Sokan, többféle módszerrel kutatták már azt, hogy mi az Apple sikerének a titka. Hogyan képes egy vállalat elérni, hogy a rajongók órákig sorban álljanak egy telefon sokadik kiadásának a bemutatóján és kialakuljon az a fajta lojalitás, ragaszkodás egy márkához, ami az Apple és az iPhone-ok esetében kimutatható.
Szeretem, mert csak
A felvetett kérdések megválaszolására még várnunk kell, viszont egy brit felmérés adatait érdemes egy kicsit átnézni, amiből megtudhatjuk, hogy mennyire erős is az elköteleződés az iPhone felhasználók részéről. A kérdőívet 2000-en töltötték ki, és a válaszadók három ötöde úgy nyilatkozott, hogy a jövőben kizárólag az Apple mobiljait fogják választani. Amikor a kérdőívben azt firtatták, hogy miért tennének ilyet, a válasz 78%-ban az volt: „mert el sem tudom képzelni, hogy másmilyen telefont használjak”.
Akadtak persze ennél kicsit konkrétabban megfogalmazott válaszok is, mint például az, hogy az előző mobiljuk is iPhone volt és annyira hozzászoktak az iOS-hez, hogy ennél maradtak. De 25 százalékban azért maradtak az Apple készülékénél, mert az ismerősök, családtagok is ezt használják, így bizonyos funkciókat (pl. Facetime, iMessage) továbbra is ki tudnak használni. A felmérés másik fontos momentuma az, hogy a megkérdezettek milyen márkáról váltottak: érdekes módon legnagyobb arányban (17%) a BlackBerry szenvedte meg az iPhone-hatást, utána a Nokia következik 14 százalékkal, majd a Samsung (9%), a HTC (4%), és a Sony (2%).
A kérdőív azt is kiderítette, hogy a kitöltők 52 százaléka iPhone 5-öt használ, 29 százalékban a még korábbi modelleket nyüstölik (4, illetve 4s), sőt, a felhasználók 9 százaléka a mai napig a több éves 3, illetve 3GS verziókat birtokolják. A készülékek életciklusával magyarázható, hogy a legújabb készülékek (5s, 5c) mindössze 10 százalékban találhatók meg a válaszadóknál. A vásárlók hűsége és elégedettsége mindig központi része Tim Cook termékbemutatóinak, a vállalat rendkívül büszke rá, hogy az Apple termékek használói ragaszkodnak a márkához.
Milliárdos másodlagos piac a fiókban
Ezt a fajta ragaszkodást jól tükrözi egy másik felmérés eredménye (ha már így belejöttünk), amit az Egyesült Államokban készítettek és azt kutatta, hogy menyi, illetve milyen értékű iPhone készülékeket tárolnak otthon a vásárlók. A válasz meglehetősen brutális számot tartalmaz, mivel a OnePoll által rendszeresen elvégzett Mobile Mountain Study eredményei szerint 13,4 milliárd dollár értékű iPhone található meg az USA lakosainak tulajdonában. Míg az előző kérdőívben egyértelműen a márkahűség volt a középpontban, ez utóbbi felmérés eredményeit inkább az befolyásolja, hogy az amerikai vásárlók nagy része egyszerűen nem foglalkozik azzal, hogy pénzzé tegye, vagy becserélje a használaton kívüli készülékeket, mivel nincsenek különösebben rászorulva.
Arra a kérdésre, hogy miért nem szabadultak meg a régi készülékektől, elsősorban az volt a válasz, hogy tartaléknak jó lesz (40%), volt aki úgy nyilatkozott, hogy egyszerűen nem tudja, mit kezdjen vele (36%), és 17 százalékuk bevallotta: túlságosan lusták ahhoz, hogy foglalkozzon a régi mobiljával.
Az ötlettől az értékteremtésig – egy jól működő adattudományi szervezet alapjai
Miért bukik el annyi adattudományi kezdeményezés már az indulás után? A válasz gyakran nem az algoritmusok összetettségében, hanem az adatok minőségében és kezelésében keresendő. Stabil adatforrások, következetes feature-kezelés és egy jól felépített Feature Store nélkül a gépi tanulás ritkán jut el a valódi üzleti értékteremtésig.
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak