Bár mostanában az okostelefonokat már nem cserélik olyan gyorsan a felhasználók, ez nem jelenti azt, hogy egy-egy friss modell értéke ne tudna akár drasztikusan is csökkeni mindössze néhány hónap alatt. A mobilok másodlagos forgalmazásában érdekelt BankMyCell ezzel kapcsolatban egy érdekes kimutatást tett közzé.
A felmérés adatai az Egyesült Államok piacán működő, használt mobilok értékesítésével foglalkozó oldalakon található informaciókra épül, de a kirajzolódó trendek minden bizonnyal hasonlóan alakulhatnak más régiókban is. (A táblázatokban szereplő árak minden esetben jó állapotban lévő, átlagos felszereltségű okostelefonokra vonatkoznak.)
Nem ezeket a használt droidokat keresik
Hogy rögtön a lényegre térjünk: az iPhone-ok egyértelműen jobb befektetésnek tűnnek, mivel az Apple telefonjai az első évben átlagosan nagyjából 23,5 százalékot vesztenek új árukból. Ez a második évre 45,5 százalékra kúszik fel, azaz két év után egy iPhone-t még mindig nagyjából féláron el lehet adni.
Ehhez képest a hasonló árkategóriában mozgó, felső kategóriás androidos készülékek már az első évben hozzák a 45 százalékos bukót, ami a rákövetkező esztendőben átlag 71,5 százalékos értékvesztésre hízik. De nem különösebben jobb a helyzet, ha az olcsóbb, 350 dollár alatti szegmenst nézzük. Sőt a Samsung, Motorola, LG, HTC és Google telefonjainak értéke gyakorlatilag lefeleződik egyetlen év alatt.
Átlagos éves értékvesztés iPhone-ok, valamint felső- és alsó kategóriás androidos mobiloknál
Ahogy a fenti grafikon is mutatja, két év után valamivel kiegyenlítődnek a viszonyok. Az androidos telefonok az első 24 hónapban elszenvedett értékcsökkenés után már nem sokat vesztenek. Az Apple mobiljai viszont majdhogynem állandó ütemben érnek egyre kevesebbet. Így négy év után kezdenek egymáshoz símulni az árszintek.
Márkák harca
Ha gyártók teljes palettáját vizsgáljuk és csak a tavalyi évre koncentrálunk, akkor azért a fentiekhez képest némileg árnyaltabb képet kapunk. Bár ezen a listán is az élen találjuk az Apple-t, de néhány androidos gyártó egyáltalán nincs fényévekre Cupertinótól.
Átlagos értékcsökkenés 2019 folyamán okostelefon-gyártók szerint
A dobogóra felférő Nokia és Sony mostanában nem tekinthető komoly mennyiségben értékesítő androidos szállítónak, így az ő számaik nem feltétlenül relevánsak. Ugyanakkor például az ötödik helyre becsúszó Samsung eredménye már annál relevánsabb. Az Apple 26 százalékához képest persze messze van a 34,5 százalék, de a korábban citált számokhoz képest nem annyira vészes az elmaradás.
A legmeglepőbb talán a Google mobiljainak értékállósága, pontosabban annak teljes hiánya. A keresőóriás saját modelljeit választók ugyanis egyetlen év elteltével már a felét sem remélhetik annak, mint amennyit az előző szilveszterkor ért a készülékük.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak