Már a dolgozóknak is bejelentették, hogy kemény reorganizációs programba kezd a Deutsche Telekom IT-szolgáltatásokat nyújtó leányvállalata, a T-Systems. A program részeként három év alatt 10 ezer dolgozót küldenek el a vállalattól. Az intézkedést a vállalat tavaly év végén kinevezett vezérigazgatója, Adel Al-Saleh (a fenti képen elöl) jelentette be.
Fontos megjegyezni, hogy a német T-Systems és a hasonló nevű magyar vállalat között csak nagyon áttételes kapcsolat van. A T-Systems Magyarország a Magyar Telekom leányvállalata, amely a Deutsche Telekom többségi tulajdonában van. A német T-Systems a Deutsche Telekom globális leányvállalata, melyet a német telekommunikációs cég 2000-ban hozott létre IT-szolgáltatások nyújtására. A német T-Systems hazai leányvállalata az IT Services Hungary.
Spórolással ellensúlyozzák a veszteséget
Az átszervezéstől mintegy 600 millió eurós költségcsökkentést vár a vállalat. A nemzetközi sajtóban megjelent információk szerint jelenleg 37 ezer munkavállalója van a cégnek (bár egy idén februárban közzétett prezentációban 44 ezer alkalmazott szerepel), 18 ezer Németországban, a többi a különböző leányvállalatoknál, többek között Magyarországon van állományban. A magyarországi leányvállalat az elmúlt években folyamatosan bővült, tavaly több mint háromszáz fővel, így jelenleg mintegy 4800 alkalmazottal dolgozik a Budapesten, Debrecenben és Pécsett található irodákban.
A leépítés legnagyobb mértékben a német anyacéget érinti, onnan ugyanis hatezer embert terveznek elküldeni. Arról azonban még nem került ki információ, hogy a külföldi leányvállalatokat hogyan érinti az intézkedés.
A létszámmal együtt a szervezet is átalakul, a vállalat jelenlegi 230 fióktelepéből összevonásokkal mindössze 20 fog maradni. A reorganizációs tervek körül még biztosan lesznek csatározások, a szakszervezet ugyanis kemény ellenállást ígért, mivel teljesen elfogadhatatlannak tartja a vezérigazgató elképzeléseit.
Ezért érkezett az új vezető
Az új vezetőt, Adel Al-Salehet válságmenedzsernek hívták a céghez, azt várják tőle, hogy rendbe tegye a működést. Ő kinevezésekor azt ígérte, hogy legkésőbb 2020-ra ismét nyereségessé teszi a T-Systemset. Ennek első lépéseként már hivatalba lépésekor beígért egy legalább 300 millió eurós költségcsökkentést, hogy a felszabaduló forrásokat beruházásokra lehessen fordítani.
Al-Saleh három pillérre akarja építeni az átalakítás, amiről márciusban a Reutersnek is beszélt. Csökkenteni kell a menedzsmentet. Olyan külföldi országokba kell vinni a szolgáltatásokat, ahol olcsóbb a munkaerő – konkrétumként Indiát említette, ahol erősíteni akarja a vállalat jelenlétét. Végül olyan szabványosítási és automatizálási fejlesztéseket kell végrehajtani, melyek a munkahelyek egy részét végegesen fölöslegessé teszik.
Mint a Handelsblatt írja, Al-Saleh célja nem csak a nyereségesség, hanem komoly fejlesztéseket akar végrehajtani olyan területeken (például IoT), melyek nagy növekedési potenciállal rendelkeznek.
Al-Saleh szerint egyébként a vállalat olyan helyzetben van, hogy nem sok helye van a kompromisszumnak a szakszervezetekkel folytatandó tárgyalásokban. Ha a vállalat nem lép radikálisan, akkor nem fognak megoldódni a problémák. A vezérigazgatónak abban igaza van, hogy valamit kell tenni, ugyanis a vállalat az elmúlt tíz évben lényegében folyamatosan veszteséget termelt, amit az egyébként nyereséges Deutsche Telekomnak kellett finanszíroznia. (A szakszervezetekkel folyó tárgyalásokba külön színt visz az a tény, a Deutsche Telekom részvényeinek 32 százalékát a KfW fejlesztési bankon keresztül a német állam birtokolja.)
Nő a szolgáltatási piac, de csökkennek a bevételek
A paradox helyzet egyébként az, hogy az IKT-piacon – Németországban is – nő az igény a szolgáltatásokra. Idénre a piackutatók a német IT-piaci költésekben több mint 3 százalékos növekedést várnak, így elérhetik a 91 milliárd eurót, amiből a szolgáltatások mintegy 40 milliárdot tesznek ki.
A Handelsbatt szerint az első negyedévben a T-Systems megrendelései éves összevetésben több mint 18 százalékkal nőttek – a múlt év gyenge teljesítménye után ez nem volt nehéz (lásd a fenti grafikont) –, a bevételei mégis csökkentek és nem sikerült nyereségessé tenni a működést. A vezérigazgató szerint ennek az az oka, hogy a költségek túl magasak. A működési struktúrák elavultak, túlságosan bonyolultak és széttagoltak. Emiatt a munka nem produktív.
Az IT Services Hungarytól levélben érdeklődtünk, hogyan érinti a hazai leányvállalatot az átalakítás. Amint választ kapunk, cikkünket frissítjük.
UPDATE: Megérkezett az IT Services Hungary reakciója.
"A T-Systems esetében a legfontosabb kihívás, hogy a vállalatot növekedési pályára állítsuk, és ezzel párhuzamosan megfelelő erőforrást allokáljunk az eredményes területek fejlesztésére. Az új transzformációs stratégia egyik legfontosabb pillére a shoring stratégia. Ez Magyarországgal együtt négy jelentős szolgáltató központra fókuszál. Az új stratégiai irány komoly lehetőség az ITSH számára: a jelenleginél is meghatározóbb szerepe lehet a T-Systems jövőjének formálásában. Még több magasabb hozzáadott értékű szolgáltatást és egyéb fejlődő technológiákat, például az IoT-, az IT-biztonsági, valamint a cloud-alapú megoldásokat támogathatunk Magyarországról" – írt a magyar leányvállalat.
Adathelyreállítás pillanatok alatt
A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak