Egészen komoly csalódási hullámra számíthatnak az autógyártók, amennyiben beigazolódnak a Gartner hét elején publikált jóslatai. A tanácsadó cég szerint ugyanis az évtized végére alig marad olyan szereplője a szegmensnek, ahol nagy lendülettel és rendületlenül tolnák a mesterséges intelligenciához köthető projekteket.
Az előrejelzés szerint 2029-re csak az autógyártók 5 százaléka fog továbbra is "jelentős összegeket fektetni" a mesterséges intelligenciába. Mindez annak fényében különösen érdekes adat, hogy a jelenlegi szintet 95 százalékra taksálják a Gartner szakértői.
Ahogy sok más szektorban, úgy az autóiparban is hatalmas az érdeklődés az MI iránt. Majdnem mindenki úgy látja, hogy ez az a technológia, amire ha elég gyorsan és elég sok erőforrást, figyelmet áldoz a szervezet, akkor képes lehet "forradalmi értéket teremteni". A Gartner ugyanakkor azt jósolja, hogy ebből az eufóriából néhány éven belül rengeteg negatív élmény válik, mivel a "a szervezetek nem lesznek képesek elérni a mesterséges intelligenciával kapcsolatban kitűzött ambiciózus céljaikat". (A tanácsadó nemrégiben az MI-böngészők kapcsán is meglehetősen határozott álláspontra helyezkedett.)
A kevés üditő kivételt azok a vállalatok jelenthetik, amelyek "erős szoftveres alapokkal, technológiaiában jártas vezetéssel és következetes, nagyon hosszú távú MI-fókusszal rendelkeznek". Ezeknek a gyártóknak lesz esélye egyedül arra, hogy tényleges előnyt szereznek a többiekkel szemben.
Megállíthatatlan robotolás
Egy másik területen azonban teljesen egyértelműnek tűnik a fejlődés iránya. A Gartner úgy látja, 2030-ban jön el az a pillanat, amikor megindul a termelés az első, teljes mértékben automatizált gyárban. A járművek kizárólag robotokkal végzett összeszerelését a piac sok szereplője igyekszik mihamarabb elérni, amit jól mutat, hogy "a világ vezető autógyártóinak közel fele (25-ből 12) már kísérleti jelleggel alkalmazza a fejlett robotikát gyáraiban".
A színtisztán gépekkel végzett autógyártás egyszerre javíthatja a minőséget, rövidítheti le a gyártási ciklusokat, végül de nem utolsósorban segíthet leszorítani a munkaerőköltségeket. Utóbbi kapcsán a jelentés ugyanakkor megjegyzi, hogy ez nem feltétlenül jelenti azt, hogy sokkal kevesebb kollégára lesz szükség. Gyári munkásból nyilvánvalóan egyre kevesebb kell majd, ám a robotok karbantartására, az azokat támogató algoritmusok felügyeletére és -fejlesztésére újabb és újabb kollégákat kell felvenni (vagy átképezni) az autógyártóknak.
(Fotó: Lucid Motors)
EGY NAPBA SŰRÍTÜNK MINDENT, AMIT MA EGY PROJEKTMENEDZSERNEK TUDNIA KELL!
Ütős esettanulmányok AI-ról, agilitásról, csapattopológiáról. Folyamatos programok három teremben és egy közösségi térben: exkluzív információk, előadások, interaktív workshopok, networking, tapasztalatcsere.
2026.03.10. UP Rendezvénytér
Nyílt forráskód: valóban ingyenes, de használatának szigorú szabályai vannak