A holland közszolgálati médiacég idén felhagyott a felhasználók követésére épülő reklámozással, és visszatért az "ősi", kontextus alapú hirdetéselhelyezéshez. Az eredmény több mint érdekes.

A modern online reklámozás nagyágyúja vitathatatlanul a célzott hirdetési rendszer. Ez a megoldás elméletben azt az előnyt kínálja a hirdetőknek, hogy üzeneteik csak azoknál a felhasználóknál jelennek meg, akiket a téma a legnagyobb valószínűséggel érdekel. Ez pedig hatékony megjelenéseket, és így boldog hirdetőket is jelent. Hogy messzebb ne menjünk, a Google és a Facebook is erre építve vált a világ két legnagyobb hirdetői platformjává.

Ugyanakkor a rendszernek megvannak a maga buktatói és természetesen hangos ellenzői is. A megfelelő működéshez ugyanis a felhasználókról mind több és több személyes adatot kell begyűjteni. Követni őket az internetes barangolás során. Összekötni a megtekintett, lekattintott hirdetéseket egy későbbi vásárlással stb.

A személyes adatok védelme viszont egyre fontosabb kérdéssé válik a felhasználóknál, illetve sorra jönnek olyan szabályozói lépések is, amelyek egyre inkább szigorítják az adatkezelés játékszabályait (elég csak az európai GDPR életbe lépésére gondolni). Ezek a folyamatok pedig oda vezettek a holland közszolgálati csatornákat üzemeltető NPO-nál, hogy idén év elején teljesen felhagytak a felhasználók viselkedését követő, külső szolgáltató által biztosított hirdetési rendszer alkalmazásával. Helyébe egy régi, sokak által elavultnak tartott megoldás lépett: a kontextusalapú reklámelhelyezés. Utóbbi nem a felhasználók adatai alapján, hanem az oldalon elhelyezett tartalom függvényében sorol be hirdetéseket a megfelelő helyekre. Az azóta eltelt néhány hónap pozitív eredményeire talán még az NPO-nál se nagyon számítottak.

Kontextusba helyezték magukat

A személyes adatok védelmére specializált böngészőt fejlesztő Brave szakértője a közelmúltban konkrét számokat is közölt az átállásról szóló jelentésében. Az NPO videós oldala például havi szinten több mint 7 milliós közönséget szolgál ki, így az itt generált hirdetési bevételek sem elhanyagolhatók. Az első öt hónap elteltével kiderült, hogy éves összevetésben jelentősen több reklámbevétel keletkezett a médiavállalatnál.

Az NPO bevételeinek alakulása a hirdetési rendszer megváltoztatása után (forrás: Brave)

 

Az év elején 60-80 százalék közötti növekményt mértek, majd megérkezett a koronavírus. A globális járvány miatt azonnal visszaesett a hirdetői kedv, így ez megnehezíti a változtatás valódi eredményének megbecslését. Az viszont beszédes adat, hogy még ezekben a kifejezetten nehéz hónapokban is sikerült többet termelni, mint a 2019-es, lényegesen békésebb év hasonló időszakában. Az áprilisi mélypont is 8 százalékkal jobb bevételi számokat hozott, hogy aztán májusban rögtön a 20 százalék közelébe ugorjon vissza a görbe.

Meglepő meglátások

Az NPO többek más ok mellett azért is döntött a váltás mellett, mert belső tesztjeik során egyáltalán nem látták bizonyítottnak azt, hogy a célzott hirdetések hatékonyabbak a tartalomhoz igazított megjelenéseknél. Sőt, bizonyos márkák esetében a kontextus alapú elhelyezés 70 százalékkal jobb átkattintási arányt hozott.

De még a fentieket figyelembe véve is furcsának tűnhet, hogy nemhogy nem esett vissza a kiadó reklámbevétele, hanem még meredeken nőtt is. Ennek hátterében a médiapiac működési modelljét is érdemes figyelembe venni. A reklámokat elhelyező ügynökségek és hirdetési szolgáltatók ugyanis a célzott hirdetési kampányoknál minden esetben beékelődnek a hirdető és a médiafelület közé. Az általuk elkért jutalék elég széles pályán mozog, de extrém esetben akár az is előfordulhat, hogy az ügyfél által reklámra fordított 10 egységből végül csak 3 ér el a kiadóhoz.

Magyarán az NPO-nak még úgy is bőven megérte a váltás, ha történetesen a kontextus alapú hirdetések valamivel gyengébb adatokat hoznak a kampányok során. Akár olcsóbban is adhatja a felületeit, ha a bevételen nem kell külsős céggel osztozni, még mindig több marad a kasszában.

Közösség & HR

Nemsokára többet isznak majd a kínai adatközpontok, mint Dél-Korea lakossága

A generatív mesterséges intelligencia világszerte megtolta az adatközponti fejlesztéseket, a szerverek hűtésére használt vízből azonban sehol sem lett több.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

A válasz egyszerű: arról függ, hogy hol, hogyan és milyen szabályozásoknak és üzleti elvárásoknak megfelelően tároljuk az információt. A lényeg azonban a részletekben rejlik.

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.