje kapcsán – ez a fejlesztés nem azonos az elektronikus jegyrendszerrel.

Három évvel ezelőtt még arról volt szó, hogy 2016-ban a 65 éven felüliek, aztán a bérletesek kapják kézhez a chipkártyákat, míg végül 2017-ben minden utas számára megnyílik a lehetőség az e-jegy használatára. Ehhez képest 2018 november elején ott tartottunk, hogy Dabóczi Kálmán 2019 őszére tette a rendszer legelső olyan funkcióinak bevezetését, amelyek a tágabb utazóközönség számára is elérhetők lesznek. Az akkori tájékoztatás szerint a Scheidt&Bachmann nem csak a projekt elhúzódása miatt szegte meg a BKK-val kötött szerződését, de megfelelő bankgaranciáit sem újította meg a felszólításokban szereplő, október végi határidővel.

Piaci hírek

Ritka az olyan magyar, aki nem vásárol neten

Egy friss kutatás szerint már érdemben nem nagyon lehet növelni az online vásárlók hazai táborát.
 
Ha nem sikerül megválaszolni azokat a biztonsági kihívásokat, amelyek az informatikai fejlesztések még mélyebb integrációjával járnak, nem teljesedhet ki a gyártóipar negyedik forradalmát elhozó trend. Lehetőségek és buktatók.
A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.