A potenciális beszállítók gyakran válaszra sem méltatják az ajánlatkéréseket. Talán ez a legsúlyosabb megállapítása annak a felmérésnek, melyet egy B2B online piactér, a Táblázat.hu készített.
A felmérésben több mint 1100 hazai beszerzőt kérdeztek meg telefonon és online kérdőívben. Bár az online piactér főleg ipari eszközök kereskedelmét segíti, a felmérés tanulságos az IT-szállítók számára is.
Mintha nem is a 21. században lennénk
Az kutatásból az derül ki, hogy a szállítók közel sem ragadnak meg minden üzleti lehetőséget, ami nem csak az egyes szállítóknak, de a beszerzőknek is komoly gondot okoz. Nagyon nagy probléma, a jól felépített, informatív weboldalak hiánya. Emiatt aztán a beszerzők ötöde futott bele olyan problémába, hogy nem találta meg egy őt érdeklő termék – egyébként esetleg létező – hazai fogalmazóját. De még ha rá is bukkant, nem talált az oldalon elegendő információt a kiválasztott termékről. Ez utóbbi probléma mindennapos: a válaszadók fele említette.
Ez nagyban megnehezíti a beszerzők dolgát is, hiszen a tenderre meghívottak listájának összeállítása sokkal több időbe kerül, mert "offline kereséssel" és rengeteg telefonálással lehet csak előkészítenie.
A tapasztalat az, hogy még mindig sok beszállító inkább nyomtatott katalógusokat készít. Vagy – szélsőséges esetben – azt sem, hanem csak szakértője tudására alapoz (aki így sokszor el sem jut a potenciális ügyfélhez). Persze sok helyen a szakértő is hiánycikk: a válaszadók 8 százaléka szerint még telefonon sem érhető el olyan szakértő a forgalmazóknál, aki segítene a termékekhez kapcsolódó előzetes technikai kérdések tisztázásában.
Tudni kell árajánlatot adni
De ha végre sikerül kiírni a tendert, jönnek a további gondok. A beszerzők 40 százaléka rendszeresen belefut abba, hogy az ajánlatok hiányosak. A kimaradó fontos információk miatt a beszerzőknek újabb és újabb köröket kell futniuk. Az viszont egészen megdöbbentő, hogy a beszerzők negyede azt állította, rendszeresen elfordul, hogy a potenciális beszállítók egyáltalán nem válaszolnak az ajánlatkérésre. Ez volt a második leggyakrabban említett probléma.
Ehhez képest szinte bocsánatosnak tűnik – kapkodásra, figyelmetlenségre is visszavezethető –, hogy a beszerzők 8 százaléka szerint gyakori, hogy nem arra kapnak ajánlatot, amire kértek, sőt az is előfordul, hogy még a termékkategória sem egyezik.
A Táblázat.hu-t üzemeltető Industria Kft. ügyvezetője, Solt Ádám szerint a beszerzők feszes tempót diktálnak. Egyszerűbb ajánlatra többségük maximum két napot hajlandó várni, és már megy is tovább, de vannak olyan komplex tenderek is, melyeknél egy hét a maximum. A tendereknél egyébként a kiírók fele már három érvényes ajánlattal elégedett. Ugyanakkor kétharmaduk szereti, ha egy szállítótól kap jó alternatív ajánlatot: jobb műszaki tartalmú és/vagy olcsóbb terméket a kiírásban szereplő mellett.
A beszerző tudása legyen univerzális?
Kevés beszállító veszi fel telefonon is a kapcsolatot a beszerzővel, pedig így sokszor gyorsabban hozzá lehet jutni azokhoz az információkhoz, melyek birtokában pontosabb ajánlatot lehet adni. Solt szerint a szállítók jellemző – ugyanakkor tegyük hozzá: rossz – stratégiája, hogy elvárják a beszerzőktől: legyenek perfektek az adott területen.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak