Az Europol több tucatnyi, telefonos átverésekben utazó hívásközpontra (scam center) csapott le, és a helyi rendőrség összesen 21 gyanúsítottat vett őrizetbe Albániában, Bosznia-Hercegovinában, Koszovóban és Libanonban. Az európai uniós bűnüldöző szerv Pandora névre keresztelt akciója állítólag több mint 10 millió eurót (majdnem 4 milliárd forintot) takarított meg a potenciális áldozatokak, akiket mindenféle trükkökkel céloztak a kamu rendőrségi hívásoktól a befektetési csalásokon át a romantikus átverésekig.
A Pandora az Europol közleménye szerint még 2023 decemberében indult, amikor egy freiburgi banki ügyfél több mint 100 ezer eurót (közel 40 millió forintnak megfelelő összeget) próbált meg felvenni készpénzben. Egy banki dolgozónak azonban gyanús lett a dolog, és nemsokára kiderült, hogy az ügyfelet magukat rendőrnek kiadó csalók akarták átverni. A feljelentést követően megvizsgálták az áldozat telefonját, és felfedezték, hogy az elkövetők által használt telefonszámok két nap alatt több mint 28 ezer átverési kísérletben bukkantak fel.
Náluk is működött az outsourcing
A nyomozás során aztán lokalizálták és megfigyelték a bűnözők központjait, melyek olyan elképesztő forgalmat bonyolítottak, hogy az 1,3 millió lehallgatott híváshoz a baden-württembergi rendőrség munkatársainak saját telefonközpontot kellett létrehozniuk a célpontok tájékoztatására. Mindennek során természetesen azt is nyomon követték, hogy honnan indultak az egyes hívások, és megállapították, hogy az egyes országokban működő call centerek mindegyikében más típusú bűncselekményekre összpontosítottak.
Bosznia-Hercegovinában például az adósságbehajtással kapcsolatos megtévesztésekre specializálódtak, Koszovóban volt a banki csalók csomópontja, Albániában befektetési szélhámosságokban utaztak, Libanon pedig az előre fizetett kártyás csalásokra szakosodott. Április 18-án aztán több száz rendőr bevetésével mind a 12 központot lefülelték, és a letartóztatások mellett adathordozókat, dokumentumokat és elektronikus bizonyítékokat, valamint készpénzt és más eszközöket is lefoglaltak 1 millió euró értékben.
Exkluzív szakmai nap a felhők fölött: KYOCERA Roadshow a MOL Toronyban
A jövő irodája már nem a jövő – hanem a jelen. A digitális transzformáció új korszakába lépünk, és ebben a KYOCERA nemcsak követi, hanem formálja is az irányt. Most itt a lehetőség, hogy első kézből ismerje meg a legújabb hardveres és szoftveres fejlesztéseket, amelyekkel a KYOCERA új szintre emeli a dokumentumkezelést és az üzleti hatékonyságot.
CIO KUTATÁS
AZ IRÁNYÍTÁS VISSZASZERZÉSE
Valóban egyre nagyobb lehet az IT és az IT-vezető súlya a vállalatokon belül? A nemzetközi mérések szerint igen, de mi a helyzet Magyarországon?
Segítsen megtalálni a választ! Töltse ki a Budapesti Corvinus Egyetem és a Bitport anonim kutatását, és kérje meg erre üzleti oldalon dolgozó vezetőtársait is!
Az eredményeket május 8-9-én ismertetjük a 16. CIO Hungary konferencián.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak