Az Ofo kínai kerékpármegosztót a legutóbbi befektetési körben már 3 milliárd dollárra értékelték, és a vállalkozás még csak most kezdi meg a külföldi terjeszkedést.

Márciusban már bemutattuk a pekingi gyökerű, Ofo nevű vállalkozást, ami azzal került be a legalább egymilliárd dollárra értékelt startupok elit klubjába, hogy kitalált egy kerékpármegosztó modellt. A 2014-ben egyetemi projektként induló cég végletesen rugalmassá próbálja tenni a kerékpáros közlekedést, vagyis még a dokkolóállomásokat is kiiktatja a kölcsönzés folyamatából, méghozzá drága elektronikai eszközök bevonása nélkül.

A felhasználó az Ofo okostelefonos applikációjával keresi meg a hozzá legközelebb eső bringát, ott beküldi a jármű azonosító számát, cserébe pedig megkapja a sima számzáras kerékzár kódját. Amikor megérkezik a céljához, ő is lezárja a biciklit, és kifizeti a megfelelő díjat. Ráadásul nem is sokat: az Ofo tarifája 1 jüan (kb. 42 forint) óránként, és a letét összege sem túl veszélyes, mindössze 99 jüan.

Az 1 milliárd azóta 3 milliárd lett

A megoldás nem csak gazdaságos, de kiiktatja a kerékpármegosztó szolgáltatások eddigi legnagyobb problémáját, amit "az utolsó kilométer problémájának" is neveznek. Ez lényegében annyit jelent, hogy a kölcsönbiciklivel senki sem jut el közvetlenül az úticéljáig, mivel a bringát nem hagyhatja szanaszét: el kell vinnie a megfelelő buszmegállóban vagy metróállomáson lévő gyűjtőpontra, és onnan gyalog kell megtennie a maradék távolságot.

Nem csoda, hogy a startup "non-docking" platformja rohamosan fejlődik, ráadásul nem is egyedül, hiszen egy másik hazai kerékpármegosztó, a mindössze 2016 áprilisa óta működő Mobike is hasonló tempóban növekszik. Az Ofo jelenleg már 2,5 millió, a Mobike pedig 3,5 millió biciklit kezel, a kínai nagyvárosokban pedig, ahol a közlekedők több mint 90 százaléka 5 kilométernél rövidebb utazásokat tesz, még ezen felül is bőven van terük a bővülésre. 

Az Ofo a legutóbbi befektetési körben, az év elején 450 millió dollárt szerzett, ami akkor 1 milliárdra értékelte a céget, később pedig összesn 650 milliárdnyi befektetésről és 2 milliárdos cégértékről lehetett olvasni. A történet azonban tovább folytatódik: a Bloomberg forrásai szerint most, vagyis hat hónappal az előző befektetések után egy újabb kört vezényelnének le, amelynek során 500 millió dollárt hajtanának fel, 3 milliárdra árazva a társaságot.

Az igazi növekedés még csak most jön

A kínai szolgáltatók mostanában kezdték meg terjeszkedésüket a határain kívül, így Szingapúrban vagy Kaliforniában is. Európáról szólva, a Londonban már jelenlévő Ofo két hónapja indított pilot programot Cambridge-ben, a Mobike pedig tegnap jelentette be, hogy Manchesterben egy ezer kerékpárból álló flottával jelenik meg. Bár Nagy-Britanniában már hét éve működik hasonló hazai szolgáltatás is, a kínai vállalatok szerint a brit piacon elég hely van még a terjeszkedésre.

A piac amúgy is hihetetlenül kompetitív: az Ofo napi sok millió tranzakciójával is elmarad a piacvezető Mobike-tól, amely viszont az iResearch áprilisi adatai szerint így is csak 13 százalék körüli penetrciót mutathat fel a kínai nagyvárosokban. A startupok félelmetes menetelése mögött ugyanakkor a nagy kínai dotkom szolgáltatók és távközlési vállalatok versenye áll, akik a kerékpármegosztásban kiváló közeget látnak saját termékeik futtatására.

A Mobike mögött ott áll a WeChat üzemeltetője, a Tencent, míg az Ant Financial (korábban AliPay), az Alibaba leányvállalata az Ofo befektetője. Ugyanígy a Foxconn a Mobike-ba tolt komoly összegeket, közben a Xiaomi vagy a "kínai Uber", a DiDi Chuxing az Ofo támogatói között jelenik meg. A befektetések mindennek megfelelően nem csak a vállalkozások növekedéséhez szükséges forrásokban merülnek ki, hiszen a szolgáltatók saját csatornáik integrációjával is segítik a kerékpármegosztók használatát.

Közösség & HR

Elkezdett tetőzni a közösségi médiára fordított figyelem

Egy átfogó nemzetközi kutatás arra jutott, hogy sok régióban megállt, sőt néhol csökkent is az átlagos idő, amennyit az emberek naponta a közösségi média bugyraiban töltenek.
 
Mostanáig szinte mindig bízhattunk érzékszerveinkben. A deepfake jelenség miatt azonban olyan pillanathoz érkeztünk a történelemben, ami után többé nem lehet biztosak a látottak, hallottak valódiságában. Teljesen a gépekre leszünk utalva?

a melléklet támogatója az ITBN

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.