"Lassabban ismertük fel, hogy mekkora érték rejlik azokban az adatokban, amikkel az ügyfeleink kapcsán már évtizedek óta dolgozunk, de mára változott a helyzet. A klasszikus tanácsadás átalakulásával mi is egyre több szoftvereszközt fejlesztünk az ügyfeleink igényei szerint" – emelte ki Robert Stöllinger, a KPMG vezérigazgatója, az ágazati innovációt és digitalizációt központba állító sajtóbeszélgetésen.
Az ügyviteli munka egy részét már robotok végzik
Hozzátette, változnak a feladatok, a korábban elhanyagolt nyers adatokból üzletileg hasznos információt lehet létrehozni. A feldolgozott információ iránti kereslet óriási, így a cégnél ma nem kevesebben, hanem jóval többen dolgoznak, mint korábban.
A KPMG-nél úgy látják, hogy a digitalizáció és a már az irodai munkában is megjelenő robotok munkaerő-egyenlegre gyakorolt hatása inkább pozitív.
A legutóbbi (szeptemberrel zárult) üzleti évben mind bevételben, mind létszámban 10 százalékot nőttek. Előbbiben 22 milliárd forintot könyvelhettek el maguknak, míg a létszám egy év alatt 120 fővel 1200 fölé bővült, beleszámítva az automatizálható munkálatokra üzembe állított két robotot is. A fő profilt jelentő könyvvizsgálati részlegen megszűnt a kézi adatfeldolgozás, mégis jóval többen dolgoznak, mint néhány évvel korábban.
Az új álláshelyek a vezérigazgató szerint épp a digitalizáció nyomán keletkező új igények felismerésének, a fejlesztéseknek, a technológiai fejlődésnek és az erre épülő innovációnak köszönhetőek. Az automatizáció terjedésével csökken a manuális munkák szerepe, az új területeken viszont továbbra is szükség van az emberi agy kreativitására, az általa végrehajtott magasabb hozzáadott értékű és komplexebb munkára. A több feldolgozott adat ugyanis lehetőséget teremt további, eddig nem létezett szolgáltatás beindítására is.
Magasabb szinten szervezhetőek ki az üzleti folyamatok
Rózsai Rezső, a KPMG auditrészlegének vezető partnere is hasonló tapasztalatról számolt be. "Régen a pontos adatrögzítés adta a könyvelők munkájának nagy részét, sok ezer ember végezte az ehhez hasonló rutinfeladatokat. Minimális volt a technológiahasználat, korlátozottan lehetett az adatokat elemezni, szinte kizárólag csak az alapfunkciók valósultak meg, de nem is volt valódi ügyféligény ennél többre. A digitalizációval a könyvelési rutinfeladatokat már gépek végzik, ideális esetben az adatok soha nem is léteznek fizikai formájukban, lásd számla." A szakértő a folyamatok automatizálásában, nem önmagában a robotizációban hisz, mint mondja a robotlicencek ma még meglehetősen drágák, nagyon meg kell fontolni, hol vetik be őket.
A változások utat nyitnak az üzleti folyamatok magasabb szintű kiszervezése előtt. A leíró jellegű adatbázisok mellett megjelennek a trendelemzések és prediktív analitikák is, mivel a gazdaság egyre gyorsuló növekedésében egyre nagyobb az igény a magas hozzáadott értékű, döntés-előkészítő információkra.
Saját példájukat hozta Beer Gábor, a KPMG adó- és jogi részlegéért felelős partnere, aki elmondta, hogy anyavállalati és hazai fejlesztésű szoftvereikkel egy év alatt megduplázták az elkészített adóbevallások számát, miközben a bevallásokra fordított idő ötödével csökkent.
A tanácsadás mellett a digitalizáció jelentős változásokat hoz a jogban és a bankszektorban is. Utóbbi kapcsán Taksz Ildikó, a KPMG pénzügyi szektorért felelős partnere a közismert érvet emelte ki. A bankvilág konzervatív, ahol a folyamatokat a biztonságra való törekvés és az erős állami szabályozás határozza meg. A bankrendszertől ezért nem gyors technológiai átalakulást, hanem szisztematikus, de lassabb fejlődést várhatunk el.
Messze vagyunk még a robotjogásztól
A banki trendek közül az egyik legfontosabbnak ítélte, hogy a számlainformáció összesítő (AISP) és innovatív fizetési szolgáltatók (PISP) megjelenésével és fejlődésével elindul a szektor "közművesedése". A technológiai fejlődés a hamarosan érvénybe lépő PSD2 szabályozással megnyitja a bankvilágot a fintech cégek előtt. Elhangzott, hogy a nyitás nem vonatkozik automatikusan a könyvvizsgáló, tanácsadó cégekre, amelyek amúgy beleláthatnak az ügyfeleik pénzügyeibe. Ahhoz, hogy a banki ügyféladatokhoz is hozzáférjenek, a Magyar Nemzeti Bank engedélye szükséges majd.
A jogi szakmában nem megy olyan gyorsan a robotizáció, digitalizáció. Ezen a területen még nincs igazán használható mesterséges intelligencia megoldás, robotjogász, amely a komplexebb emberi munka teljes mértékű kiváltására lenne képes. Ezt már Tóásó Bálint, a KPMG ügyvédiirodájának irodavezető partnere mondta, hozzátéve, hogy a változásokkal sem lesz azonban kevesebb dolguk a jogászoknak. Itt van mindjárt a jövő tavasszal életbe lépő, minden korábbinál szigorúbb adatvédelmi szabályozás, a GDPR. Erre a szakértő szerint nálunk jelenleg kevés vállalat van igazán felkészülve.
A NIS2-megfelelőség néhány technológiai aspektusa
A legtöbb vállalatnál a megfeleléshez fejleszteni kell a védelmi rendszerek kulcselemeit is.
CIO KUTATÁS
TECHNOLÓGIÁK ÉS/VAGY KOMPETENCIÁK?
Az Ön véleményére is számítunk a Corvinus Egyetem Adatelemzés és Informatika Intézetével közös kutatásunkban »
Kérjük, segítse munkánkat egy 10-15 perces kérdőív megválaszolásával!
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak