A tegnapi napot nem fogják piros betűvel megjelölni a Google rendszergazdái: a webes óriás több szolgáltatása akadozott, illetve esetenként teljesen leállt kis időre. Hivatalos közlemény még nincs, bár máris beindultak a találgatások, összefüggésben van-e mindez azzal, hogy a Facebook is belassult párszor ugyanebben az időszakban.
Hirdetés
 
Földrajzi régiónként változó szinten, de globálisan problémák voltak tegnap a Google egyes online szolgáltatásaival. A legnagyobb kiesést a Gmail és a vele szorosan összekapcsolódó Google Talk csevegő szenvedte el: egyes helyeken másfél-két órán keresztül teljesen elérhetetlenné vált az aloldal. Akik kissé szerencsésebben úszták meg a problémát, azok is órákon át tartó lassú, akadozó és hibás működésről számoltak be.

Fék, szünet, indítás, gáz A jelenségről elsőként Twitter-üzenetekben panaszkodtak Gmail-felhasználók: elsőként a Google-t is így próbálták többen értesíteni a problémáról, hiszen saját levelezőjükön keresztül a vállalat alkalmazottai sem kapták volna meg a panaszos e-maileket. Később kiderült, hogy a hibák nem csak a Gmail konzumer változatát érintik: a céges felhasználók saját domainnel összepárosított Gmail-alapú szolgáltatása is leállt, de ugyanígy gondokat jelentettek a Google Apps és a Google Drive irányából. Egyes Chrome-felhasználók böngészője is összeomlott, jellemzően azoké, akik valamilyen Google online szolgáltatást használó kiegészítőt használtak.



A vállalat ilyen célokra fenntartott értesítő oldala szerint magyar idő szerint este fél hétkor kezdték el a problémák elhárítását, és 40 perc alatt újra működőképessé tették a rendszert, ám a háttérben még órákig dolgoztak.

Hivatalos információt azóta még nem adtak ki a gondok okairól, de szakértők azt tartják valószínűnek, hogy a böngészőalapú kezelőfelületet kiszolgáló infrastruktúra környékén kell keresni a bajok forrását. Az androidos és iOS-alapú Gmail és Drive kliensek ugyanis a kiesés időtartama alatt is működtek, csupán lassabban – minden bizonnyal a megnövekedett terhelésnek köszönhetően.

Kényszerű szolidaritás Érdekes egybeesésként tegnap éjszaka, valamivel a Google szolgáltatásának helyreállítását követően a Facebook reccsent meg néhány órára. Kezdetben csak lassúságról, nehezen frissíthető üzenőfalról számoltak be a felhasználók, majd világszerte több órára hiába próbálták elérni a közösségi oldalt. Itt a hiba viszont mélyebben lehetett, mivel nem csak a webes felület, de a mobil appok, valamint a beágyazott szolgáltatások (például a weboldalakra kitehető like gombok, kommentmezők, rajongói dobozok helyett is csak üres négyzetek vagy hibaüzenetek látszottak.

Egyes nemzetközi fórumokon máris megindultak a vadabbnál vadabb találgatások, amelyeket az a tény tüzelt fel, hogy a két legnagyobb webes szolgáltató szinte egyszerre botlott meg. Egyesek szerint mindez nem lehet véletlen: összehangolt túlterheléses támadásokat, szabotázsakciókat emlegettek. Ki tudja, talán valahol még a maja világvégével is összefüggésbe hozták az eseteket – mindenesetre azóta mindkét webes óriás újra zavartalanul szolgáltat, a Google magyarázat nélkül ugyan, de felhasználói elnézését kérte, míg a Facebook egyelőre nem adott ki semmilyen kommentárt.

Már nem ingyenes a céges Google Apps
Durvul az árháború a cloud tárhelyek piacán
10 gigás csatolmányok a Google levelezőjében


Szupersztár MI-kutató hagyja ott a Metát és a begőzölt Zuckerberget

Yann LeCun szerint a szuperintelligencia felé nem a nagy nyelvi modelleken át vezet az út, a munka pedig évtizedekig is eltarthat, a Meta vezérigazgatója azonban nem várna addig a piaci dominancia megszerzésével.
 
Hirdetés

A "jó gazda" szemlélet menti meg az MI-költségvetést

A 4iG IT minden lehetőséget biztosít ügyfeleinek ahhoz, hogy a FinOps eszközeivel teljes körű kontrollt gyakorolhassanak IT-költéseik felett – még akkor is, ha a mesterséges intelligencia miatt új, nehezen becsülhető, dinamikusan változó költségstruktúrákat kell kezelniük.

Hogyan lehet összehangolni a CAPEX és OPEX költségeket a FinOps módszerekkel?

a melléklet támogatója a 4iG

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.