Több kutatócég is készített előrejelzést arról, hogy alakítja át a munkát a mesterséges intelligencia és az automatizáció.

Azzal a közhellyel már valószínűleg mindenki találkozott, hogy a következő egy-másfél évtized a munka világában is az automatizálásról és a mesterséges intelligencia (MI) térnyeréséről szól. Arról is sokat lehetett olvasni, hogy ezeknek a technológiáknak a hatására egyes szakmák megszűnnek.

A manapság születő előrejelzések már árnyaltabban fogalmaznak, inkább azt mondják, hogy az MI térhódítása miatt előtérbe kerül az ember-gép kapcsolat, ami felértékeli a kognitív készségeket, például a kreativitást, a kritikus gondolkodást, a komplex információ feldolgozásának és a gyors döntéshozásnak a képességeit. A Gartner egy tanulmánya megpróbálta konkretizálni is a változásokat.

A tanácsadó cégek szerint az ember-gép kooperáció a munkahierarchia minden szintjére igaz lesz, a döntéshozatalra épp úgy, mint a végrehajtásra. A kognitív rendszerek és az emberek együttműködése biztosítja ugyanis azt az optimális keretet, amivel a gazdasági szereplők képesek a felgyorsult változásokra reagálni. Ez létfontosságú, hiszen a technológiai változások, amik korábban évtizedek alatt zajlottak le, ma sokszor évek, sőt hónapok alatt bekövetkezhetnek a különböző diszruptív szereplők miatt.

Nem kell középvezető, és függetlenednek a csapatok

Az egyik legszembeötlőbb hatás lehet, hogy elsősorban középvezetői szinten megjelennek az MI-alapú "menedzserek". Mint arra az amerikai CIO.com figyelmeztet a témáról készített összefoglalójában, ez nem a jövő, hanem nagyon is a jelen. Az Uber és a Lyft, valamint a hozzájuk hasonló cégeknél sok területen már algoritmusok látják el az összekötő szerepét a felső vezetés és a világszerte dolgozó munkavállalók között.

És ez a hierarchia alján állókat nem is zavarja különösebben – mint azt a Carnegie Mellon Egyetem egy 2015-ös kutatása [PDF] bizonyította. A kutatókat is meglepte, hogy a munkavállalók milyen gyorsan alkalmazkodtak ahhoz, hogy algoritmusoktól kapják a közvetlen irányítást.

Ugyanakkor – figyelmeztet a Gartner egyik kutatója – ezzel az eszközzel óvatosan kell bánni. Valóban sok olyan vállalat van, ahol az MI átveheti a középvezetők bizonyos funkcióit – ami ráadásul költségcsökkentést és a munkahatékonyság növelését is eredményezheti –, de a recept nem univerzális. Míg például a retail szektorban vagy a logisztikában – melyekben ez a folyamat már el is indult – sokat javíthat a hatékonyságon, a nagyobb kreativítást igénylő területeken nem feltétlenül működik. Ott ugyanis a jó középvezető nemcsak felügyeleti szerepet játszik, hanem egyfajta interdiszciplináris szemléletet tükröző, összekötő kapocsként is szolgál más hasonló csapatokkal történő együttműködésekben.

És hogy miért fontos ez? Mert a csapatok szerkezete és működési dinamikája is változik. A legtöbb kreatív munkát független, ad-hoc szerveződő csapatok végzik majd, melyek egy-egy projektre szerződnek, és az üzleti célok eléréséig maradnak. A Gartner ezeknek a csapatoknak a működését a felhőszolgáltatásokhoz hasonlítja: modulárisak, gyorsan be tudnak kapcsolni új erőforrásokat, jól skálázhatók, és a gyártóiparban már széles körben alkalmazott just-in-time szemlélettel működnek. Fontos tulajdonságuk, hogy diverzifikált képességekkel bírnak, és nagyon magas színvonalon képesek dolgozni.

Ezt nem váltja le a mesterséges intelligencia

Ha a rutinszerű adatfeldolgozást vagy a középvezetői feladatok széles körét át is vehetik a fejlett informatikai eszközök, sok mindenre (még) nem alkalmasak. A Carnegie Mellon Egyetem fentebb idézett kutatása szerint a munkatársak motiválása vagy a kritikus helyzetek kezelése a kognitív és érzelmi képességek olyan elegyét kívánja meg, amivel csak az ember rendelkezik. Fejlett érzelmi intelligencia szükséges ahhoz, hogy a vezető megértse beosztottjai működését, mi érdekli őket, és hogy milyen visszajelzéseket várnak a munkájukra stb. Bár a technológia ezen a téren is sokat fejlődött (pl. a természetes nyelvi feldolgozás), a természetes emberi interakciót és annak pozitív hatását nem képes helyettesíteni.

A CIO.com összeállítása idéz egy kaliforniai IT-tanácsadót, aki mindehhez még azt is hozzáteszi: a vállalatok között nagy különbség van abban a tekintetben, hogy mennyire lesznek képesek akár az egyszerűbb munkaköröket is kiváltani technológiával. Ehhez ugyanis nagyon sok adatra és komoly erőforrásokra van szükség. A nagy szervezetek, vagy az olyan platformok, mint a Google, az Amazon, a Facebook vagy a Microsoft, mind adathoz, mind számítási erőforráshoz szinte korlátlanul férnek hozzá, hogy a váltást megvalósítsák. Egy kisebb vállalkozás számára azonban ez még nagyon a jövő zenéje. Hacsak nem történik ezen a téren is olyan folyamatszabványosítás, ami a nagy ERP vagy CRM rendszereket is kvázi univerzális eszközökké tette.

Közösség & HR

MI-vel védenék a britek az internetre szabadított óvodásokat

Az illetékes hatóság felmérése szerint egyre több kisgyerek jelenik meg a világhálón, akiknek a szülei is egyre nagyobb szabadságot engednek a digitális térben.
 
Hirdetés

Adathelyreállítás pillanatok alatt

A vírus- és végpontvédelmet hatékonyan kiegészítő Zerto, a Hewlett Packard Enterprise Company platformfüggetlen, könnyen használható adatmentési és katasztrófaelhárítási megoldása.

Hol, milyen adatokat és hányszorosan tároljunk ahhoz, hogy biztonságban tudhassuk szervezetünk működését egy nem várt adatvesztési incidens esetén is?

a melléklet támogatója az EURO ONE Számítástechnikai Zrt.

CIO KUTATÁS

TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?

Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »

Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!

LÁSSUNK NEKI!

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.