A Tesla új pickup modellje a rendhagyó formaterv és a félresikerült bemutató ellenére is már több mint 200 ezer megrendelésnél tart, pedig csak két év múlva megy gyártásba, és a szakértők szerint biztos, hogy addig nagyon sokat fog változni.
Hirdetés
 

A Tesla múlt pénteken mutatta be legfrissebb koncepciómodelljét, egy Cybertruck néven futó elektromos pickupot, amely megosztó formatervével és a demonstráció során kétszer is pókhálósra tört páncélüveg ablakaival került be a címlapos hírek közé. A befektetőket a jelek szerint nem győzte meg a vállalat újabb dobása, amennyiben a Tesla részvényei egyből 6 százalékot veszítettek az értékükből, és a csütörtöki 355 dollár körüli árfolyamhoz képest valamivel 333 dollár alatt zárták a pénteki kereskedést. A rajongókat viszont nehéz bármivel is elbizonytalanítani, így a megrendelések azonnal elkezdtek ömleni a gyártóhoz.

A Tesla vezérigazgatója, Elon Musk a hétvégén Twitter-üzenetekben osztotta meg az előrendelések állását: szombaton 146 ezres, vasárnap délután pedig 186 ezres mennyiségről számolt be, hogy aztán vasárnap este bejelentse a 200 ezres küszöb átlépését is. Mivel a korai rendelések egy 100 dolláros letéttel aktiválódnak, a bemutatót követően alig két nap alatt 20 millió dollár gyűlt össze ilyen módon a Tesla számláján. Mindehhez érdemes figyelembe venni, hogy a Cybertruck gyártása az aktuális tervek szerint csak 2021 végén indulna be, sőt a hárommotoros csúcsmodellt ehhez képest is egy évvel később, 2022 végén küldenék gyártásba.

A Teslának azért lenne különösen fontos a platós autók jó szereplése, mert az Egyesült Államokban különösen népszerű kategóriáról van szó, a Ford észak-amerikai egységénél például ez a legtöbb nyereséget termelő üzletág. Az elektromos meghajtás ezen a területen is hódít, sorra jelentik be az elektromos meghajtásúvá alakított vagy eleve így tervezett modelleket, a Tesla pedig értelemszerűen meg akarja vetni a lábát a jövedelmező piacon. Az extrém formaterv ebben a tekintetben kockázatos dolognak tűnik, de az érdekődést látva a Teslának inkább azon kell majd aggódnia, hogy időben ki tudja elégíteni a rendeléseket.

Mindenkinek van véleménye, aztán majd meglátjuk

A szakértők szerint a lopakodó bombázókra vagy a Mad Max filmekre emlékeztető járművek alaposan megváltoznak majd, mire az első vásárlók tényleg birtokba vehetik őket. Ez egyrészt abból adódik, hogy a most bemutatott Cybertruck sokkal inkább csak egy prototípusnak tűnt, mint kész terméknek, másrészt viszont a jármű ebben a formában egészen biztosan nem is lenne forgalomba helyezhető. Az még apróság, hogy a színpadon álló Cybertruck nem rendelkezett külső visszapillantó tükrökkel (ez elvileg már kiváltható az engedélyeztethető kamerás megoldásokkal is), de egyelőre nem volt ablaktörlője vagy első lökhárítója sem.
 


A beszámolókból kiderül, hogy az elöl-hátul teljes szélességben világító ledcsíkok szinte biztosan nem felelnek meg az érvényben lévő biztonsági szabványoknak, de irányjelzőket vagy féklámpákat sem látott senki a futurisztikus pickup oldalain. A kerekek kiállnak a kerékdobból, ami szintén szabálytalan, a karosszéria éles szögei a felhasznált ütésálló anyagokkal együtt pedig ugyancsak véleményesnek tűnnek a biztonsági előírások szempontjából: első ránézésre nem nyilvánvaló, hogy milyen módon tudnák elnyelni egy-egy ütközés energiáját, ami befolyásolja a sofőrök és járművek, különösen pedig a gyalogosokra biztonságát.

Ezek természetesen nem olyan hiányosságok, amelyeket ne tudnának vagy akarnának pótolni a Tesla tervezői, de összességében jelentős hatással lesznek a Cybertuck külsejére, nem utolsósorban pedig gyártási költségeire is. Az előre meghatározott, 50 ezer dollár körüli szintet elméletben sikerült tartani, mivel az új platós autók különböző változatai 40 és 70 ezer dollár között rendelhetők, de a Tesla korábbi gyártmányai kapcsán már többször kiderült, hogy az elmélet és a gyakorlat csak elméletileg ugyanaz.

A Cybertruck megtestesülése egyébként nem csak a Tesla részvényeit rogyasztotta meg némileg, de a Ford és a General Motors papírjai ugyanekkor 2 százalékot erősödtek – a Ford már bemutatta, a GM pedig a tervek szerint pont a Teslával egy időben dobná piacra első elektromos pickup modelljét. A Reuters beszámolójában idézett elemzők is üdvözölték, hogy a Tesla végre belép az észak-amerikai személygépjármű-piac legjövedelmezőbb szegmensébe, a hírügynökség összeállításából azonban kiderül, hogy jelenlegi formájában a Cybertruckot nem tartják rá alkalmasnak, hogy érdemi versenytársa lehessen a népszerű típusoknak.

Piaci hírek

Le kell-e mondani a távmunkázóknak a céges karrierről?

Ha valaki nem szeretne élete végéig a céges hierarchia alján maradni, nehéz helyzetben lesz, ha a távmunkát választja – vélik egyes szervezetfejlesztési szakértők.
 
A biztonság kiszervezéséhez komoly bizalmi tőke kell, ami lassan épül fel, de tartósabb is, mint a betyárbecsület.

a melléklet támogatója a Euro One

Hirdetés

Így érdemes kialakítani a biztonságfelügyeletet

A jó példákért nem kell messze menni. Az alábbiakban csupa magyarországi bevált gyakorlat következik.

Nem általában a távmunkáé, hanem a mostani tipikus távmunka-helyzeteké. A szervezetek arra nem voltak felkészülve, hogy mindenki otthonról dolgozik.

Alapjaiban kell megújítani a biztonságról kialakított felfogásunkat

Mi köze az IBM licencszerződések apró betűs kitételeinek ahhoz, hogy a Microsoft Windows Server 2008 életciklusának végéhez ér? Rogányi Dániel (IPR-Insights) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizenegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2020 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.