Az NMHH frissen kiadott kutatásából szépen kirajzolódik, hogy hódították meg a korosodó magyar fogyasztókat is az új technológiák.

A Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) tíz éve végez nagymintás, országosan reprezentatív felméréseket azért, hogy jobban megismerje és megértse a távközlési szektor helyzetét, a fogyasztók szokásait, véleményét és problémáit. Frissen publikált, a 2018-as állapotokat tükröző jelentésük sok különbségre világított rá a generációk között, ám érdekes módon egyre magasabb az idősebbek körében is azok aránya, akik készség szinten kezdenek mozogni az információtechnológia biztosította új világban.

Csak az internet

Az kutatás során többek között megvizsgálták, milyen csatornákon keresztül tájékozódnak honfitársaink. Az borítékolható volt, hogy a legfiatalabb válaszadók között a legnépszerűbb platform az internet lesz, de az arányok változása az elmúlt mindössze négy évben így is meghökkentő.

 

Ahogy a fenti görbéken szépen kirajzolódik: míg 2014-ben még tévé előtte járt hírforrásként a világhálónak, tavaly már csak tízből alig hárman mondták azt, hogy onnan (is) tájékozódnak. A rádió és a nyomtatott sajtó még rosszabbul járt. Az adatok alapján úgy tűnik, hogy ma már egyáltalán nem használják információszerzésre ezeket a csatornákat a fiatalok.

Gátlástalan okostelefonozás

Az NMHH anyagából az is kiderül, nagyjából minden harmadik ember házimunka végzése vagy fürdőzés közben is telefonozik és ébredés után közvetlenül is. Az emberek olyan helyzetben is előveszik a készüléket, ami korábban udvariatlanságnak számított: a leggyakrabban evés közben (28%), vendégségben (13%), valamint színházban, szórakozóhelyen, koncerten és moziban – utóbbiak együttes aránya tíz százalék.

Mára a 14 éves és idősebb népesség kétharmadának van okostelefonja, és a használói egyre inkább hozzászoknak: az okostelefonosok több mint felénél akkor is előkerül az eszköz, amikor például figyelni kellene egy unalmas iskolai órán, munkahelyi értekezleten, elalvás előtt, tévézés vagy közlekedés közben. 

Egy év alatt a 2017-es 51 százalékról 64 százalékra emelkedett az okostelefont használók aránya az ötvenes korosztály körében. A hatvan év feletti internetezők 46 százaléka már okostelefonon netezett (2016-ban ez az arány még csak 36 százalék volt), és az is előfordult közöttük, hogy okostelefonnal és nem számítógéppel léptek be az internetes közösségbe.

Az okostelefonok egyik fő funkciója a képek és videók nézegetése és megosztása. A legnagyobb arányban az emberek saját magukról tesznek ki képet: minden harmadik netező posztolja a szelfijét, más emberekről és állatokról készült képeket pedig tízből három ember tesz közzé. Ez annyira elterjedt már, hogy a 70 éven felüli internetezők egynegyede is posztolt már szelfit magáról az interneten.

Lendületben az idősek

Míg hat éve húsz százalék alatt volt, 2018-ban a hatvan évesek és idősebbek 44 százaléka legalább heti egyszer szörfölt a világhálón. Mostanra az idősek utolérték a többieket általános böngészésben és facebookozásban, statisztikailag ugyan eltérő mértékben, de a többségük böngészik (91%) és facebookozik (66%), 46 százalékuk youtube-ozik, miközben 2012-ben az utóbbi kettő aránya még csak 48 és 35 százalékot tett ki.

Az online vásárlók száma a korosztályban a hét évvel ezelőtti 9 százalékról 18 százalékra, a bankolóké a 2013-as 22 százalékról 35 százalékra emelkedett, de az online tévénézés is egyre elterjedtebb, arányuk a 2015-ös 6 százalékról 2018-ra 16 százalékra nőtt. Néhány online tevékenység vesztett a népszerűségéből az idősek között: tavaly 17 százaléknyian játszottak online, ami csökkenés a 2016-os 29 százalékhoz képest, és már csak 42 százaléknyian intézték hivatalos ügyeiket a neten, pedig ez az arány 2017-ben még 54 százalék volt.

A gyerekek sem maradnak ki

A gyereket nevelő háztartásokban – a háztartások egynegyedében – 98 százalékos arányban használnak internetet, legalább egy okostelefonos mobilinternet-előfizetés formájában. Ez ugyanakkor nem jelenti azt, hogy minden gyerek internetezik is otthon: általában vagy az életkora, vagy az általa is elérhető otthoni eszköz hiánya miatt. Tíz, gyermekes háztartás közül hétben van legalább egy internetező gyerek, négyben legalább egy okostelefonos és háromban legalább egy okostelefonra szóló mobilinternet-előfizetéssel rendelkező fiatal.

Tíz – nulla és 17 év közötti – gyerekből átlagban hat internetezik otthon, de a többségük csak hagyományos nagy képernyőn vagy egy másik családtag okostelefonján. Saját okostelefonja ugyanis csak minden harmadik gyereknek van, minden ötödiknek pedig mobilnet-előfizetés is van rajta. Mindhárom csoport esetében jelentős (10-15 százalékpontos) növekedés volt az elmúlt öt évben, különösen a telefonos mobilinternetes gyerekeknél, akiknek aránya háromszorosára emelkedett – igaz, hogy ez indult a legalacsonyabb bázisról.

Közösség & HR

A befektetőknek kezd elegük lenni a Tesla önvezetős marketingjéből

Egy újabb baleset ismét megnyomta a Tesla részvényárfolyamát, a profitról szóló ígérgetést az önvezető technológia bizonytalansága is beárnyékolja.
 
Ha nem sikerül megválaszolni azokat a biztonsági kihívásokat, amelyek az informatikai fejlesztések még mélyebb integrációjával járnak, nem teljesedhet ki a gyártóipar negyedik forradalmát elhozó trend. Lehetőségek és buktatók.
A VISZ éves INFOHajó rendezvényén az agilitás nagyvállalati alkalmazhatósága és tanulhatósága volt az egyik kerekasztal témája. Az ott elhangzottakat gondolta tovább Both András (Idomsoft), a kerekasztal egyik résztvevője.

Ez a nyolc technológia alakítja át a gyártást

a Bitport
a Vezető Informatikusok Szövetségének
médiapartnere

Az Oracle átáll a féléves verzió-életciklusra, és megszünteti az ingyenes támogatást üzleti felhasználóknak. Mire kell felkészülni? Dr. Hegedüs Tamás licencelési tanácsadó (IPR-Insights Hungary) írása.
Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthetően, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport kilencedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2018 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.