Néhány fejlett országban egy ideje már több pénzt hoz a kiadóknak a letöltés és a streaming, mint a CD. Világszinten viszont csak most zárult be az olló.

Történelmi évként vonul be a zeneipar nagykönyvébe a 2014-es esztendő, hiszen a globális iparági szövetség (IFPI) adatai szerint tavaly már ugyannyi pénzt folyt be a digitális csatornákból, mint a fizikai hordozókból. Innentől kezdve pedig már csak az a kérdés, hogy milyen sebességgel nyílik majd a másik irányban az éppen bezárult olló.

Leszámolás a múlttal

Az IFPI világszintű zeneipari felmérésnek számaiból egyértelműen kirajzolódik a technológiai őrségváltás. Idén először fordult elő, hogy a letöltésekből, streaming és egyéb digitális szolgáltatásokból legalább annyi forgalom származott, mint a CD-kből. A teljes iparág közel 15 milliárdos bevételéhez ezek a szegmensek mintegy 7-7 milliárddal járultak hozzá, míg a maradékot az előadói jogdíjak, a zeneszámok kereskedelmi, filmes és egyéb felhasználása adta.

A tradicionális és az új technológiákra építő megoldások közötti különbséget jól szemlélteti, hogy az összességében nagyjából stagnáló piacon előbbiek 7 százalékot nőttek 2013-hoz képest, míg a CD-k (és a még mindig létező LP-k) eladásai újabb 8 százalékot estek.

Folyamatos bevételek

De magában a digitális piacon belül is nagy mozgolódást látni. Egyre nagyobb teret nyernek az előfizetéses rendszerben működő streaming zeneszolgáltatások, míg a hagyományosabbnak mondható fizetős letöltés kezd kifulladni. Előbbi szegmens közel 40 százalékkal tudta éves forgalmát növelni, miközben a letöltésekből 8 százalékkal kevesebb pénzt láttak a kiadók, mint 2013-ban.

A streaming szolgáltatások elterjedése azonban rendkívül változatos képet mutat, ha országonkénti bontásban vizsgáljuk a bevételek arányát. Dél-Koreában és az észak-európai országokban szint csak az előfizetéses modell létezik, míg Kanada, Ausztrália, vagy éppen Németország esetében ennek az ellenkezője igaz. Utóbbi területeken sokkal inkább a fizetős letöltéseket preferálják a zenekedvelők.

A direkt letöltést nem, mindössze stabil internetkapcsolatot igénylő zenehallgatási forma egyébként már itthon is elterjedőben van. Ettől nem független dolog, hogy számos globális szolgáltatás vált elérhetővé nálunk is az utóbbi években. Az eNET ma publikált kutatásából pedig az derül ki, hogy okostelefonnal rendelkező honfitársaink majdnem 80 százaléka hallgat zenét készülékén. Közülük pedig 84 százalék mondta azt, hogy zenei streaming oldalakat is látogat.

 

Globális zeneipar 2014-ben | Create infographics
Cloud & big data

Új videós platform lehet a Prezi következő nagy dobása

A Prezi Video nevű megoldással valós időben, egyszerre lehet megjeleníteni az előadókat és az előadások grafikai elemeit.
 
A 21. századi vállalatok legjobbika is csak félkarú óriás informatika nélkül, rugalmasság és hatékonyság tekintetében azonban jelentősek a különbségek ezen a téren. Vajon az évtized végén hogyan néz ki egy jól működő IT szervezet?

a melléklet támogatója az Invitech

A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2019 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.