Iparági szereplők erősen elkezdtek lobbizni az Egyesült Királyságban azért, hogy egységes jogszabályok vonatkozzanak az autonóm járművek használatára. A The Register beszámolója szerint a parlamenti képviselőket győzködők szerint mindez megakadályozná azt, hogy átláthatatlan, egymással csak részben egyező feltételrendszer alakuljon ki, ami nem csak az iparágban érdekelt gyártók, de a szabályozó hatóságok dolgát is megnehezítené.
A Warwick Egyetem hálózatba kapcsolt és autonóm járművekkel foglalkozó részlegének vezetője ezzel kapcsolatban megjegyezte, hogy a különböző közlekedési módok (autók, buszok, csomagkézbesítő robotok, vonatok, drónok és repülőgépek) és az azoknál alkalmazott automatizáltsági szintek eltérése miatt rendkívül széles palettát kell átfogni.
Siddartha Khastgir meggyőződése, hogy a különböző felhasználási esetekre szabott biztonsági keretrendszerek összezavarnák az iparágat. Ezért mindenképpen szerencsés lenne egy olyan jogi keretet teremteni, amely mindegyiket magában foglalja. "Olyan absztrakciós szintet akarunk létrehozni, amely minden típusú felhasználási esetre azonos" - nyilatkozta a szakértő.
Az angol parlament közlekedési bizottsága nemrég meghallgatta a Stage Coach és a Starship Technologies (ST) képviselőit is. Előbbi félautomata buszokat üzemeltet, amelyek fedélzetén (belátható ideig még) emberi sofőr is tartózkodik. Az ST kézbesítő robotokkal kapcsolatos fejlesztéseiről pedig mi is több alkalommal beszámoltunk.
A két cég lényegesen különböző területen működik. Egy több tucat embert szállító busz esetében nyilvánvalóan komolyabbra kell tenni az elfogadható biztonság szintjét, mint a járdákat egy gyalogos tempójával koptató doboz méretű hatkerekű csomagszállító robotoknál. Ennek ellenére Khastgir szerint megalkotható egy olyan keret, amelyben a biztonság biztosításának megközelítése és annak bizonyítása ugyanazt a logikát követi minden esetben.
Terepre szabott eltérések
Mindez nem azt jelenti, hogy ne kellene részletszabályokat alkotni, ám ezek elsősorban nem a járművek típusától, hanem azok üzemeltetési területétől kellene különbözzenek. Például egy autópályán a biztonságos közlekedés sebessége teljesen más, mint a gyalogosok által használt járdákon.
Az általánosan érvényes alapvető "játékszabályok" megalkotását az ST kommunikációs igazgatója is üdvözölte, mivel a járdák, amelyeken a cég robotjai működnek, jelen pillanatban jogi szempontból szürke zónát képviselnek. A szabályozás elmaradása ráadásul olyan szereplők megjelenését hozhatja, amelyek nem feltétlenül a biztonsági megfontolásokat helyezik előtérbe.
Miért ne becsüljük le a kisbetűs jelszavakat? 1. rész