Friss adatok szerint az Egyesült Államokban tavaly már több dollárt költöttek internetes hirdetésre, mint a hagyományos sajtóban. A Reklámszövetség felmérése szerint a trend ugyanebbe az irányba mutat Magyarországon is.

Az Interactive Advertising Bureau most közzétett adatai (pdf) szerint 2010 volt az első év, amikor a különböző internetes hirdetési felületekre többet költöttek a cégek, mint a hagyományos sajtóban. A 15 százalékos éves növekedés számszerűleg 26 milliárd dollár összbevételt jelent, ami a csatornák ranglistáján a második helyre juttatta az internetes megjelenéseket. Egyedül a nemzeti és helyi tévécsatornák reklámbevételei voltak még ennél is magasabbak (28,6 milliárd). A mobil költéseket 550-650 millió dollárra becsülik.

(Forrás: IAB)

 

A kutatás részletesen is számba vette, hogy milyen területekre koncentrálódott a reklámköltés az interneten belül. Érdekes trendfordulót jelenthet az, hogy az utóbbi öt évben először fordult elő, hogy a keresőhirdetési szegmens nem tudta növelni részesedését a teljes tortából. Ennek ellenére a Google elsőszámú bevételi forrásaként számon tartott keresőmarketing továbbra is uralja a piacot, de a tavalyi 47 százalékos részesedése 45-re olvadt. Mindeközben a jobbára bannerhirdetéseket takaró display aránya 23-ról 26-ra nőtt a tavalyi és azt azt megelőző év utolsó negyedéves teljesítményének összevetésében.

Átalakulóban a hazai piac Hazánkban szintén most publikálta a 2010-es reklámköltésekről szóló jelentését (pdf) a Magyar Reklámszövetség (MRSZ). A magyar reklámpiac nettó reklámköltési adatait idén új módszerrel, egy új reklámozási kategóriával és több, eddig nem mért médium bevonásával végezték, ezért az összehasonlítás a korábbi időszakokkal csak ezen változások kiszűrésével értelmezhető.

(Forrás: Magyar Reklámszövetség)

A fentiek figyelembevételével elmondható, hogy tavaly gyakorlatilag stagnált a piac: 2009-ben 162 milliárd, 2010-ben 161,7 milliárd volt a becsült összeg (ez alatta marad a 2005-ös összbevételnek). A szegmensek vizsgálatakor azonban jól látszanak a nemzetközi szinten is megfigyelhető trendek.

Míg a tévé jól tartja magát, sőt néhány százalékot emelkedni is tudott, addig a nyomtatott sajtó mélyrepülése továbbra is folytatódott. A 2009-es 50 helyett tavaly már csak 43,7 milliárd forint jutott az újságoknak, ami bő 14 százalékos zuhanásnak felel meg. Ezzel szemben az internetes költések 23,3-ről 27,3 milliárdra nőttek, így egyetlen év alatt figyelemre méltó sebességgel, 17 százalékkal bővült ez a szegmens. A mobilos hirdetéseket 500 millió forint körüli éves tételre saccolják.

(Forrás: Magyar Reklámszövetség)

Az MRSZ külön grafikonpáron vetette össze a nemzetközi és a hazai reklámköltések csatornák szerinti megoszlását. Ebből az derül ki, hogy Magyarországon a netes hirdetések lényegesen nagyobb szerepet kapnak, mint amit a világátlag mutat. Itthon a becslések szerint 2010-ben már a teljes torta 15,9 százalékát birtokolta a terület, míg ugyanez nemzetközi szinten még csak 10,8 százalék.

Az online reklámpiac világszinten előzi a nyomtatott médiát
A net kerülhet ki győztesen a reklámpiaci Armageddonból

Szemüveg-csuklópánt kombóval irtja a dzsungelt a Meta a konzumer MI útjából

Mark Zuckerberg 799 dolláros mesterségesintelligencia-szemüveget és egy olyan csuklópántot is bemutatott, ami hozzá csatlakoztatva érzékeli a finom kézmozdulatokkal adott utasításokat, és szerinte nyugdíjba küldi majd a billentyűzeteket, az egereket, sőt az érintőképernyőket is.
 
Hirdetés

A kifizetett energia
60%-a elvész, de egy audit feltárja, hol folyik el a pénzünk

A Schneider Electric energiahatékonysági szolgáltatása átfogó megoldást kínál, amely támogatja a cégek energiahatékonyság-növelési programjaik megvalósításában, az iparágban vezető megoldások, szolgáltatások és szakértők segítségével.

A vállalati IT-rendszerek egyik legnagyobb kihívása ma már nem a hardver beszerzése vagy a szoftverek integrációja, hanem az üzemeltetés. A modern storage-megoldások válasza erre az automatizáció és a menedzsment egyszerűsítése.

a melléklet támogatója az EURO ONE

Hirdetés

Hatékony adattárolás, biztonságosabb működés: HPE storage az EURO ONE szakértelmével

Az adatmennyiség rohamos növekedése, a kritikus üzleti alkalmazások rendelkezésre állási követelményei és a kiberbiztonsági fenyegetések mind olyan tényezők, amelyek túlmutatnak a hagyományos storage-megoldások képességein.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2025 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.