A társaság nem bírta a versenyt a helyi e-kereskedelmi mamutokkal, július közepén lelövi az Amazon.cn piacteret.
Hirdetés
 

Az Amazon július 18-án bezárja kínai online üzletét, az Amazon Chinát, a továbbiakban pedig csak a tengerentúlról érkező termékeket és cloud szolgáltatásokat árul majd Kínában. A gyors visszavonulás nyilvánvaló oka, hogy a jól beágyazott hazai e-kereskedelmi versenytársak még egy Amazon szintű céget is simán hidegre tettek: az iResearch Global 2018-as adatai szerint például az Alibabához tartozó Tmall és a JD.com piacterein zajlott a teljes kínai e-kiskereskedelmi forgalom 82 százaléka.

A Reutershez eljuttatott közleményében az Amazon szóvivője azt is közölte, hogy elkezdik értesíteni az eladókat a piactér üzemeltetésének megszüntetéséről, illetve az Amazon.cn alatt futó kereskedelmi szolgáltatások leállításáról a következő 90 napban. A nemzetközi értékesítésre továbbra is lehetőséget ad az Amazon Global Selling, mint ahogy a kínai vásárlók sem rendelhetnek többé az Amazon China hazai kereskedőitől, de a társaság nemzetközi üzletén keresztül ezentúl is vásárolhatnak az USA-ból, Németországból, az Egyesült Királyságból vagy Japánból.

Nehéz helyzetben a helyi erők sokkal szívósabbak

A hírügynökség beszámolójában megszólaló elemzők szerint az Amazon kínai üzlete nem volt megfeleelően nyereséges, és nem is növekedett – ez utóbbival kapcsolatban pedig a jövőbeni kilátásokat is beárnyékolta, hogy gyakorlatilag semmilyen területen nem volt képes versenyelőnyhöz jutni a helyi riválisokkal szemben. Nem számítva azokat a kivételes eseteket, amikor valamilyen speciális import árucikket keresnek, a kínai vásárlóknak egyszerűen semmi okuk nincs az Amazont választani – különösen, hogy a Tmall vagy a JD még a kiszállítási időt tekintve is veri az Amazont.

Az Amazon szóvivője a Reuters szerint továbbra sem mond le a kínai piacról, de további befektetéseit már az Amazon Global Store és a Global Selling szolgáltatásokon, a Kindle e-könyvolvasókon és az online elérhető tartalmakon keresztül próbálja termőre fordítani. Bár kézenfekvő, de fontos azt is megemlíteni, hogy az Amazon Web Services (AWS) felhős infrastruktúra-szolgáltatásait a mostani lépés semmilyen tekintetben nem érinti. Az Amazon részvényárfolyamára a kivonulásról szóló, néhány napja terjedő pletykák eddig nem voltak különösebb hatással, míg az Alibaba és a JD Amerikában forgalomban lévő papírjai jelképes erősödést mutattak.

Úgy tűnik tehát, hogy a kínai gazdaság és ezen belül az elektronikus kereskedelem növekedésének lassulása a világ legnagyobb online kiskereskedőjének is sok volt. Januárban az Alibaba is évek óta a leggyengébb negyedéves növekedési eredményeket közölte, miközben a JD.com a kedvezőtlen üzleti környezetre hivatkozva leépítéseket jelentett be. Amit azonban a hazai vállalatok lábon kihordanak, az az amerikai társaságoknak nem feltétlenül vállalható. Az Amazon mostani bejelentését megelőzően a Walmart már jóval korábban megvált kínai e-kereskedelmi platfromjától (a vevő éppen a JD volt, és saját részvényeivel fizetett), hogy a fizikai üzlethálózat fejlesztésére koncentráljon.

Ennek annyi, az Amazon most Indiában vigasztalódhat

A hírügynökség riportjában az elemzők azt is kiemelik, hogy a kínai piac jelenleg a többi amerikai technológiai óriásnak, így a Netflixnek, a Facebooknak vagy a Google-nek sem annyira ígéretes, mint korábban volt. Maga az Amazon egyébként már 2004 óta jelen volt Kínában, amikor 75 millió dollárért felvásárolta a Joyo.com nevű online piacteret. Az Amazon China átmárkázásra 2011-ben került sor, de a szekér nem indult be látványosan: ennek olyan nyilvánvaló jelei voltak, mint hogy az Amazon is saját boltot nyitott a Tmall oldalán.

A társaság ettől függetlenül a környéken a megszokott agresszivitással terjeszkedik, így a jelenleg legnagyobb fejlődéi potenciállal rendelkező Indiában a helyi nagy versenytárssal, a Flipkarttal birkózik. Kínában azonban vereséget szenvedett, legalábbis a helyi kereskedőket kiszolgáló online piacterek között, a korábbi esetekből – mondjuk a Google példájából – pedig azt is tudjuk, hogy egy ilyen kivonulás után a későbbi visszatérés már a lehetetlennel határos dolgog lenne.

Közösség & HR

Megkezdték a kirajzást a SpaceX globális internetet biztosító műholdjai

Elon Musk cége sikeresen pályára állította az első 60 eszközt, de a működőképességhez még sokkal több kell.
 
Ha nem sikerül megválaszolni azokat a biztonsági kihívásokat, amelyek az informatikai fejlesztések még mélyebb integrációjával járnak, nem teljesedhet ki a gyártóipar negyedik forradalmát elhozó trend. Lehetőségek és buktatók.
A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.