A gyenge gazdasági klímában felértékelődött az alacsony árakra fókuszáló Meituan üzleti modellje.

A 2010 óta működő Meituan közelmúltban mutatott jó teljesítménye kapcsán a Nikkei összeállítást közölt a kínai cég különlegesnek tekinthető hozzáállásáról az ételkiszállítási piacon. Az alig másfél évtized alatt gigantikussá növő startup úgy képes stabil kétszámjegyű növekedésre, hogy közben a kínai fogyasztók a borús gazdasági környezetben nagyon alaposan megfontolják költéseiket.

A vállalat a legutóbbi, június végével zárt negyedévében 6,1 milliárd, túlnyomórészt ételkiszállításos fuvart bonyolított le, ami számszerűleg 14, értékben pedig 13 százalékos éves növekedésnek felel meg. A cég Kína minden jelentősebb településén felbukkanó sárga futárjai összességében 3,2 milliárd dollárnak megfelelő forgalmat produkáltak.

Mindez hozzájárult a teljes vállalati bevétel növekedéséhez is, hiszen a Meituan célja, hogy a rendeléseket egyéb szolgáltatások (koncert és egyéb jegyek, utazások, biztosítások) értékesítésével kapcsolja össze. Utóbbiak természetesen lényegesen jobb nyereségmutatóval bírnak.

Többet kevesebbért

A Meituan-féle ételkiszállítások vonzereje nem csupán abban áll, hogy a cég nagyon rövid időn belül, 30 perc alatt ígéri a teljesítést. A takarékoskodó fogyasztók szemében legalább ekkora vonzerőt jelentenek a csoportos megrendelésekkel elérhető alacsony árak. A bő két évvel ezelőtt bevezetett modell lényege, hogy a vásárlók az alkalmazáson keresztül összeállhatnak egy adott fogás rendelésére, így a Meituannal szerződő éttermeknek jóval gazdaságosabbá válik azok előállítása.

Mindez elsőre elég nehézkesnek tűnik, ám a Kínában megszokott nagyságrendek itt támogatják a gyakorlati megvalósulást. A Nikkei cikke szerint ugyan a rendelések véglegesítésének ideje változó, de gyakran szó szerint mindössze néhány másodpercet kell várni arra, hogy összejöjjön a szükséges rendelési mennyiség. A jutalom pedig magáért beszél: a normál árakhoz képest akár feleannyiba kerülő fogások.

Algoritmusok és kemény fellépés

A Meituan által vállalt határidők betartásához és általában a hatékony működéséhez ellengedhetetlen a fejlett technológiai hátország. A céges rendszer algoritmusok segítségével fogja össze az egy környékről beérkező rendeléseket, optimalizálja a futárok útját stb. A vállalat évente már több mint 20 milliárd jüant, azaz közel 3 milliárd dollár fordít kutatás-fejlesztésre.

De a társaság sikerében szerepet játszatnak kevéssé pozitív elemek is. A japán gazdasági lapnak nyilatkozó egyik futár (a nagyjából 7,5 millióból) például a rendkívül alacsony bérezésre panaszkodott, ami ráadásul nem túl igazságos, mert megrendelésekhez és nem letudott címekhez kötődik.

A vállalatot a másik oldalról, az éttermek felől is redszeresen éri kritika, amiért nagyon magas jutalék ellenében hajlandóak csak partnerséget kínálni. A céget ráadásul a hatóságok 3,4 milliárd jüanra büntették, mert kiderült, hogy nyomást gyakorolt üzleti partnereire, hogy azok ne dolgozzanak a versenytársakkal.

(Kép: Meituan)

Mobilitás

Nehéz jelzőket találni az Nvidia teljesítményére

Az MI-csipek iránti keresletnek köszönhetően egy év alatt közel duplázódott a bevétel. Mindezt úgy, hogy már a tavaly ilyenkori eredmény sem volt gyenge...
 
Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.
Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.