Általánosságban a számítási felhő számos előnnyel rendelkezik, mégsem szabad abba a csapdába esni, hogy a vállalat csak ezekre koncentráljon a bevezetés előtt/alatt. Mielőtt azonban a negatívumokat is kiemelnénk, vegyük számba előnyöket, melyeket a cloud az üzleti szférának nyújt!
Tehát a sok pro...
Először is lehetővé teszi, hogy az üzlet kerüljön az előtérbe, arra fókuszálhassanak a cégek, amihez értenek, ne jelentsen megoldandó nyűgöt a digitális infrastruktúra fenntartása. Az adatközpontok, szerverek karbantartása egy külső fél, a cloud szolgáltató gondja, az ügyfél csak fizet a szolgáltatás után, és – ideális esetben – élvezi annak előnyeit.
De nem csak az infrastruktúra bérelhető, az IaaS ( Infrastructure as a Service) mellett lehetőség van gyorsabb alkalmazásfejlesztésre is. A PaaS (Platform as a Service) kiaknázásával hamarabb előállhat egy, az üzleti célokat elősegítő program, amivel hamarabb hozhat bevételt, takaríthat meg kiadást, tehát gyorsabban válhat hatékonyabbá a vállalat.
Mindemellett számos, korábban emberi beavatkozást igénylő feladat automatizálható, például a monitorozás vagy a skálázási tevékenységek. A cloud rugalmasan skálázható; igény szerint akár nagyon gyorsan jelentősen több erőforrás is igénybe vehető – egészen addig, amíg szükség van rá. Ezt a tempót hagyományos, helyben telepített IT-eszközökkel egyszerűen képtelenség lekövetni, mind sebesség, mind költséghatékonyság tekintetében.
Igen, a félve tisztelt költséghatékonyság tekintetében is sok keresnivaló akad a cloud háza táján. Az ügyfél csak annyit fizet, amennyit éppen használni akar, ami különösen a tőkeszegény kis- és startup vállalkozások számára jelent nagy vonzerőt. A felhő segítségével nagy befektetési költségektől kímélhetik meg magukat az ezt finanszírozni képtelen cégek, ezzel olyan vállalkozások is piacra léphetnek, melyeknek cloud nélkül esélyük sem lenne.
És akkor a kontrák...
Nem szabad ugyanakkor megfeledkezni az árnyoldalakról sem, amiből azért minden pozitívum ellenére akad néhány. Például számolni kell az inkonzisztens teljesítménnyel: osztott erőforrások esetében bizony előfordulhat, hogy sávszélességbeli, számítási kapacitási lassulások következnek be.
Meg kell küzdeni emellett az emberi félelmekkel is. Az alkalmazottak, de még a CIO-k egy része is ösztönösen fél a kiszervezett adatok jelentette biztonsági fenyegetéstől. Rengeteg vállalat pont ezért nem meri az üzletileg kritikus feladatait, információit harmadik félre bízni, és tart fenn továbbra is saját infrastruktúrát vagy alkalmaz hibrid felhőt.
A biztonság kérdése ráadásul több rétegű. Nem csak arról van szó, hogy a szolgáltató irányába látszólag irracionálisan nagy bizalmat kell táplálnia az ügyfeleknek, hanem arról is, hogy a cloud providerek még az adatkezelési szabályzatok legtökéletesebbjével is kiszolgáltatottak lehetnek, ha sikeres (hacker)támadás éri az adatközpontot. Márpedig ez nem annyira ritka, mint szeretnénk, elég csak az Apple iCloudot 2014-ben ért támadásra gondolni, melynek kivizsgálásába még az FBI is bekapcsolódott.
Néhány valós példa
A cio.com jóvoltából tavaly szeptemberben készült egy elemzés a nagyobb cloudszolgáltatók előnyeiről és hátrányairól. Ennek során több, a szolgáltatásokat használó céget szólaltattak meg, melyek révén áttekintő képet kaphatunk arról, milyen előnyökkel és hátrányokkal bír egy-egy konkrét szolgáltató.
A Dropbox esetében például kiemelték a könnyű csatlakozás, a vendor-semlegesség előnyeit, például nincsen olyan árukapcsolás, mint a Google Drive esetén a Gmail használatának vagy a OneDrive kapcsán a Microsoft account meglétének szükségessége. A Dropbox javára szól elterjedtsége, melynek fő oka egyszerű: még az IT iránt kevésbé érdeklődők számára is könnyen megtanulható kezelhetősége.
Ugyanakkor olyan költségekkel bír, melyeket például a OneDrive esetében nem kell megfizetni (jellemzően tárterület tekintetében). A StoryLeather alapítója, Jerry Lee által említett tapasztalat, hogy az asztali kliens nem megbízhatóan szinkronizálja az adatokat. Sőt könnyű kezelhetősége bizonyos tekintetben hátránya is: túl nagy hatalmat kap a felhasználó, így könnyen, akaratlanul is jelentős károkat okozhat az adatvagyonban.
Olcsósága komoly érvet jelent a Google Drive mellett, melyet még vonzóbbá tesz a sok vállalat által már korábban is alkalmazott Google Apps és a Google Docs felhasználhatósága. Jó dokumentumkezelési lehetőségek, csoportmunkát támogató szerkesztés és könnyen használható felhasználói felület jellemzi a keresőóriás cloudszolgáltatását. Emellett még mobilbarát is, ami azért annyira nem meglepő, tudván, ki áll az Android mögött. Akad azért néhány hátránya is, például a nyilvános/privát állományok gyorsjelzésének hiányát vetette a Google szemére az amerikai UsersThink CEO-ja, John Turner.
Évtizedes beágyazottságának köszönheti sikerét a Microsoft OneDrive; az új Microsoft Office-ok képesek rögtön felhőbe menteni. A csoportmunkára használható megosztott mappák létrehozásának egyszerűsége szintén a redmondiak szolgáltatása mellett szól.
Azonban ezt még lehetne tovább fokozni, például Max Dufour, a Harmeda nevű, stratégiai tanácsadással foglalkozó vállalat vezetője szerint a versenytársak gazdagabb funkcionalitással bírnak ezen a téren. További hiányossága, hogy nem támogatja a Mac és Linux platformokat - ezt már az ITtude nevű tanácsadócég elnöke, Jarrod Helzer vetette a OneDrive szemére. Még kevésbé lehet tenni a lassú feltöltési tempó ellen, melyre a több tíz, száz gigabyte-ot mozgató vállalkozások panaszkodnak.
Aztán a válaszidő is fontos szempont lehet. Például az Aruba Cloud épp azzal hirdeti magát, hogy a két ismert és népszerű felhős szolgáltatónál is gyorsabb válaszidőt biztosít Európában.
Melyiket szeressem?
A fentieken túl természetesen még számos másik szolgáltatás létezik, általános, minden helyzetben megfelelő választási tanácsot nem lehet adni. Érdemes felmérni, mi az a három-négy pont, ami kritikus fontosságú az üzletmenet szempontjából, és ennek megfelelően választani a szolgáltatók között. Figyelembe véve az átjárhatóságot, hiszen így akkor sem lesz (annyira) fájdalmas a váltás, ha a vállalat már elkötelezte magát egy cloudszolgáltató mellett.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak