Konferenciánk második napját három-három előadással és kerekasztal-beszélgetéssel zártuk, melyek az eddigiekhez hasonlóan az emberi tényező szerepét vizsgálták különféle megközelítésekben, a teljes vállalati informatikára kitrjesztve az eredetileg IT-biztonsági alaptételt a humán faktorról mint a leggyengébb láncszemről. Az első panelbeszélgetés a technológia és csapat viszonyáról, az emberközpontú IT felépítéséről szólt, egész pontosan a gyors technológiai változások hatását vizsgálta a szervezetek működésére és folyamataira, illetve az ezekben közreműködő munkatársakra. Ezek a változások meghatározzák az IT-vezetők szerepét és a velük szemben támasztott elvárásokat is – azt, hogy miben különbözik a mai IT-vezető és csapatának az öt évvel ezelőttitől, Both András (vezérigazgató, IdomSoft Zrt.), Florovits Géza (IT-igazgató, Market Építő Zrt.), Karaba Zoltán (Global IT Transition & Transformation Manager, bp BSC Kft.) és Szentiványi Gábor (ügyvezető igazgató, ULX) vitatta meg Szabó Zoltán (egyetemi docens, Budapesti Corvinus Egyetem) moderálásával.
A soron következő előadás a hétköznapi mesterséges intelligenciáról szólt: miközben az OpenAi által fejlesztett ChatGPT a legfelkapottabb téma, annak farvizén az MI különböző speciális alkalmazásai is gyors tempóban foglalják el a vállalati szférát. Németh Balázs, a K&H Bank innovácós vezetője most bemutatta, hogyan működik ez a térfoglalás a gyakorlatban, és hogyan hat az üzleti modellre, a munkafolyamatokra, legfőképpen pedig a dolgozókra. Ezután újabb panelbeszélgetésre került sor a mesterséges intelligencia megtapasztalásáról, amelyben pénzügyi felhasználók, kutatók és fejlesztők csapott össze az MI gyakorlati felhasználásának értékelésével és azzal kapcsolatban, hogy mennyit érdemes erre áldozni az IT-büdzséből. A résztvevők Fejér Gábor (CIO, Erste Bank), Kovács Lajos (innovációs vezető, Richter Gedeon Nyrt.) és Nagy Zsombor (szenior IT-projektmenedzser, OTP Bank) voltak, a beszélgetést Németh Balázs (innovácós vezető, K&H Bank) vezette.
Amikor minden megváltozik
Az IT-transzformációról és a CIO-transzformációról szólt Kada Zsolt, az MBH Bank digitalizációs technológiai ügyvezető igazgatójának előadása, ami betekintést nyújtott abba, hogy milyen feladatok hárulnak az IT-ra a vállalati üzleti modellek gyökeresen átalakulása során. A digitális transzformáció infrastrukturális vonatkozásait megint egy panelbeszélgetés során dolgoztuk fel: ennek felvetése szerint a mesterséges intelligencia lehetőségeiről szóló hírdömpingben kicsit háttérbe szorul a a klasszikus vállalati IT. A színpadon Babarczi Rudolf (CIO, Hungaropharma), Czuczumanov Valentin (Cloud és AI üzletágvezető, 99999 Informatika Kft.) és Fritsch Róbert (elnök, Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetsége) tárgyalta meg Gazdag Ferenc (digitalizációs szakértő, Nemzeti Üzleti Szolgáltató Zrt.) vezetésével, hogy a nagy mesterségesintelligencia-zajban hogyan halad a digitális transzformáció, és melyek ma a nagyvállalatoknál az IT legnagyobb kihívásai.
A második napi program utolsó eleme igazi különlegesség volt: Strausz György, a Qatar Fertiliser Company CIO-ja egy multikulturális IT-szervezeten keresztül mutatta be az emberek és a technológia viszonyát. Az évek óta külföldön dolgozó szakember, a Magyarországi Vezető Informatikusok Szövetségének korábbi elnöke videokonferencia formájában beszélt egy olyan csapatról, ahol a project owner közel-keleti, a projektmenedzser brit, a vezető fejlesztő francia, az üzemeltetést amerikai menedzser irányítja, míg a belső supportot sanghaji születésű szakember biztosítja, a kódolók zöme pedig India valamelyik IT-központjából érkezett. Az előadás nem csak önmagában volt érdekes, hiszen az is kiderült belőle, hogy hasonló helyzetekkel egyre több magyar vállalatnak kell majd megküzdenie, a felmerülő problémákra pedig nem létezik általános megoldás, csak a nemzetközi szabványok és jó gyakorlatok erősen testre szabott implementációja.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak