Tavaly a korábbi évekhez mérten nagyon szerény mértékben, alig 8 százalékkal nőtt a magyar piac. Egy friss hazai előrejelzés szerint középtávon újra felpöröghet a motor.

A Reacty Digital által készített elemzés szerint 2022-ben nettó 1378 milliárd forint forgalmat bonyolított a hazai e-kereskedelem. Ez összegszerűen szinte megegyezik a GKID múlt hónapban napvilágott adataival, utóbbiban ugyanis 1323 milliárd forintnyi összbevétel szerepelt.

A növekedés ütemét tekintve azonban van némi különbség, az eltérő bázis miatt a Reacty Digital 8 százalékot mutatott ki, míg a GKID 9,9 százaléknyi éves bővülést jelentett. Bármelyiket nézzük, az biztosan kijelenthető, hogy a pandémia alatt rakétázó szektor alaposan lefékezett, jellemzően a világgazdaságban megjelenő negatív hatások (logisztikai problémák, infláció, recessziós félelmek stb.) miatt.

Kevesebbszer, de nagyobb összegekért vásároltunk

A forgalomnövekedés mellett 2022-ben a megrendelések darabszáma némiképp visszaesett – 87 millióról 79 millióra –, ez magasabb átlagos kosárértéket jelent. A fogyasztók tehát a megelőző évnél kevesebbszer, de egy-egy alkalommal nagyobb értékben rendeltek az interneten.

Ami a kedvelt áruféleségeket illeti: a ruházat és kiegészítők termékkategória megőrizte első helyét, a toplista további részén azonban némi átrendeződés figyelhető meg. A lakberendezés kategória a második helyre került, míg a számítástechnika visszaesett harmadik pozícióba a 2022-es árbevételt tekintve. A negyedik és ötödik helyen új kategóriaként – köszönhetően a 2022-es jelentős növekedésnek – az élelmiszer, illetve a játék és ajándék szerepel.

A szállítás tekintetében továbbra is a futárszolgálattal való kiszállítás a legnépszerűbb kínált metódus, tízből kilenc webáruház biztosítja a vásárlói részére. Jelentősen emelkedett azonban a csomagautomatás átvételt kínáló webshopok aránya, 2022-ben már tízből három helyen választhatta ezt a módszert az online vásárló.

Középtávon tovább szalad a szekér

A Reacty Digital középtávú előrejelzése alapján a magyar e-kiskereskedelmi forgalom az optimista becslés szerint 2027-re akár megkétszereződhet, ehhez azonban nagyon sok szempontnak kell egyszerre teljesülnie. A pesszimista előrejelzés is másfélszeres növekedést mutat, reálisan szemlélve pedig várhatóan ezen két határérték közötti lesz a forgalomnövekedés öt éven belül. 2023-ban azonban a kutatócég inkább stagnálásra, vagy reálértéken nézve akár csökkenésre számít.

A közeljövő kihívásai közé tartozik, hogy a magyar piacon egyre több külföldi szereplő jelenik meg és az eddigi tapasztalatok alapján a jól felépített és kiforrott üzleti stratégiák által, valamint az európai raktárakból történő kiszolgálással sikeresen tudnak érvényesülni. A fogyasztók sok esetben nincsenek is tisztában azzal, hogy valójában külföldi üzemeltetőtől vásárolnak, de a Reacty felmérése szerint nem is feltétlenül fontos ez számukra, inkább a magyar nyelvű weboldalhoz, illetve az ügyfélszolgálathoz ragaszkodnak. A nemzetközi szereplők megjelenésével egyre telítettebbé válik a magyar online piac, a hazai webáruházaknak viszont csak töredéke értékesít határon túlra és nyit ezzel új fogyasztói rétegek irányába.

Konzumer tech

Linus Torvalds eligazította a generatív mesterséges intelligenciát

Már nagyon hiányzott a megfelelő iránymutatás a linuxos közösségnek.
 
Hirdetés

Rendszerek és emberek: a CIO választásai egy új magyar felmérés tükrében

"Nehéz informatikusnak lenni egy olyan cégben, ahol sok az IT-s" – jegyezte meg egy egészségügyi technológiákat fejlesztő cég informatikai vezetője, amikor megkérdeztük, milyennek látja házon belül az IT és a többi osztály közötti kommunikációt.

Ezt már akkor sokan állították, amikor a Watson vagy a DeepMind még legfeljebb érdekes játék volt, mert jó volt kvízben, sakkban vagy góban.

a melléklet támogatója a Clico Hungary

Hirdetés

Így lehet sok önálló kiberbiztonsági eszközéből egy erősebbet csinálni

A kulcsszó a platform. Ha egy cég jó platformot választ, akkor az egyes eszközök előnyei nem kioltják, hanem erősítik egymást, és még az üzemeltetés is olcsóbb lesz.

Amióta a VMware a Broadcom tulajdonába került, sebesen követik egymást a szoftvercégnél a stratégiai jelentőségű változások. Mi vár az ügyfelekre? Vincze-Berecz Tibor szoftverlicenc-szakértő (IPR-Insights) írása.

Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak

Különösen az early adopter vállalatoknak lehet hasznos. De különbözik ez bármiben az amúgy is megkerülhetetlen tervezéstől és pilottól?

Sok hazai cégnek kell szorosra zárni a kiberkaput

Ön sem informatikus, de munkája során az információtechnológia is gyakran befolyásolja döntéseit? Ön is informatikus, de pénzügyi és gazdasági szempontból kell igazolnia a projektek hasznosságát? Mi közérthető módon, üzleti szemmel dolgozzuk fel az infokommunikációs híreket, trendeket, megoldásokat. A Bitport tizennegyedik éve közvetít sikeresen az informatikai piac és a technológiát hasznosító döntéshozók között.
© 2010-2024 Bitport.hu Média Kft. Minden jog fenntartva.