A Reacty Digital által készített elemzés szerint 2022-ben nettó 1378 milliárd forint forgalmat bonyolított a hazai e-kereskedelem. Ez összegszerűen szinte megegyezik a GKID múlt hónapban napvilágott adataival, utóbbiban ugyanis 1323 milliárd forintnyi összbevétel szerepelt.
A növekedés ütemét tekintve azonban van némi különbség, az eltérő bázis miatt a Reacty Digital 8 százalékot mutatott ki, míg a GKID 9,9 százaléknyi éves bővülést jelentett. Bármelyiket nézzük, az biztosan kijelenthető, hogy a pandémia alatt rakétázó szektor alaposan lefékezett, jellemzően a világgazdaságban megjelenő negatív hatások (logisztikai problémák, infláció, recessziós félelmek stb.) miatt.
Kevesebbszer, de nagyobb összegekért vásároltunk
A forgalomnövekedés mellett 2022-ben a megrendelések darabszáma némiképp visszaesett – 87 millióról 79 millióra –, ez magasabb átlagos kosárértéket jelent. A fogyasztók tehát a megelőző évnél kevesebbszer, de egy-egy alkalommal nagyobb értékben rendeltek az interneten.
Ami a kedvelt áruféleségeket illeti: a ruházat és kiegészítők termékkategória megőrizte első helyét, a toplista további részén azonban némi átrendeződés figyelhető meg. A lakberendezés kategória a második helyre került, míg a számítástechnika visszaesett harmadik pozícióba a 2022-es árbevételt tekintve. A negyedik és ötödik helyen új kategóriaként – köszönhetően a 2022-es jelentős növekedésnek – az élelmiszer, illetve a játék és ajándék szerepel.
A szállítás tekintetében továbbra is a futárszolgálattal való kiszállítás a legnépszerűbb kínált metódus, tízből kilenc webáruház biztosítja a vásárlói részére. Jelentősen emelkedett azonban a csomagautomatás átvételt kínáló webshopok aránya, 2022-ben már tízből három helyen választhatta ezt a módszert az online vásárló.
Középtávon tovább szalad a szekér
A Reacty Digital középtávú előrejelzése alapján a magyar e-kiskereskedelmi forgalom az optimista becslés szerint 2027-re akár megkétszereződhet, ehhez azonban nagyon sok szempontnak kell egyszerre teljesülnie. A pesszimista előrejelzés is másfélszeres növekedést mutat, reálisan szemlélve pedig várhatóan ezen két határérték közötti lesz a forgalomnövekedés öt éven belül. 2023-ban azonban a kutatócég inkább stagnálásra, vagy reálértéken nézve akár csökkenésre számít.
A közeljövő kihívásai közé tartozik, hogy a magyar piacon egyre több külföldi szereplő jelenik meg és az eddigi tapasztalatok alapján a jól felépített és kiforrott üzleti stratégiák által, valamint az európai raktárakból történő kiszolgálással sikeresen tudnak érvényesülni. A fogyasztók sok esetben nincsenek is tisztában azzal, hogy valójában külföldi üzemeltetőtől vásárolnak, de a Reacty felmérése szerint nem is feltétlenül fontos ez számukra, inkább a magyar nyelvű weboldalhoz, illetve az ügyfélszolgálathoz ragaszkodnak. A nemzetközi szereplők megjelenésével egyre telítettebbé válik a magyar online piac, a hazai webáruházaknak viszont csak töredéke értékesít határon túlra és nyit ezzel új fogyasztói rétegek irányába.
Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében
"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.
Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni
A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak