Sokféle vélemény hangzott el a Covid magyarországi hatásáról. A Corvinus kutatóinak segítségével megnéztük, a számok visszaigazolják-e a véleményeket. Dr. Fehér Péter (Budapesti Corvinus Egyetem) írása.

A Covid világjárvány hatása nem csak egészségügyi volt. Nagy hatást gyakorolt a vállalatok működésére is. Leggyakrabban a kikényszerített digitalizáció említhető, melyben a távoli munkavégzés megvalósítása dominált.

A Budapesti Corvinus Egyetem Informatikai Intézet és a Bitport közös kutatásában azt vizsgáltuk, hogy a világjárvány milyen működési kihívások elé állította a vállalatokat, és ez milyen hatással volt a digitalizációs gyakorlatukra.

1. Kihívások

A kutatás 2021 harmadik negyedévében folytattuk, amely több mint egy évvel követte a járvány európai felbukkanását, és addigra Magyarországon túlestünk a járvány harmadik hullámán is.

Ezen a ponton elmondható, hogy a vállalatok rutint szereztek abban, hogyan is kezeljék a járvány okozta kihívásokat, kitapasztalták a problémákat, meg tudták hozni a legtöbb fájdalmas döntést, mi több, sok kihívást olyan jól sikerült megoldaniuk, hogy már szinte megszépült az emlékezetükben.

Általánosságban elmondható, hogy a megkérdezett vállalatok legnagyobb mértékben az árbevételükben érezték a negatív hatásokat: a megkérdezettek közel 40 százaléka számolt be az árbevétel, és hasonló arányban a beruházások és fejlesztések valamilyen szintű csökkentéséről. Legkisebb mértékben a partnerek, beszállítók száma változott.

 
Corvinus - Bitport: COVID - digitalizáció 2021: a járvány hatása
Infogram


A válaszadók többsége azt jelezte, hogy a harmadik hullám elmúltával a vállalatok működéséhez kapcsolódó szerkezeti nehézségek jelentős módon nem befolyásolták a válság kezelését, és a vevői elvárások változásához kapcsolódó kihívások is többségében kezelhetően bizonyultak. A válság kezeléséhez kapcsolódó technológiai tudás a vállalatok közel 62 százalékánál többé-kevésbé rendelkezésre állt.

Az ügyfelekkel, vevőkkel való kapcsolatok területén elsősorban a fizikai korlátozások jelentettek kihívást, de vállalatok 38 százaléka arról is beszámolt, hogy alkalmazkodniuk kellett a vevői igények változásához.

Legnagyobb – és máig megmaradó – mértékben az ellátási láncokhoz kapcsolódó zavarok befolyásolják a vállalatok működését: a külföldi és belföldi beszállítók legtöbb esetben nem tudják tartani a határidőket, nehéz új beszállítókat találni, és végső soron a saját ügyfelek kiszolgálása is akadozik.

 
Corvinus - Bitport: COVID - digitalizáció 2021: a járvány okozta zavarok megítélése
Infogram


2. Technológiai válaszok

A járványidőszak első hullámát követően – és miután a vállalatok jelentős részét sikerült átállítani távolléti munkavégzésre – az volt az általános várakozás, hogy az informatikai költségvetések legalább a két évvel ezelőtti szintre esnek vissza. A Gartner szerint a 2020. évi stagnálás után 2021-ben 8-10 százalékos, azaz igen jelentős bővülést prognosztizált.

Mindez két kiemelt tényezőre vezethető vissza: egyrészt a világgazdaság a jelentős visszaesés után a legtöbb országban stabilizálódott a GDP, és 2021-2022 közé várjuk, hogy a válság előtti szintre áll vissza. Másrészt az elmúlt több mint egy év tapasztalata bizonyította, hogy nemcsak szükség van az informatikai megoldásokra, hanem új lehetőségeket is lehet nyitni általuk: nemzetközi szinten a vállalatok 65 százaléka emelte a digitális fejlesztésekre vonatkozó költségvetését, és a vállalatok 44 százaléka a digitális területeken dolgozók létszámát – messze megelőzve más területek bővülését.

Magyarországon 2021-ben egyelőre óvatosak a várakozások. Az informatikai költségvetések bővülése a vállalatok gazdasági helyzetéhez kötött. Ahogy korábban láttuk, a válság kényszerítette digitális átalakulás nem érte teljesen váratlanul a cégeket. Habár ekkora léptékű váltásra nem számítottak, a legtöbb technológiai megoldás a válság előtt is rendelkezésre állt, és a tapasztalatok birtokában leginkább azok felskálázása jelentette a kihívást.

Nem meglepő, hogy rövid távon a legfontosabb területnek a kommunikációs technológiák fejlesztése számít (válaszadók 65,5 százalékánál), és a világjárvány hatására erőteljesen előtérbe kerültek az elektronikus személyazonosság-menedzsment  (52 százalék), valamint a mobil informatikai megoldások is (48 százalék). Habár a korábbi évek sláger területei háttérbe szorultak, az üzleti és mesterséges intelligencia fejlesztések (45 és 35 százalék), valamint a felhő technológiák fejlesztése továbbra is jelentős (38 százalék).

 
Corvinus - Bitport: COVID - digitalizáció 2021: technológiák prioritása
Infogram


Nem tud ugyanakkor kitörni a réteg technológiák kategóriájában a 3D nyomtatás (vállalatok 89 százaléka nem tervez vele 3-5 éven belül), a virtuális és kiterjesztett valóság (74 százalék nem tervez vele), de a gyakran emlegetett blockchain technológia sem (64 százalék nem tervez vele).

 
Corvinus - Bitport: COVID - digitalizáció 2021: a digitális fejlődés tényezői
Infogram


A válság egy fontos hozadéka, hogy a digitális megoldások jelentős hangsúllyal jelentek meg az üzleti döntéshozók gondolkodásában: miközben nőttek a fejlesztések finanszírozása fordítható források, azonosításra került a digitális képességek és tudás fejlesztésének szükségessége is. Habár nemzetközi szinten ez a digitális fejlődés együtt jár új digitális üzleti megoldások és modellek kialakításával is, addig Magyarországon ennek még csak előjelei látszódnak.

Köszönetnyilvánítás

A kutatásban részt vettek: Borbásné Szabó Ildikó, Fehér Péter, Kovács Tibor, Őri Dóra, Szabó Zoltán, Varga Krisztián és Vas Réka; kutatásvezető: Kő Andrea. A kutatást a "COVID világjárvány hatása a KKV-k digitális átalakulási kezdeményezéseire" című 2019-2.1.11-TÉT-2020-00172 azonosítószámú a Nemzeti Kutatási, Fejlesztési és Innovációs Alapból finanszírozott projekt támogatta.

Piaci hírek

MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.